Tjafsig i munnen.

shady

Trådstartare
Har en 3 åring som är inriden och riden nu i lite drygt 3 månader. Från att ha varit ordinarie unghäst tramsig i munnen, har hon blivit jätte jobbig. Bara går och slänger och slår med huvudet.

Tänderna är kollade. Däremot vet jag att hon håller på att byta dom bakre mjölk tänderna. Kan det vara så att det är dom som spökar?

Vid inridningen hade hon för sig att hon skulle lägga tungan över bettet. Det förhindrade vi med att spänna upp sidostyckena ett extra hål. Men jag tycker inte det är ett bra alternativ utan köpte ett tungfels bett till henne. Det är det vi använder nu.

Hon är inte tjafsig när hon longeras (med träns och delta), men när hon rids. Ryttaren är jätte mjuk och fin i sin hand. Så det är inte att han blir hård eller något sådant.

Skall jag sätta på en martingal och se om det blir bättre? Eller har ni något annat bra alternativ? Eller skall vi bara ge henne tid och se vad som händer?

Vill ju inte förstöra denna häst utan vill ju att allt skall fungera och gå bra, då det är en framtida tävlingshäst. Snälla ni, hjälp mig.

Sv: Tjafsig i munnen.

Har ni kollat ifall hästen har vargtänder. De kan göra att hästen blir tjafsig i munnen.

Som jag skrev innan så är hon kollad i munnen. Har ej några vargtänder kvar då dom är tagna. Eftersom jag vet att hon inte har dom kvar så faller ju detta alternativ bort. Annars är det ju en anledning för tjafsighet i munnen. Så tyvärr.

Tungfelsbett kan få hästen att slänga med huvudet och 'tjafsa' i munnen! Jag skulle ha provat att rida på sidepull ett tag, för att bryta vanan och inte befästa beteendet, och sedan provat med ett välavpassat SMALT bett, och inte sätta det högt upp i munnen. Enligt min erfarenhet kan hästar med lite plats i munnen bli förtvivlade av för stora bett, och tex mitt fullblod går bäst på ett 10,5 cm bridongbett! (förutom sidepull, då) Beroende på hästens munkonformation kan det vara bäst med vanligt tränsbett, rakt eller tredelat. En häst som inte gillar tungtryck kommer inte att trivas i rakt eller tredelat bett, medan en med låg gom kan få problem med det tvådelade.

Tror att det kan vara tandbytet som spökar. Kan du inte rida med något bettlöst alternativ ett tag?

Hej!
du har ju kollat upp det mesta, men tänk på att ett för stort bett kan ge orolig en munn och huvud. Jag har en jätte bra film om betsell av Anders Eriksson. Det är inge kontstigt om du skulle ha ett för stort bett, det senaste som jag sett är på os, en ryttare som hade ett alldelles för stort bett. Nu vet inte jag vad du har för häst och hur stor han är, men mitt halvblod är 168 och har 10,5 på bett.
Han var också orolig och ostadig tills jag köpte ett pessoa vanligt d-rings tränsbett, magic med fasta d-ringar. det finns att köpa på odal, lantmännen, ett sådant bett kostar ca 700 :- men det är det värt. Ett vanligt d-ringsbertt eller eggbett kanske räcker med att ha på henne, det ger en mycket mer stadga än rörliga runda bettringar.
Om du är osäker på hur man ska mäta vilken storlek din häst har på bett, kan du bara ta ett vanligt balsnöre, sätt in det i munnen som ett vanligt bett och ta måttet från ena sidan till det andra, du ska mäta från utsidan av tandköttet till andrta sidan av utsidan, precis som ett bett ligger.Det är svårt att förklara men om du är osäker så köp den filmen om betsling, den finns på hööks och på vissa odalbutiker. SAdeln kanske klämmer eller så kanske hon har ont i nått ben, Utan att igenligen halta.
Iallafall verkar du ha kärlek till din häst och du verkar lägga ner dig på problemen och hitta en orsak till dom. så lycka till!

Jo visst älskar vi denna häst. Min egna uppfödning och numera min sons häst. Det är ett halvblod på ca 163-164 cm i dags läget. Men kommer att bli något större.

Bettet mätte vi ut på henne på samma sätt som du beskrev med ett balsnöre. Visst nu har hon bara haft det på sig 2 ggr. Första gången ingen reaktion, utan det kom andra gången. Skall testa i morgon igen och se hur det går. Annars får jag överväga allt ni sagt här.

Vill ju inte att detta skall bli någon sak som hon kommer att hålla på med hela livet. Bättre att ta tag i det med en gång. Fast vanligt tränsbett, tjockare modellen gör hon ju inte så här med, förutaom att hon lägger över tungan då.

Ja, det blir att testa och fundera. Tack för svaren, finns det fler med andra förslag motages dom tacksamt.

Jag skulle skippa tungfelsbettet och försöka hitta alternativa lösningar ett tag, t.ex sidepull. Jag tror nämligen precis som du är inne på att det är tandbytarstörningar, och ju mindre man "bråkar" destå bättre resultat kommer ni få. Skulle det inte gått över om några månader är det ju läge att kika efter andra orsaker.

Ok, en fråga för en novis i bett jungeln. Vad är en sidepull?. Har hört mkt om det, men har faktiskt inte en aning om vad det är.

Hur är dina händer?
Det måste finnas harmoni i dina händer vid all ridning och något av det viktigaste är vid inridning.
Har du en stadig och känslig hand? Det kan ju vara så att du på senare tid har börjat ta mer men inte själv märkt det, utan hästen har.
Bara en teori...
Vad tror du själv?
En såpass ung häst skall ju egentligen inte ha ont någonstans än om man säger. Men det finns ju såklart undantag!
Försök att ha en stadig hand utan stöd. Som hjälp kan du sätta de på sadeln eller liknande. När hästen rycker med huvudet blir det obekvämt, när den sedan har huvudet där du vill blir det bekvämt utan ett gram i munnen. Hästen rycker ju vid denna övningen själv och du gör ingenting mot den.
Men kan ju också tycka att du skall börja rida på sideoull eller annat bettlöst tränas för tillfället.

Lycka till och hoppas allt löser sig!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

sidepull ser nästan ut en grimma, och om man ska köpa detta, så föredrar jag ett dyrare samt med lädernos (ej repnos, det bränner)

jag red min 3 åriga hingst på vanlig grimma då han hade vargtänder, (läste ovan dock att din ej har det) sen nu rider jag med vanligt rakt tränsbett samt kombinerar med 2 delat ngt smalare tränsbett.

Det är inte jag själv som rider henne utan min son. Han är känd för att ha en mkt mjuk och fin hand. Självklart skall en sådan ung häst inte ha ont, men håller dom på att byta tänder (som i detta fall) så är det ju ganska vanligt att dom har känningar av det.

Testade att rida henne idag och det var precis som vanligt, men upptäckte en annan sak. Så fort hon fick något annat att tänka på, typ ridning serpentin och åtta volter så minskade slängandet med huvudet.

Men skall se om jag kan få tag på en sidepull, annars så får vi rida i grimma så länge tills jag får tag på en.

Vet inte vad det är för sorts tungfelsbett du hittat, men vet att en del av dem kan "resa sig" upp i gommen när man tar i tygeln om inte hästen har huvudet i "rätt" vinkel gentemot bettet. En kompis häst blev helt ohanterbar med bett efter att hon satt tungfelsgummi på sitt ordinarie tränsbett, så hon fick gå över till sidepull.

Varför tycker du det är så hemskt att korta sidostyckena? Att göra det under en övergångsperiod skulle jag helt klart föredra framför att stoppa in en massa annat tjafs i munnen och få en massa andra följdproblem?

Har oxå en 3-åring som är lite tjafsig men i hennes fall beror det mest på att hon vill springa, springa, springa... :crazy:

Har ett rakt tränsbett med fasta bettringar och det funkar kanon så fort hon slutar tänka så mycket framåt... :smirk:

Red en lektion och när vi slutade rida på fyrkantsspåret och red lite volter vänd snett igenom, avsaktningar och igångsättningar, så blev det så mycket att tänka på att hon istället följde handen och blev väldigt följsam. :love:

Tror att vissa är för smarta för att bara ridas runt på fyrkanstspåret, min blir som sagt oerhört springig och går emot handen när man gör halvhalter.

Tror annars oxå på sidepull, den som T*rnsj* säljer verkar rätt fin, den rekommenderar Anders Eriksson i bettfilmen (lr är det i tömkörningsfilmen).

Mvh Johanna

Det finns ett bra och billigt sidepull med lädernos på hööks. Många andra sidepull är väldigt mycket dyrare och det kanske är onödigt om det bara ska användas en period?

Hoppas det löser sig och lycka till!!!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sweet skrev:
Det finns ett bra och billigt sidepull med lädernos på hööks. Många andra sidepull är väldigt mycket dyrare och det kanske är onödigt om det bara ska användas en period?

Jag personligen skulle INTE satsa på det från H**ks, då kanterna på nosdelen är tjocka och hårda, och inte alls så "sköna" som jag vill ha. Men det är det jag tycker. Hellre rider jag då med ett från B*rj*s med rep tills jag fått tag på ett med mjukt läder över nosen.

Pict0256.jpg
< bild på mig o medryttarhästen - sidepullet är på gränsen till för lågt (idag höjt), och klätt med ludd för mjukare tryck (idag naket p g a då sommaren varit varm).

Vad gäller sidepull är det ganska intressant hur de stigit i pris nåt enormt, då fler börjat fatta tycke för dem...eller så har de blivit mode... Hur som helst är det tyo nästan lika dyrt att beställa en efter egna mått som att köpa "billigt". JAG satsar hellre mer pengar på nåt som är efter mina mått och önskemål...

(Eko har för under 700 spänn, och de verkar bättre än hos ovan nämnda butiker.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 341
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar