Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Matlagningsorken har inte infunnit sig än.
Blev sallad med babyspenat, ruccola, minitomater, gurka, en maaaassa inlagda kronärtskockor. Sambon kom hem med gigantiska och perfekt mogna avovados. Så jag hade i ett gäng såna. Och granatäppelkärnor. Och en massa airfryad halloumi. 😍
Han hade också med sig en saft på fläder, lite citron och lite äpple. Galet god!
Sen mazariner från en liten bagarbod en av hans kunder driver. Det är alltid maaassor med jättegod mandelmassa i. Denna gång var det även rabarber och jordgubb-sylt och lite i frostingen. 😍
 
Köp nåt dyrt - min standardlösning när jag behöver något gott men inte orkar göra något. :angel: Efter att ha jobbat till 20 blev det alltså en sväng förbi affären. Kom hem med svensk lufttorkad skinka, oliver, soltorkad tomat, örtmarinerad kronärtskocka, mozzarella, färska tomater, och tryffelcreme att ha på rostat bröd. Ett glas Chianti till. Tänker mig glass till efterrätt.
 
Köp nåt dyrt - min standardlösning när jag behöver något gott men inte orkar göra något. :angel: Efter att ha jobbat till 20 blev det alltså en sväng förbi affären. Kom hem med svensk lufttorkad skinka, oliver, soltorkad tomat, örtmarinerad kronärtskocka, mozzarella, färska tomater, och tryffelcreme att ha på rostat bröd. Ett glas Chianti till. Tänker mig glass till efterrätt.
Det lät supergott! Och samma sak brukar vi också göra. :laugh:

Kl

Sambo grillade i kväll. Blev biff, bifftomater med citronolja, majskolvar, knyten med färskpotatis/smör/kryddor. Till det kall chili-bea.
Till det brazillians lemonad med massor med is. Nu hade jag tweakat den lite och den blev ännu bättre än sist. Så jäkla god till grillat nu i värmen.
 
Jag hittade "pork shoulder" till extrapris I gar, I dag blev den till "pulled pork". Det blev jatte gott, trots att jag inte hade alla kryddor hemma som jag skulle ha haft till bade "rub" och bbq sas.

Jag har ocksa gjort en potatis sallad med vinaigrette dressing som vi ska ha i morgon nar familjen kommer over. Och gjort hamburgare av 2 kilo kottfars att stoppa i frysen, och malat staket i 4 timmar i dag. Nu blev jag aldeles trott bara av att skriva det sa kanske jag tar en skvatt vin till och lutar mig tillbaka for att titta pa nagot en stund i kvall.
 
Pizzabullar inför kommande utflykter, och dagens kvällsmat :d
 

Bifogade filer

  • 20230619_165623.jpg
    20230619_165623.jpg
    359,2 KB · Visningar: 18
I går gjorde sambo beer can chicken. Till det också libanesiskt ris med buljon/kryddor, lök, kuber av någon dansk, rökig bacon han hade med sig hem från DK. Och sallad, grillsåser etc.

I kväll gjorde vi pizza. Hade på tryffelsalami, färsk mozzarella, romanticatomater och massor med färsk basilika. Så gott!

Insåg i dag varför tranbärssaften han köpte samtidigt av samma märke i likadan kartong som den magiskt goda fläder-saften "inte smakade ngt". Den var till skillnad mot flädersaften redan färdigspädd och vi hade någon cm av den i stort glas med vatten. :laugh:
 
I kvall at vi upp resten av "pulled pork" som nu har rackt till middag for 12 personer ... for 200 kronor. Jag tanker fortsatta leta extrapris i kotthyllan ... nar det ar extrapris dar brukar det vara ganska rejalt.

Jag har dessutom bakat en "rabarber kaka med toskatacke" Den blev super god och jag ska absolut gora den till den "Fika" med Svenskattlingarna som jag bjudit in till. Mandelflarnen blev inte bra forst ... sa jag tog min morka Svenska sirap och pa en gang blev de mycket bra. Sa nu har jag bestallt mer sirap ... 200 kronor flaskan, men vad gor man?

MEN jag behover hjalp med cocostopparna, de flyter ut. Jag misstanker att cocosen ar grovre an i Sverige ... kan jag bara minska smoret kanske ... eller ta mer cocos?

Kakor ar svart!
 
I går kom sambon hem med saker från den fina deli-disken i en liten närbutik i grannbyn. Så ovanligt tycker jag att så små butiker här ute på landet har sån himla fin deli-disk.
Jag fick rostbiff och deras egna jättegoda potatissallad. Till det också sallad och surdegsbröd med färskost med vitlök/örter. Nam! Jag åt massor med körsbär till efterrätt. Älskar! :heart
Sambo åt några inlagda strömmingar på jättegott hårdbröd och lite potatissallad och sallad. Sen åt han en halv burk sorbet. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp