escodobe

Trådstartare
Efter att ha hört Tiveden lovprisas från olika håll blev jag sugen på att åka dit och vandra några dagar. När jag googlade blev jag förvånad över hur litet det verkar vara och att man inte får tälta i området.

Är det verkligenvärt att åka dit från Göteborg för att vandra 2-3 dagar? Speciellt om man måste hitta ställen utanför området för tältet?

Det är inte jättelångt från tiveden till göteborg, tycker inte jag i alla fall :p finns flera campingar i anslutning till tiveden om du kan tänka dig camping! Jag gillar tiveden, min absoluta strand ligger där, är som att vara utomlands! Har bara vandrar i naturreservatet någon gång när jag var yngre tonåring men minns det som häftigt! Så absolut, åk till tiveden!

Det finns vindskydd. Och ja, det är värt ett besök. Själva nationalparken är inte så stor men det går att vandra utanför den också. :-)

Jag var lite besviken på de röda näckrosorna. Vi åkte dit för att fotografera dem , men det var omöjligt att komma nära. Åkte till Kungshamn i stället, sen. Men för att vandra tror jag att det kan vara väldigt fint. Men jag i år tänker jag vandra i Valle i stället.

Jag älskar Tiveden men har bara ridit där. Det är fantastiskt vackert (men väldigt myggigt på sina ställen).

Kan tipsa om Skåneleden också. Ligger ju ändå inom en väldigt bekväm tågresa från Göteborg. Sträckan Röstånga-Åstorp hinns lätt med på 3 dagar och finns goda tältmöjligheter. Och Söderåsen är otroligt vacker!

Det är inte jättelångt från tiveden till göteborg, tycker inte jag i alla fall :p finns flera campingar i anslutning till tiveden om du kan tänka dig camping! Jag gillar tiveden, min absoluta strand ligger där, är som att vara utomlands! Har bara vandrar i naturreservatet någon gång när jag var yngre tonåring men minns det som häftigt! Så absolut, åk till tiveden!
Jag tycker verkligen inte om att tälta på camping;( Det känns som man tappar alla positiva saker med att sova i tält och bara de negativa blir kvar.
Man hör och ser andra människor och vice versa.
Det är illa nog att kravla sig ut för att kissa vid tre på natten, då ska man inte behöva gå långt bort till någon äcklig bajamaja istället för att sätta sig under stjärnorna.

Jag var lite besviken på de röda näckrosorna. Vi åkte dit för att fotografera dem , men det var omöjligt att komma nära. Åkte till Kungshamn i stället, sen. Men för att vandra tror jag att det kan vara väldigt fint. Men jag i år tänker jag vandra i Valle i stället.

Näckrosor har en viss känsla för att växa långt ut i vatten pölarna. Finns röda näckrosor på BohusMalmön. Fast de växer också mest i mitten av vatten pölen...

Ska man vandra i bara i Nationalparken så är det dagsturer som gäller eftersom lederna inte är så långa (men jäkligt kuperade). Men hela Tiveden består ju inte bara av nationalparken och vill man vandra flerdagstur och tälta efter vägen går det att lägga en rutt som passerar genom nationalparken.
Jag upptäckte Tiveden för 1,5 år sen och älskar det. Har hyrt en enskilt belägen stuga (vid en strandkant) och varit ner vinter sommar och höst. Två gånger för att skriva + lite vandring och en gång för bara vandring. Då gjorde vi dagsturer i Nationalparken.

Efter att ha hört Tiveden lovprisas från olika håll blev jag sugen på att åka dit och vandra några dagar. När jag googlade blev jag förvånad över hur litet det verkar vara och att man inte får tälta i området.

Är det verkligenvärt att åka dit från Göteborg för att vandra 2-3 dagar? Speciellt om man måste hitta ställen utanför området för tältet?
Wikipedia beskriver Tiveden som:
"...en gränsskog och en skogrik bergstrakt som utgör gränsområde mellan landskapen Västergötland och Närke. Området ligger i kommunerna Laxå, Askersund, Gullspång, Töreboda och Karlsborg."

Nu undrar jag hur fort du vandrar?

Jag tycker det är fint men inte något omväxlande. För mig räcker några timmar då och då. Skog, branter och stränder.
Skulle jag vandra längre,vilket inte skulle hända i praktiken, men då hade jag valt nån mer omväxlande natur.
Men absolut superfint att gå någon mil då och då där:)
Lederna runt själva turistparkeringarna och campingen är dock inte långa, tror längsta är 6 km!
Kan även tipsa dig om harje uddar ts :)

Jag tycker verkligen inte om att tälta på camping;( Det känns som man tappar alla positiva saker med att sova i tält och bara de negativa blir kvar.
Man hör och ser andra människor och vice versa.
Det är illa nog att kravla sig ut för att kissa vid tre på natten, då ska man inte behöva gå långt bort till någon äcklig bajamaja istället för att sätta sig under stjärnorna.
Lyxa till det med hotell i Örebro och åk och gör dagsvandring?

Wikipedia beskriver Tiveden som:
"...en gränsskog och en skogrik bergstrakt som utgör gränsområde mellan landskapen Västergötland och Närke. Området ligger i kommunerna Laxå, Askersund, Gullspång, Töreboda och Karlsborg."

Nu undrar jag hur fort du vandrar?
Ja det låter stort tills man börjar googla på vandringslederna där. Dom är förvånansvärt korta. Typ någon mil som längst.
Därav frågan!
Vi föredrar dagsturer på18-22km med full packning (tält, kök osv)

Ska man vandra i bara i Nationalparken så är det dagsturer som gäller eftersom lederna inte är så långa (men jäkligt kuperade). Men hela Tiveden består ju inte bara av nationalparken och vill man vandra flerdagstur och tälta efter vägen går det att lägga en rutt som passerar genom nationalparken.
Jag upptäckte Tiveden för 1,5 år sen och älskar det. Har hyrt en enskilt belägen stuga (vid en strandkant) och varit ner vinter sommar och höst. Två gånger för att skriva + lite vandring och en gång för bara vandring. Då gjorde vi dagsturer i Nationalparken.
Ah det är sånt här som är bra!

Ja det låter stort tills man börjar googla på vandringslederna där. Dom är förvånansvärt korta. Typ någon mil som längst.
Därav frågan!
Vi föredrar dagsturer på18-22km med full packning (tält, kök osv)
Baka då in Bergsslagsleden - som går genom Nationalparken - i ert promenerande.
Dess 28 mil ska väl räcka en bit.

http://bergslagsleden.se/vandringsfoerslag/tiveden/
http://www.tivedstorp.se/wp-content/uploads/2017/02/bergslagsleden17.pdf

Ja det låter stort tills man börjar googla på vandringslederna där.
Jag tror ni har googlat på vandringsleder i Tivedens Nationalpark, en liten pixel på 20 kvadratkilometer. Det blir inte så maffigt att promenera på 4x5 km.

Skogen Tiveden är en av de gamla svenska tiomilaskogarna.
Det finns vandringsleder där så ni kan fylla er semester.

Näckrosor har en viss känsla för att växa långt ut i vatten pölarna. Finns röda näckrosor på BohusMalmön. Fast de växer också mest i mitten av vatten pölen...

Men på Smögen kom jag tillräckligt nära...
IMG_20170727_191727_472.webp

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 084
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka