tjejer och travsport

zilla

Trådstartare
såg ni v75 an i dag.Håller ni med johan, :confused:jag gör det ,,,men ,det hänger lite på arbetsgivarna och hästägarna att dom får köra lopp också.
Att småtjejer lyser med sin frånvaro är nog intresset som sviker.plus att det finns en åldersgräns för försäkringarna ska täcka om f*n e framme.

:bow: (det vart mycket svammel) :D

Sv: tjejer och travsport

Såg inte v75 , kan du berätta lite vad Johan tyckte ?

Läste däremot häromdagen att någon uttalade sig om att tjejer inte skulle köra lopp......."de är för svaga och klarar inte av att hålla ordning på heta hästar".

Någon mer än jag som även har sett "stora starka karlar" som inte heller klarat av sina hästar i lopp ???

johan tyckte det var synd att det inte var mera tjejer i sporten så UNGA tjejer kunde få en en förebild (jämförde med M Baryard) och ville att i Toppen och i styrelsen kunde det gott ingå nån el några av vårat kön...att travsporten får en annan stämpel än Gubbsport.....Sen sa han att OM Helen fortsatt att vara i media efter Prix segern och visade upp sig mera kanske det format sig på ett annat sätt ang tjejer i travsporten....Han efterlyste mera tjejer på tränarsidan och önskade att nån av dessa blir en "ny" Stig H så vi får en riktig tjejprofil i travet....det finns väl ingen som vet vem Kajsa o Catarina är mer än vi som är aktiva t ex.

Jag Kajs aFrick vore väl en perfekt förebild, ung, duktig och framåt. Men media måste ju orka göra repotage oxå... För jag tror inte att Kajsa är så omöjlig att göra repotage... Men det är svårt för travfolk att få tid, vi pratar ju tävlingar varje dag/kväll jämnfört med tävlingar nästan enbart på helger på ridsidan... Och att man inom travet måste arbeta hårt för att klara sig, det ramlar inte in en massa sponsorspengar utan det är hästägarna som betalar och de har inte råd att tränare är ute på repotage ett par dagar....

Vi var ju bjudna upp till Nilema i augusti på deras bygdetrav( eller Virre var det och jag hängde med) då var ju även Kajsa o Elin G med, vi var ute o grillade o fiskade en kväll och bara umgicks...Kajsa är en otroligt duktig, gullig o ödmjuk tjej, som ställer upp på det mesta, ett reportage behöver ju inte ta så lång tid att det skulle vara svårt att organisera in på en lugnare dag....Även travtränare måste kunna ta ledigt ibland. :D

Kajsa förekommer ju en hel del i media.Men bara i fackpressen liksom.Men för att märkas behövs ju reportage i kvällspressen,andra Tvprogram än Vinnare osv.Och hon kommer inte köra lopp i raffset för att få en rubrik i Expressen.För framgångar verkar ju inte räcka för det?
Men monté borde ju innebära fler tjejer till sporten.Fast STC är sorlig på att marknadsföra det :crazy: .
/Lines-som drar sitt strå till stacken med att ha en viss kvinnlig travkusk.

Tycker som Johan där. Men anser också att det borde uppmärksammas mer att många duktiga amatörtränare faktiskt är tjejer...
Gubbsportstämpeln borde vara ganska lätt att tvätta bort om man tittar på den biten..
Många yngre tjejer är kanske rädd för att kasta sig in i "travkarusellen" , men med lite focus på vad tjejer har tränat fram för hästar och på vilket vis de fått sina framgångar kunde man locka flera... Varför inte sätta upp en kvinnlig kusk också????

Jag sätter upp kuskar varefter jag är och vad/vem som passar min häst...Kajsa har faktiskt kört åt mig :D nångång..

Det som var konstigt( eller kanske inte om hans uttalande var inspelat innan tävlingarna) var ju att sista hästen som vann var ju tränad av en tjej.....men förmodligen var det ju bandat....

Däremot så har faktiskt JAG varit med i intervju innan finalerna med min häst :D, såvisst försöker dom väl att profilera tjejer...samma med en kompis till mig när hon skulle starta på V7an :bow:

Tack för infon.......ja då tycker jag som Johan !!!

Jag tror att det är bra om det satsas ännu mer på ponnytrav, travskolor osv för att få in riktigt unga i sporten (både tjejer och killar). På många ställen i landet har ju "hästtokiga" tjejer bara ridskolor att gå på.

Håller med om att Kajsa är en mycket bra förebild som borde synas i media ännu mer !!!

Nja skulle jag vilja svara.

Det är bra att frågan kommer upp då den hänger ihop med ett annat stort problem i svensk travsport idag, nämligen att publiken sviker. Men är detta ett så stort problem, att tjejerna saknas menar jag? För gör dom verkligen det? Förändringar som denna har en tendens att gå långsamt men klotet har börjat rulla och när det väl kommit igång…

Uttalandet om att tjejer inte borde få köra lopp för dom inte är starka nog är skrattretande. Det finns minst en väldigt framgångsrik kusk (kille) som inte är något muskelmonster precis…. :D Var det Micke Nybrink som skrev det eller? :mad: :devil:

Maria Lejon (Ylva Brodda) blev väl invald i STC:s styrelse? Hon är först ut men det behövs fler tjejer som är med och fattar besluten…

Unga tjejer behöver kvinnliga förebilder, absolut. Men jag tycker faktiskt att tjejerna och kvinnorna har gått framåt mycket de senaste 10 åren. Helens triumf i Prix d'Amérique med Ina Scot är nog en av anledningarna.

Kajsa satt ju som bisittare igår i V65 sändningen och det var väl inte första gången? Hon är en jättebra förebild. Media har ett stort ansvar när det gäller profileringen. Som martha skrev så väljer dom ofta att intervjua tjejer/kvinnor och så ska det vara, just för att lyfta fram att det finns så många duktiga tjejer. Förra helgen då det var V75 på Åby vann ju Elin Gustavsson V75-lopp. Det är möjligt att det är lite svårare att få styrningar i början om man är tjej men det är inte någon dans på rosor att vara kille och lärling heller. Är man duktig får man chanser, det finns det flera som har visat. Ska man lyckas idag som lärling måste man våga ställa sig upp och säga: Jag ska bli tränare/kusk! Jag är bra på detta! Jag ska visa er! Med monté kommer många tjejer in i rampljuset. Med det kommer också ett ansvar, att vara just BRA förebilder, jobba hårt och agera professionellt, i alla lägen.

Man behöver ett tjockt lager skinn på näsan för att ta för sig vad som krävs i loppen mot dom gamla rävarna. Dom vet hur man kör rakt fram en liten bit precis när man är på väg in i svängen när dom sitter instängda på innerspår och vips sitter lärlingen i tredje och dom i andra spår. Hur blev det så??? Det går faktiskt ganska ”fult” till i loppen även om regelrätta överkörningar oftast är missbedömningar. Den kanske vanligaste "fulheten" såg vi i går på V65. Åke (Minnesota) svarade sent mot Peter Ingves (Camilla Highness). Helt plösligt satt Åke i tredje spår och Ingves i fjärde spår 500 kvar. Hur? Lärlingen vinglade??? Nej, Ingves är ingen duvunge men Åke skickade honom till korvsvängen… Med ett annat ord kallas det rutinerat… :smirk:

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har inte tillräckligt intresse för att jobba minst 80 timmar per vecka, nästan alla kvällar och helger för att få slita ut mig och avsäga mig allt socialt liv utanför sporten för att få chansen att bli travtränare eller professionell kusk. Chansen att verkligen lyckas är ju som bekant inte särskilt stor… Jag valde en annan väg. Trav är min hobby… Jag ligger inte sömnlös av ekonomiska problem om jag får virusinfektion i stallet. Jag går till mitt jobb som ger mig chansen att ha en hobby som inte är billig. Att intäkterna täcker kostnaderna för mig är nämligen snarare undantag än regel… men det går ändå! Visst finns drömmen om den stora stjärnan men det är roligt ändå… så länge dom vinner ibland och själva tycker om att tävla. Det finns nog fler som resonerar som jag.

Trots allt är det många tjejer på gång, det dröjer inte länge förrän dom kommer att visa framfötterna. När Helen vann på Vinncennes var det stort, så mycket större än vi fattade då. Men det var bara början och snart kommer fortsättningen. Dom som var 15 år då är 24 idag. Dom är bara i början av sin karriär och dom är många. Gubbsportsstämpeln är på god väg att tvättas bort redan. Tjejerna kommer med stormsteg, var så säkra!

//solros, vars gammelpålle vann tre gånger med lärlingstjejer i sulkyn.

Liknande trådar

M
Trav Nu e jag riktigt förbannad! Startade på Bergsåker ida på lunch Dubbeln.. Hade namngett flera olika kuskar som jag ville skulle köra...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: burton
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama