Tittig unghäst = dåligt självförtroende?

N

NeonPrinsessa

Vad tror ni om detta?

En unghäst (5 år), inga problem att longera, tömköra eller jobba från marken ö.h.t. Mycket snäll och väluppfostrad på marken men lite osäker med nya människor i början.
Blir mycket nevös och tittig med ryttare på ryggen. Med ledare, människa som bara går brevid eller hästsällskap brevid eller före så går det att rida ut någorlunda problemlöst, men själv funkar det inte alls. Hästen har även blivit rädd när han sett typ handen eller benet på ryttaren.
Vad tror ni är problemet? Är han bara ovan och lite nervös eller har han dåligt självförtroende?
Jag träffade denna häst igår och jag tycker att det verkar som att han har dåligt självförtroende och är väldigt (nästan lite för) beroende av att ha en trygg och stark ledare.
Ni som har mer unghästerfarenhet än mej kan väll berätta vad ni tror, och vad ni har för egna erfarenheter :idea:

Sv: Tittig unghäst = dåligt självförtroende?

Tycker det är inte ett dugg konstigt, utan väldigt vanligt för en unghäst. Inget att hänga upp sig på om hästen dessutom som du säger är bra att hantera och trevlig i humöret. Behövs bara en bra ryttare som vet vad den sysslar med, och som jobbar på miljö träning!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 588
Senast: Linda_A
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka