Tittig på nya hinder!

Trasdockan

Trådstartare
Min häst är 4 år gammal, och när vi hoppar måste han alltid nosa på alla hinder innan, annars vägrar han!
Får han nosa på dom går det som en dans, men det har man ju inte precis tid med på tävlingarna.

Vi tänkte debutera i höst med några träningstävlingar, har någon några tips på hur jag ska göra för att han ska bli lite modigare innan dess?
Är det bara att träna träna träna?

Sv: Tittig på nya hinder!

Hästen jag rider är 14 år men beter sig som om han är 4. Har haft liknande problem. Vi löste det genom att hoppa små små pluttehinder och lade handdukar, ris, däck, hinkar, ja ALLT du kan tänka dig under. Och nu är han MYCKET modigare även om ett stopp kan smyga sig in.

Du kanske kan ta det lite pö om pö, att han får nos kortare och kortare stunder så det inte blir så dramatiskt, för att sedan börja bara skritta förbi hindren innan ni hoppar. Öva dessutom på väldigt små hinder så h*n får självförtroende och kan kika på hindrena medan ni skuttar över.

Ett bra tips är ju att göra andra tittiga övningar, typ lära er skritta över pressenningar( börja ihopvikt och litet), skritta runt koner och gå mellan hinder som står tätt ihop. :) Det är ju en jätteung häst, ta det lugnt så du inte skrämmer den så kommer det nog gå jättebra sen:)

man har visst tid att visa / nosa på tävling ;)

eller jag har de iaf .. visar altid minst 2-3 hinder på varje tävling innan jag startar. hinner alltid de, fast jag oftast fått startsingnal innan och behöver minst en volt eller liknande i galopp sen. Har lärt mig av mina misstag genom att glömt visa hinder som vart läskiga och därför fått onödiga stopp

Han är ju bara en bebis :p - ge honom lite tid att mogna. Åk ut på tävlingar du, visa ett par hinder och vägrar ni så är väl inte det hela världen? Det är ju inte så att du TÄVLAR en fyraåring ändå, den ska ju bara träna på tävling. Och som sagt - träna mkt titthinder hemma. Ta så mkt konstiga saker som du kan hitta och knåpa ihop läskiga hinder på låg nivå så han vänjer sig vid både det ena och det andra!

LYCKA TILL och glöm inte ha kul med kusen i processen!! :banana:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur