Tittigt fullblod

W

Webkit

Jag har en engelsk fullblod som har gått på Täby galopp innan jag köpte henne. Jag planerar att prova distans nästa sommar men hon har blivit mer och mer "tittig" i skogen. Nu har jag åkt av två gånger på kort tid i och med att hon slänger sig åt sidan när hon blir rädd för något bredvid stigen/vägen.

När jag köpte henne hade hon gått som fölsto i några år och innan det gått på galopp, hon var väldigt het och taktade hela tiden första månaden. Jag har tagit det väldigt lugnt eftersom hon inte var riden på länge och det är oklart hur hon var tränad innan.

Hon är jättesnäll och skenar aldrig iväg när hon blir rädd för något utan slänger sig bara åt sidan och fortsätter i samma gångart igen. Problemet är bara att jag flyger av ibland när hon gör detta, idag i trav och förra veckan i galopp och jag börjar bli orolig att jag ska göra illa mig om jag fortsätter på det här viset.

Jag har provat allt som jag kan läsa mig till, sitta djupt i sadeln, träna min balans, miljöträna henne, vända lite från sånt jag vet att hon är rädd för, rida på lite längre tyglar för att hon ska få titta, jag har en noga inställd foderstat så hon får inte för mycket energi genom maten. Jag rider ca 1-1½ timme fem dagar i veckan och tycker inte att hon borde få för lite motion heller.

På ridbana är hon en drömhäst, är framåt och lyhörd, älskar att hoppa. Problemet är bara skogsturerna.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med tips, vill verkligen kunna rida ut i skog och mark i alla gångarter. Just nu känns det som att det kan bli svårt att prova på distans nästa sommar.

Tacksam för hjälp!

Sv: Tittigt fullblod

Det du kan testa hemma är att sätta på stort nosludd, och även ludd på sidostyckena, för att begränsa sikten.
Det är inte helt okey att ha det på tävling, men funkar luddet en period så kan hon vänja av sig med sid-skutten, om du har tur.

Du rider kanske mycket ensam? Om du kan, så testa att ha en tryggare häst som går framför ett tag. Det är en klen tröst men många hästar som är tittiga hemma är det inte alls på tävling.

En halsring att grabba tag i kan var till hjälp också.

Mitt sto var väldigt tittig när jag köpte henne, men det är nästan helt borta nu...

Om hästen har blivit mer och mer tittig så skulle jag nog gissa att problemet inte är sakerna runtikring henne, utan snarare att hon testar ditt ledaskap och ser vad som är ok att göra eller inte!

Jag tror därmed inte att CK:s tips kommer hjälpa, mer än möjligtvis i början.

Ta kontakt med en bra tränare, detta problem är precis som vilket annat problem som helst! En del har problem med form, skänkelvikningar och allt vad det heter, du har problem med att få hästen att gå rakt fram där du har sagt till den att göra det. Svårare än så behöver man inte göra det, och när man börjar tänka så så är det oxå lättare att hitta på lösningar.

Viktigt att tänka på att du kontrollerar varje steg hästen tar! Börjar hästen flytta sig åt sidan, flytta tillbaks den. Stanna, backa och börja om igen tills hästen går EXAKT där du har bett den om! Detta är speciellt viktigt i början! Var riktigt konsekvent! Börja redan i stallgången, trampar hon runt där, flytta tillbaks henne till positionen som du ställde henne i, så fort hon bara lyfter en hov, flytta tillbaks direkt!!

Detta låter ganska simpelt, men det är rätt jobbigt i början eftersom du verkligen måste göra det varenda gång hon lyfter en hov när du inte har bett om det, eller lyfter den åt fel håll. I alla situationer helst, även när du sitter upp! Går hästen framåt, backa tillbaks!

Jag har på detta sätt fått ordning på olater som du beskriver på några få dagar, om ens det.

Bra tips med halsring. Tar man dubbelfattning på tyglarna, sen ett par fingrar i halsringen, och sen min favorit, rätt korta stigläder, så man får upp baken ur sadeln, så sitter man kvar mycket enklare.

Knapplån. Det låter som att din häst har livlig fantasi. Jag har åkt på några ofrivilliga avsittningar när hästen helt plötsigt försvinner från under mig. :) Senast räddade jag mig genom att klänga fast om halsen. Föga graciöst men det funkade. Hur gör hon sedan, när hon hoppat åt sidan? Står hon kvar, eller sticker hon? Jag menar, man vill kanske inte bli hängandes i utrustningen på en häst som far iväg i 30 knyck, då är det kanske bättre att falla av innan hon hunnit få upp farten. :)

Sällskap brukar hjälpa som någon annan sade, och det kan ju vara ide att ta sällskap tills du känner krig tryggare på henne. Men annars har det hjälpt med min ganska livfulla dam att vara ute bara hon och jag. Min strategi har varit stadigt grepp i stigbyglarna, och sedan att lägga min tyngdpunkt lågt, t ex att i lätt sits bara lyfta rumpan en aning ur sadeln, och vara extremt noga med att sitta mitt över hästen.

Sedan är ju toleransträning i allmänhet bra. Om hon är trygg hemma på ridbanan, träna där, med plastpåsar och presenningar och små djur (låna en katt) eller vad det nu kan vara som får igång henne.

Och du, rid med säkerhetsväst.

Ser nu att du testat miljöträning. Vet inte om du gjort det på ridbanan redan. I så fall var ju mitt tips lite överflödigt där. Men en sak till som slog mig är att även om du har en anapssad foderstat kanske din häst behöver springa av sig lite? Helt klart är ju min dam mindre tittig när hon börjar bli lite varm. Då börjar hon fokusera på arbetet hon ska göra och lägger ansvaret på att "hålla vakt" mer på mig. Även detta kan ju vara en utmaning om hon är väldigt het men kanske du kan värma henne på ridbanan där det funkar bra och sedan ge er ut?

Tack för alla tips. Ska testa att korta stiglädren, jag rider med westernsadel och har väldigt långa stigläder. Kanske kan sitta kvar lite bättre då...

Som svar på vad hon gör när jag har åkt av: hon står dropp stilla och väntar på att jag ska resa mig upp och kliva upp igen.

Det känns inte som att hon gör det för att testa mig, men jag kan ha fel. Hon verkar vara väldigt impulsstyrd, hoppar åt sidan men fortsätter i samma gångart, om jag sitter kvar vill säga.

Har funderat på att longera eller rida på bana en stund innan jag rider ut, för att få henne lite lugnare. Ska prova det.

Har dåligt med ridsällskap, de gånger jag kan rida ut med andra är hon lugnare, men vi är bara två som rider i mitt stall och den andra rider nästan bara på ridbanan. Trist! Finns det nån som vill ha ridsällskap och har en väldigt lugn häst i närheten av Gävle så kan jag gärna ställa henne i transport och komma dit.

Ska försöka hitta en tränare som vill ta sig an detta, de jag har tränat för tycker att jag ska räkna med att fullblod är tittiga och har inte några vidare tips.

Ett tips kan vara att kontakta en westerntränare, de är ju väldigt vana vid att få hästar lugna iomed att hästarna ska vara det i deras tävlingsgrenar.

"vanliga" tränare är väl inte lika vana att hantera hästar på det sättet riktigt. (ja, nu drar jag alla över en kam, men jag snackar väldigt generellt!)

Jag tycker inte du ska räkna med att fullblod är tittiga, inte går hon väl och kastar sig för saker i hagen stup i kvarten? Vad är då skillnaden när hon rids? Jo, att du sitter på henne.

Du kan ju göra ett enkelt test, rid i hagen, kastar hon sig där (för jag antar att hon inte gör det när du inte rider) så vet du ju att det är något som tillkommer för att du sitter på henne. Kastar hon sig inte när du rider där så är det ju bara osäkerhet, och miljöträning som gäller. Testet kräver ju dock att hon har en ganska rejält stor hage som inte bara är platt, men som du ändå kan rida i alla gångarter i.

Inte för att det hjälper dej det allra minsta,men min flickas ponny(hälften fullblod)var alltid likadan.Han skuttade lite åt sidan ute vid konstiga stenar eller små buskar eller fåglar etc.Fortsatte sedan galoppera vidare i samma hastrighet och var för övrigt otroligt lydig.
Hon fick bara vänja sej vid lite skuttande när de red ut och han gjorde det aldrig när de red på banan eller i ridhuset eller under tävling.Han var liksom bara lite extra på pass för ev farligheter när de red på okänd mark och inte egentligen olydig.En otrolig balans fick hon på köpet.....

Om hästen har blivit mer och mer tittig så skulle jag nog gissa att problemet inte är sakerna runtikring henne, utan snarare att hon testar ditt ledaskap och ser vad som är ok att göra eller inte!

Jag tackar och bockar för de här tipsen, :bow: mitt sto har successivt blivit tittigare och visst sjutton är det jag som blivit lite slappare i mitt ledarskap. Nu fick jag mig en liten tankeställare och kommer köra lite mer fokus på vem som bestämmer framöver. :p

Jag bor i Gävle och rider distansritt med min valack, så vill du ha sällskap så är han van vid det mesta om det kan vara till någon hjälp.

Ja, jag tycker det är rätt logiskt. Det är ju inte som att sakerna runtikring har ändrats, stenarna eller träden har inte blivit farligare. Då får man ju kolla vad som kan ha ändrats... och jag tycker faktiskt att det oftast sitter hos ryttaren, Givetvis finns det mer eller mindre nervösa hästar, och vi alla (tror jag) blir lite lata emellanåt och släpper lite ledarskap och sen börjar det hända grejjer och så undrar man vad tusan häst:devil: håller på med!

När det egentligen är en själv som har ändrat förhållningssätt till hästen :p

Sen tror jag folk fokuserar mer på vad som är farligt än vad man måste. Jag säger bara till hästen att gå på ett ställe, går hästen inte där så backar jag tillbaks och börjar om från början. Man behöver inte låta hästen titta på saken, för jag tycker oftast att det får effekten att hästen upplever att det där visst var något att titta på. Jag låtsas bara som att den inte finns, och rider på exakt det stället jag hade tänkt mig och bett om från början.

Du skriver att du har en "noga inställd foderstat", innehåller den havre?

En del fullblod, och andra hästar också för den delen, ser spöken överallt när de får havre ;)

I Ariels fall tror jag dessutom att hon börjat testa den nya medryttaren och därmed också provar att testa matte. :p

Jag hade en period när hon som unghäst fick nosa på de "farliga" sakerna, men det resulterade mest i att hon ville stanna och nosa på allt hon såg. ;) Inte för att hon var rädd utan bara för att världen var en så himla spännande plats...

Nu försöker jag, som du, bara rida förbi och strunta i om den där stenen är livsfarlig. Jag vet ju att hon går fram till den om hon måste, men det viktiga är ju att hon går där jag säger att hon skall gå.

Igår blev det ledarskapsträning hela vägen från hagen till stallet, hon var lite förvånad i början, men sedan var det 100 % fokus på matte. Jag hoppas det håller i sig när jag skall upp i sadeln igen. :laugh:

Min häst är allt annat än "pigg" men TITTIG !!! Har ägt honom hela mitt liv..
Han "hoppar" en hel del kan jag ju påstå... För att inte tala om alla "tvärnitar" när han ser nåt "läskigt". Detta handlar helt om att han "kollar" om jag säger ifrån eller inte. hade jag satt av å gått förbi allt som är läskigt hade han inte ens "tittat" då han är som en "hund" på backen... Men så fort jag sitter på ryggen är det som om att han vet att "han kan"...
Jag försöker (inte lätt och lyckas inte jämt) att inte bli arg på honom, försöker ignorera, iom att han går ner i "tempo" när han ser "läskiga" saker får jag ibland en "förvarning" om att snart kan de komma skutt åt sidan, sätter mej då ner i sadeln och försöker "driva mer med sätet" och blir mer "dressyrridning" för att se att han lyssnar på MEJ ist för saker runt omkring. Om han tvärnitar och vägrar gå förbi (han är lärd att han får stanna och titta, det har förhindrat att han tvärvänder som tur e) så ger jag mej inte förrens vi är förbi. Tar de 10 min "so be it".. Stora stenar är hans STORA skräck... men som sagt ger mej inte och undviker dem inte.. BÖRJAR bli bättre nu kan han tom gå igenom mellan 2 stora stenblock som jag har på en av mina "rundor"...
Iom att jag tävlar dressyr har jag ju i vågor även haft problem med dressyrstaket/domare/blommor/bokstäver ja ni anar ;) Men de e ju bara träning som kan få det bättre ;)

Ska i vår även pröva att ge mej ut på pay n jumps/hopptävlingar då jag tror jag får igen den miljöträningen i dressyren =) Betydligt mer att titta på vid en hopptävling =) (va med på en 90 cm lokal för 2 veckor sen ;) blev uteslutna på näst sista hindret efter stopp på 1an, 4an å så näst sista ;) )

Nu vet jag inte hur vältränad och vilken balans du har men om man tränar mag/bäckenbotten muskulaturen så blir balans och styrka bättre för att hänga med i kasten.

Mitt fullblod slutade aldrig med dessa ryck även om han var superstadig med åren. Han körde 1 meters skutt sidled mitt i galoppen eller 180 graders vändningar på en femöring och fortsatte därefter som om inget hänt ;).

Till skillnad från många här satt jag i dressyrsadel och tyckte det var perfekt för när man sitter djupt i sadeln följer man med, men det är en smakfråga tror jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka