Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP
Totalvikten är väl endå släpets vikt OCH maxlast??
Totalvikten är tjänstevikten + maxlasten, ja.
Alla jag mejlat säger att jag får dra ett släp som har totalvikt på 1300.
Ja, släpets registrerade totalvikt får uppgå till 1310kg.
Alltså släpets vilt OCH hästen i lastat så får e inte väga mer än 1310
Ja och nej...
Kan inte väga ett släp har inge sån våg man måste ju kunna lita på släpets reggbevis står de att släpet väger tex 1000 så är de de jag går efter.
Det är inte många som har en sådan våg, man får åka till ett ställe som har. Det är
du som åker dit för överlast/olovlig körning om släpet vid en kontroll visar sig väga mer än du tror.
Så, vad gäller din bil:
tjänstevikt 1310kg din bils vikt inklusive nödvändig utrustning för färd. Reservhjul, förare (70kg), varningstriangel etc ingår här. En lätt släpvagn får inte ha en högre totalvikt än denna vikt!
Maxlast 390kg Hit räknas passagerare, bagage, last på takräcke och släpvagnens kultryck.
Totalvikt 1700kg Vad bilen max får väga totalt, tjänstevikt + maxlast. En lätt släpvagn får inte väga mer än att bilens och släpets totalvikter understiger 3500 kg. Inget problem i ditt fall, dock.
Kopplingsanordning
Högsta vikt vid bromsat släp 1200 Bilens dragkrok får aldrig belastas med mer än så,
oavsett vad ditt släp har för registrerad totalvikt.
Högsta totalvikt på släp för b-Körkort 1310 Oavsett vad släpet väger för stunden (=bruttovikt) så får den registrerade totalvikten inte vara högre än så.
Kruxet i ditt fall är att bilen får dra ett släp med högre registrerad totalvikt än vad dragkroken tål för bruttovikt.
Även om släpet har en tjänstevikt på 700 kg och en maxlast på 600 kg, så får du aldrig lasta mer än 500 kg. Därför är det så viktigt att du kontrollerar den verkliga vikten på ett äldre släp! Annars kanske du omedvetet överbelastar bilen, förutom att du tar en del rent juridiska risker.
Med din bil måste du alltså skilja på släpets registrerade totalvikt och dess bruttovikt vid varje tillfälle.