Titthål/flanksnitt på honkatter

mandalaki

Trådstartare
Man brukar ju prata om kastrering via titthål på honkatter - är flanksnitt samma sak?

Är det bra? Man slipper ju stort sår och tratt men finns det risker som inte finns vid vanlig kastrering?

Finns det veterinärer i Stockholm som gör det?

Sv: Titthål/flanksnitt på honkatter

Jag har hört att blödningsrisken är större, men huruvida det stämmer eller ej kan jag inte säga. Håller ju till på ett stort kattforum och där diskuteras flanksnitt då och då och där sägs att blödningsrisken ska vara större. Tydligen finns det även veterinärer som lämnar kvar livmodern, vilket jag tycker låter riktigt illa. Men det gäller inte alla såklart, man kanske bör kolla det först.

Jo, jag har tittat runt och såg det där med livmodern, vilket låter rätt konstigt i mina öron. Det var därför jag tänkte jag skulle reda ut det här. Det är för en kompis räkning som står i begrepp att kastrera sin hona.

Tyvärr, eller vad man ska säga, är det nog vanligare än man tror att hela livmodern inte tas bort.
I höstas gjorde jag praktik på ett ställe och där var det väldigt vanligt, trots en vanligt snitt mitt på magen, att man inte tog bort hela livmodern, utan man tog ungefär mitt på livmoderhornen.
Anledningen jag fick till detta var att de hade sett studier som visade på att risken var minimal att dom skulle kunna få förändringar på livmodern eller livmodersinflammation eftersom man tog bort hormonerna när man tog äggstockarna.
Detta är jag dock inte så insatt i själv, och tycker inte att det finns någon anledning att lämna kvar livmodern... Dumt att riskera menar jag, eftersom katternas ägare kommer tro att allt är borta...

En studie jag läst om hur flanksnitt ska utföras så tar dom bort alltihopa "lätt som en plätt"...

Varför skulle det vara så dåligt att lämna kvar livmodern? *nyfiken*

Men det måste väl vara en minimal risk när äggstockarna är borta?

Ja, men den är större än när allt är helt borttaget. Det finns även tillfällen där man glömt små delar kvar som gjort att katten fortfarande löpt. Även dettaborde vara större risk för när man medvetet lämnar kvar allt. Och varför lämna? Vad har kroppen för nytta av det?

Nu har jag ingen aning om hur stort snitt de gör vid flanksnitt/titthål, men på de honkatter jag har som har kastrerats nyligen så har det varit små snitt, ca 4 cm.

Jag blev förvånad eftersom sist jag skulle ta stygn på en katt var såret tio-tolv cm stort och det var för drygt 8 år sedan.

Jag vet inte om olika veterinärer gör olika eller om metoderna har förfinats, men jag vet att "min" veterinär tar bort allt (eftersom jag är så nyfiken så var jag med).

Mina katter har inte behövt tratt utan vi har tagit stygnen själva när det har varit dags, utom vildkatten då, henne fick vi söva helt hos veterinären.

Intressant. På hund finns det såvitt jag vet inga fördelar med att ta bort livmodern också såvida hunden inte har en förändrad livmoder eller löpt många gånger.

Katter löper ju lite oftare, vissa så ofta som varannar-var tredje vecka och ibland året om. Katter kan också få livmoderinflammation om den löper och löper utan att bli parad.

Jag fick Maja kastrerad igår och hade diskuterat flanksnitt innan. Sedan bestämde jag mig för en "vanlig" buköppning och det var vettigt gjort eftersom hennes livmoder var ganska kraftigt förtjockad och det hade blivit en svårare operation med flanksnitt. Snittet är ca 5 cm långt, och hon mår faktiskt klart bättre än vännernas honkatter som blivit opererade med titthål. Det går ju inte att jämföra katt med katt, men att den "gamla" metoden skulle vara mycket sämre för katten ser jag inte tydligt.

Livmoderförändringarna berodde till maximal sannolikhet på p-piller. Trots att hon bara är fyra år och bara ätit p-piller halva åren eftersom vi har haft kull varje år ger det alltså snabbt problem...

Det är ju inte bara operationsmetod som spelar roll utan om kattens ålder, allmäntillstånd, smärtlindring och veterinären.

Första honkatten jag fick kastrerad mådde hur bra som helst efter ingreppet. Hon var 14 månader gammal, frisk som en nötkärna och det var en duktig veterinär. Hon öppnades via buken men snittet var inte stort. Såret var ca 2 cm långt och hon var sydd på insidan. Bra smärtbehandlad var hon också. Hon mådde som en drottning när hon kom hem.

Det viktigaste är väl att veterinären är väl förtrogen med operationsmetoden och att veterinären är duktig på smärtbehandling.

*KL*

Tack för svar alla! Ska vidarebefordra till kattägaren.

Sassy: trist med Majas livmoder! P-piller är ett elände, tänk vad många katter som ändå inte används till avel som skulle slippa tumörer om de bara kastrerades i stället:(

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka