Tittig häst, hur gör ni?

B

Bellina

Hej!
Jag har en tittig pålle som jag kanske ska tävla om några veckor. Hon är ganska tittig mot hinder. Hur gör ni? Går ni fram till hindrerna som ni tror hästen är rädd för?
Tacksam för svar:rofl:

Sv: Tittig häst, hur gör ni?

Jag skulle inte gå fram till hindret, får det är ju nästan som att visa hästen "kolla här är ngt farligt som vi måste kolla extra på". Däremot kan man ju rida förbi de hinder man tror hästen kan tänkas kolla på. Gör en liten volt runt det, eller bara rid rakt förbi det... :)

Jag skulle inte gå fram till hindret, får det är ju nästan som att visa hästen "kolla här är ngt farligt som vi måste kolla extra på". Däremot kan man ju rida förbi de hinder man tror hästen kan tänkas kolla på. Gör en liten volt runt det, eller bara rid rakt förbi det... :)

Precis så gör/tänker jag också. :) Funkar bra det!

Man kan bli diskad om man visar hindret för hästen.
Jag brukar stanna till vid hindret och hälsa fint på domaren.
Hästen får titta lite på hindret och jag får hälsa på domaren (borde alla göra förresten)

Hästen får titta lite på hindret och jag får hälsa på domaren (borde alla göra förresten)

Det har då aldrig jag varit med om. Så länge man startar efter given startsignal inom tiden så är det väl ingen fara. Häromkring brukar man dessutom släppa in nästa ekipage på banan medan den före hoppar, just bara för att hästen ska hinna titta på hindren.

nej det blir man inte numera. det var på stenåldern typ som det var förbjudet att visa hindrena :p men regeln togs bort eftersom det var svårt att bedöma vad som var att visa hästen hindret och inte

Man blir inte diskad! Jag brukar rida förbi, eller göra en halt någon meter före hindret. Då ser hästen det ordentligt, men gör ingen stor grej av det. Du behöver ju inte tvinga fram den och nosa på det direkt, då kan den bli orolig. Rid bara nära.

Tack för alla tipsen! Men en fråga till:
Efter startsignalen har man ju 40 sec eller vad det är på sig att börja hoppa, får man korsa sin egen väg innan man rider förbi startkonan? Tex. göra en volt?
tacksam för svar!:rofl:

ja du får göra volter, jag galopperar alltid ett par varv på en volt fr att käna takten o kontrollen innan jag passerar start.

Menar du inte fälttävlingar nu? :crazy:

Jag har ett sto som när jag fick henne var rädd för precis alla sorters hinder (tror mest det var ett sätt att testa mig :angel:) som bestod av någonting annat än vanliga bommar... Dagen innan vi skulle iväg på första tävlingen så hoppade jag jättekonstiga grejjer hemma, jackor, pressenningar, täcken mm. Hon tittade inte på någonting på tävlingen, det var som om hon hade fått sin dos :p

Ullis

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: co-SMAD4
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka