Tittig ENDAST på tävling

Segelflygarinnan

Trådstartare
Jag har ett problem.. Förut trodde jag att det berodde på min teknik, och det har det säkert gjort delvis, men..

Jag håller ju på med barrel race och pole bending. Mestadels barrel.. :p Hursom, hon har gått jättefint på träningar här hemma:

http://www.youtube.com/watch?v=CX2YWIrjamA&feature=related

Underlaget är lerigt och jag håller igen henne lite så hon inte ska snubbla, men ni ser ändå, hon börjar kunna det här!

Hade höga förväntningar på dagens tävling på Hanaskede (RHA), tror det är våran 5e barrel-tävling.. Och hon brukar ofta vilja hoppa åt sidan vad gäller första tunnan. Första heatet kunde jag hålla emot henne och driva på när jag märkte att hon höll på att hoppa till, men vi kom fel på andra tunnan och tittigheten fortsatte. För att inte tala om andra varvet. Lika dant på pole bendingen.

Filmer från idag:

http://www.youtube.com/watch?v=J73jaYNtMBE
http://www.youtube.com/watch?v=YBPVFf8jpPY

Jag kan förstå att det är mycket att kräva att hon ska ge allt när hon inte sett arenan innan, men jag tycker ändå att andra, tredje och fjärde varvet borde gå!! Jag står ändå några sekunder innan jag ger mig iväg och bara låter henne titta.

Till saken hör, att hon är absolut ingen tittig häst! Varken hemma eller på nya ställen! Vi kan gå i full galopp i skogen och det kan hoppa fram en älg 50m fram, och jag vet att hon inte stannar om jag inte ber henne göra det! Hon har inga problem på nya banor eller nya ställen, utan problemet är just vid tävling. På High Chaparral var det lika dant, trots att vi fått rida där kvällen innan, så hon fått utforska banan i lugn och ro.

Har någon tips på hur jag kan öva bort detta, utan att behöva göra bort oss och kasta ut pengar på att åka på alla Sveriges barrel race-tävlingar?

Sv: Tittig ENDAST på tävling

Det kanske är något du gör? Något med din sinnesstämning. Du vet att hon kommer titta till, du tänker kanske att "nu får jag driva för nu kommer hon titta", och när du sitter och tänker på det känner hon av det, och tittar således till. Du kanske inte ens är medveten om att du tänker på det, eller kanske spänner dig?

Jag vet inte, jag tror inte det. Självklart är jag beredd på det, men jag är inte på henne innan jag märker att hon är "på väg". Ibland märker man det innan, ibland (oftast) inte.
Jag var så fokuserad den här tävlingen och gått igenom allt over and over again.. :(

det kan bero pa flera olika saker

ar snabba grenar det enda du tavlar? isf ta in henne i en pleasure nagra ganger och skola henne igenom klassen - dvs gor nagot annorlunda.

Min forsta tanke ar faktiskt tva, den ena ar att hon blir overtaggad nar hon vet att det ska bli gasen i botten och da agerar pa det sattet, andra ar att hon vet att hon kan komma undan pa tavling och darfor beter sig lite som en fjomp. Ingedera ar ovanligt utan snarare ganska vanliga problem.

Du kan testa att dra till henne over rumpestumpen och se om hon skarper till sig, du kan ocksa testa att helt enkelt nolla dig genom att skritta monstret pa tavling. -Eller- se om du kan skramma upp lite kompisar och ha "latsastavling", se om hon beter sig likadant. Om hon gor det ar det lattre for dig att trana bort beteendet under en "latsas tavling".

Jag skulle vilja säga; tävla, tävla, tävla.... Se det som träning.

Min kille var stirrig i ett par år och vi gjorde typ bort oss på varenda tävling, men nu börjar han slappna av och det fungerar kanon!:love:

Kanske träningstävlingar, andra sorters tävlingar, allt som kan bryta av och störa!

Kan ju vara samma problem som jag har :grin: Min häst är lugnet själv hemma, men när vi kommer till tävling är hon helt tokig ibland. Jag har insett att jag beter mig helt annorlunda på tävling och är trots att jag inte själv märker av det jättenervös och min häst märker det med en gång! Dessutom är jag väldigt bestämd och kontrollerande hemma, jag låter inte min häst göra mycket på eget initiativ. Jag insåg på en tävling i år att när jag blir nervös så slutar jag att bestämma över min häst och lämnar över "tyglarna" åt henne om du förstår vad jag menar. Jag märker det inte ens själv, men det gör min häst väldigt nervös, tittig och skrikig vilket hon aldrig är annars. På sista tävlingen vi var på var jag väldigt uppmärksam på mina egna handlingar och "Low and behold" så var min häst mycket lugnare och vi blev t.o.m placerade! Så mitt tips är, tänk över hur du är hemma med din häst och jämför kritiskt med hur du är på tävling. Minsta lilla avvikelse kan ha en avgörande roll hur din häst är på tävling.

är det bara jag som inte tycker att hon ser speciellt tittig ut? Tycker mest det ser ut som att hon testar dig järnet ;)

Jag håller nog med dig Nethril.. Tycker också det ser ut som hon testar!

Hon går ju inte undan för din sidförande skänkel. Tror hon har kommit på att hon kan göra det på tävling, hemma tar du säkert tag i det direkt men inne på banan vet hon att du inte "kan". När du lägger på skänkeln åker skallen upp och hon trycker mot dig (eller det ser iaf ut så på filmen;))

Kanske vore en idé att medvetet diska dig men ge henne en påminnelse om att skänkeln gäller även inne på tävlingsbanan?

Sen kanske hon till viss del är tittig/påverkas av din nervositet också..

Tack för förslag! Har vart inne och läst på iPhonen, men orkar knappast svara där över.. :bow:

Vi har testat lite andra grenar med, både Pleasure W&T, Horsemanship W&T och Western Riding. Att jag bara kört W&T är av hänsyn till de andra ekipagen. Ska trots det köra en Horsemanship Open nästa vecka, just för att hon ska få komma ut och se att man måste lyssna, även att det är tävling.

På den här senaste tävlingen hade jag min tränare med mig (han är guld värd!) som gav mig goda råd under uppvärmning och efter varje heat. Och visst ändrar jag mig lite. Ju mer vi värmer upp, ju mer taggad blir hon i skallen och tillslut springer hon bara runt med mig, som P sa. Sant. :crazy:
Han red ihop henne efter tävlingen, så hon skulle förstå att man måste jobba ÄVEN att det är tävling. Mao borde han värmt upp henne.. :idea:

När hon "duckar" för tunnan har jag "ingen" skänkel alls. Det är först när jag är på framsidan av tunnan som hon får innerskänkel, därefter ytterskänkel så hon håller sig rakställd.

Vi ska testa att låta folk springa runt banan när jag tränar hemma, sätta upp plastpåsar och fan och hans moster... :angel: Och om hon inte sköter sig på nästa tävling, så vill jag väldigt gärna rida runt tunnan några varv och diska mig, bara för att hon ska fatta. Nästa tävling är dock träningstävling och mer för uppvisnings skull, så det får nog bli tävlingen därefter... :P

Tja, troligen gör vi det.. Horsemanship och EV Western Riding. Men det blir D-klasserna. :) Dock hade P "andra planer för mig" (han syftar på Jönköping samma dag..), så vi får se. Inte anmält mig till nåt än.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 797
Senast: Görel
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 635
Senast: Askur
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar