Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, den såg god ut, skulle du vilja dela receptet? Jag och särbon gillar soppa, men det blir samma två mest hela tiden.

Har inget exakt recept, men fräser potatis, purjolök och vitlök, sen på med vatten och grönsaksbuljongtärningar eller fond och kokade i typ 15 min. I med grädde och koka i 10-15 min till. Sen om man vill i med knaperstekt bacon, mixa slät och smaka av med lite salt och peppar :) .
 
Igår blev det skåptömning av det som fanns hemma, det resulterade i stekt ris med grönsaker. Väldigt gott, och enkelt. Själv nöjde jag mig med det protein som var i (ägg) men resten tog grillad kyckling till.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210202_152226.jpg
    IMG_20210202_152226.jpg
    274,1 KB · Visningar: 17
Sjukstugan levererade inte så bra idag. Det blev fisk-crispies, pulvermos och färdig remouladsås. Gjorde iaf marinerade ärtor till.
Och sambon hade gjort pizzasallad tidigare. Så tog lite sånt med. Den var asgod. Vi har sagt tusen ggr att vi borde ha sådan färdig i kylen jämt. Men jaa... Det ska bli av med.. :angel:
 
Sitter och läser i tråden nu på lunchen och ja, jag äter dagens frysfynd, chili con carne gjord på kycklingfärs :d

Har gjort den förut men då inte kryddat tillräckligt, vilket jag tydligen lyckats med i denna omgången, så är riktigt nöjd :D

Majsen är tillagda efteråt, orkade inte ta en egen matlåda för dem utan fick åka med det som skulle värmas

612FCA03-4292-424D-8E9E-79AC1637F372.jpeg
 
Har inget exakt recept, men fräser potatis, purjolök och vitlök, sen på med vatten och grönsaksbuljongtärningar eller fond och kokade i typ 15 min. I med grädde och koka i 10-15 min till. Sen om man vill i med knaperstekt bacon, mixa slät och smaka av med lite salt och peppar :) .

Äsch, jag kan höfta bara jag vet vad :D Tack!
 
Sitter och läser i tråden nu på lunchen och ja, jag äter dagens frysfynd, chili con carne gjord på kycklingfärs :d

Har gjort den förut men då inte kryddat tillräckligt, vilket jag tydligen lyckats med i denna omgången, så är riktigt nöjd :D

Majsen är tillagda efteråt, orkade inte ta en egen matlåda för dem utan fick åka med det som skulle värmas

Visa bifogad fil 64288
Chilirätter med kyckling/färs är perfekta frysrätter :up:
(Kul med bild också, gillar att se vad andra gör :))
 
Sjukstugan levererade inte så bra idag. Det blev fisk-crispies, pulvermos och färdig remouladsås. Gjorde iaf marinerade ärtor till.
Och sambon hade gjort pizzasallad tidigare. Så tog lite sånt med. Den var asgod. Vi har sagt tusen ggr att vi borde ha sådan färdig i kylen jämt. Men jaa... Det ska bli av med.. :angel:
Hoppas att måendet är bättre idag!
Håller med om pizzasallad, det är gott till mycket och håller länge. Får nog göra en sats snart :p
 
I dag tanker jag handla och hoppas hinna gora "barefoot contessas" kottgryta i kvall. SUPER god. (Med en hel flaska gott vin i kan det inte bli annat :p) Sedan satter jag in den i kylen, vi ater rester i kvall och i morgon ar kottgrytan fardig att atas nar den gottat ihop sig ordentligt. :d
 
Sjukstugan levererade inte så bra idag. Det blev fisk-crispies, pulvermos och färdig remouladsås. Gjorde iaf marinerade ärtor till.
Och sambon hade gjort pizzasallad tidigare. Så tog lite sånt med. Den var asgod. Vi har sagt tusen ggr att vi borde ha sådan färdig i kylen jämt. Men jaa... Det ska bli av med.. :angel:
Brukar inte lyckas med god pizzasallad själv, vad kör ni på för recept?
 
Idag blir det stekt röding fångad av särbons kusin med potatisgratäng (färdig sådan från affären, en variant med svamp som vi inte testat tidigare). Jag ska ha en blandad sallad till och särbon påstår att vi måste dricka upp proseccon vi fått. Jag anser inte det eftersom jag hittills inte träffat en prosecco jag fallit för så jag tänker ta Ch Bouscassé Les Jardins Philosophiques 2016. Det är ett vin jag inte druckit tidigare och är väldigt taggad på att prova det, jag älskar de röda vinerna från samma producent.
 
Hoppas att måendet är bättre idag!
Håller med om pizzasallad, det är gott till mycket och håller länge. Får nog göra en sats snart :p
Tack, vi är ngt bättre båda två. 😊
Ja, så bra att ha om man blir sugen på ngt.

KL
Ikväll fortsatte vi med slö-mat och åt dumplings. Igen..
Och pizzasallad.

Känner att vi nog behöver hitta någon annan typ av nödmat som kräver mkt låg insats än dumplings, vårrullar, fisk-crispies etc.

Någon med tips?
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.
Toksent svar och din honung kanske är slut. Men testa att marinera halloumi i honung, citron och timjan och stek gyllenbrun :love:
 
Toksent svar och din honung kanske är slut. Men testa att marinera halloumi i honung, citron och timjan och stek gyllenbrun :love:

Jag kan köpa mer honung. Tror jag i alla fall :D. Är någon bottenskyla kvar.

Den höll sig flytande i alla fall.
Kanske den inte kristalliserar sig alls om den varit fryst?
 
Funderar på att göra pilaffris till middag - har tagit ut en marinerad fläskytterfilé och rosta lite grönsaker. Pilaffris är förbaskat gott även om det tar lite mer ansträngning än vanligt ris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp