Sv: tjejer och travsport
Nja skulle jag vilja svara.
Det är bra att frågan kommer upp då den hänger ihop med ett annat stort problem i svensk travsport idag, nämligen att publiken sviker. Men är detta ett så stort problem, att tjejerna saknas menar jag? För gör dom verkligen det? Förändringar som denna har en tendens att gå långsamt men klotet har börjat rulla och när det väl kommit igång…
Uttalandet om att tjejer inte borde få köra lopp för dom inte är starka nog är skrattretande. Det finns minst en väldigt framgångsrik kusk (kille) som inte är något muskelmonster precis….
Var det Micke Nybrink som skrev det eller?
Maria Lejon (Ylva Brodda) blev väl invald i STC:s styrelse? Hon är först ut men det behövs fler tjejer som är med och fattar besluten…
Unga tjejer behöver kvinnliga förebilder, absolut. Men jag tycker faktiskt att tjejerna och kvinnorna har gått framåt mycket de senaste 10 åren. Helens triumf i Prix d'Amérique med Ina Scot är nog en av anledningarna.
Kajsa satt ju som bisittare igår i V65 sändningen och det var väl inte första gången? Hon är en jättebra förebild. Media har ett stort ansvar när det gäller profileringen. Som martha skrev så väljer dom ofta att intervjua tjejer/kvinnor och så ska det vara, just för att lyfta fram att det finns så många duktiga tjejer. Förra helgen då det var V75 på Åby vann ju Elin Gustavsson V75-lopp. Det är möjligt att det är lite svårare att få styrningar i början om man är tjej men det är inte någon dans på rosor att vara kille och lärling heller. Är man duktig får man chanser, det finns det flera som har visat. Ska man lyckas idag som lärling måste man våga ställa sig upp och säga: Jag ska bli tränare/kusk! Jag är bra på detta! Jag ska visa er! Med monté kommer många tjejer in i rampljuset. Med det kommer också ett ansvar, att vara just BRA förebilder, jobba hårt och agera professionellt, i alla lägen.
Man behöver ett tjockt lager skinn på näsan för att ta för sig vad som krävs i loppen mot dom gamla rävarna. Dom vet hur man kör rakt fram en liten bit precis när man är på väg in i svängen när dom sitter instängda på innerspår och vips sitter lärlingen i tredje och dom i andra spår. Hur blev det så??? Det går faktiskt ganska ”fult” till i loppen även om regelrätta överkörningar oftast är missbedömningar. Den kanske vanligaste "fulheten" såg vi i går på V65. Åke (Minnesota) svarade sent mot Peter Ingves (Camilla Highness). Helt plösligt satt Åke i tredje spår och Ingves i fjärde spår 500 kvar. Hur? Lärlingen vinglade??? Nej, Ingves är ingen duvunge men Åke skickade honom till korvsvängen… Med ett annat ord kallas det rutinerat… :smirk:
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har inte tillräckligt intresse för att jobba minst 80 timmar per vecka, nästan alla kvällar och helger för att få slita ut mig och avsäga mig allt socialt liv utanför sporten för att få chansen att bli travtränare eller professionell kusk. Chansen att verkligen lyckas är ju som bekant inte särskilt stor… Jag valde en annan väg. Trav är min hobby… Jag ligger inte sömnlös av ekonomiska problem om jag får virusinfektion i stallet. Jag går till mitt jobb som ger mig chansen att ha en hobby som inte är billig. Att intäkterna täcker kostnaderna för mig är nämligen snarare undantag än regel… men det går ändå! Visst finns drömmen om den stora stjärnan men det är roligt ändå… så länge dom vinner ibland och själva tycker om att tävla. Det finns nog fler som resonerar som jag.
Trots allt är det många tjejer på gång, det dröjer inte länge förrän dom kommer att visa framfötterna. När Helen vann på Vinncennes var det stort, så mycket större än vi fattade då. Men det var bara början och snart kommer fortsättningen. Dom som var 15 år då är 24 idag. Dom är bara i början av sin karriär och dom är många. Gubbsportsstämpeln är på god väg att tvättas bort redan. Tjejerna kommer med stormsteg, var så säkra!
//solros, vars gammelpålle vann tre gånger med lärlingstjejer i sulkyn.