Sv: Tittig häst, knep?
Du har fått flera bra svar bl av baron linge. Gör inte stor affär av saker, låtsas om allt, vad som än händer, är det mest naturliga i världen.
Men kräv att hästen gör det du begär. Du ska helst inte vända hem någon gång utan genomföra det du har tänkt eller åtminstone få hästen att tro att du genomför det du ahr tänkt.
Sen beror det på häst, är den verkligen livrädd och osäker eller bara inte har lust att gå längre? Eller känner den sej ensam i världen med dej, du är ingen trygghet?
Finns massor av trådar om detta, mer eller mindre samma tema.
Oftast talar jag nog om att det här ska göras, här ska vi gå, och har hsäten mellan hand och skänkel och driver framåt.
Den ajg rider nu had ejag inte kommit många meter på om hon fått gehör för allt hon tyckte var fasansfullt i början. Hon gjorde det för att testa rang.
Börjad emed att att skhydda, försöka vända osv. Sen när det inte gick kastade hon åt sidan i trav och galopp. Då satte jag på sporrar och så var det inte lika kul. Då la hon på tävrnitar istället och kastade runt. Ur galopp.
Första gången sa jag till lite lagom. Andra gången fick hon pisk med vinklat spö
Efter det har vi inte haft några problem. Vi trivs ihop och hon har mycket stort förtroende för mej. Säger jag att något läskligt inte är farligt, med rösten eller med att lägga en hand på hennes hals, så går hon, alltid.
Tittig är hon och kommer alltid att vara, skulle jag tro, min valack var det i 23 år. Men hon får titta, bara hon går. Det var samma med honom.
Sen måste man behålla lugnet och kontakten med hästen, genom att prata eller röra vid den.
En sak jag upptäckte med den här är att hon anser människor vara väldigt trevliga och alltså är inget farligt om människor är inblandade.
När de sågade och spikade och byggde stort staket utmed vägen var det jätteläskigt.

Men när jag tilltalade gubbarna och de svarade så slappnade hon av och bara gick. Människor är inte farliga