Titta bakåt samt rama in ???Hoppning..

finapina

Trådstartare
Stod o o kollade på en hopplektion häromveckan. Är lite rostig på det o fick lite myror när ridläraren ropade åt en elev som närmade sig hindret " Titta bakåt!"??? Ett annat uttryck han körde m var "rama in hästen" på väg mot hindret???Nån som kan förklara?

Sv: Titta bakåt samt rama in ???Hoppning..

Titta bakåt visst jag inte att man skulle göra :o Kanske därför jag aldrig varit speciellt bra på hoppning :p

"Rama in hästen" hade jag en ridlärare som alltid sa. Han menade att man skulle knipa åt med benen och hålla tag i munnen innan hindret. Skulle visst vara bra, jag tyckte mest det gav uppstissade och förvirrade hästar. Men för en del funkar det säkert!

"Titta bakåt" måste ju vara något av det dummaste man kan skrika när någon rider an mot en hinder :rofl:

Väntar med spänning på en förklaring.

"Rama in hästen" hade jag en ridlärare som alltid sa. Han menade att man skulle knipa åt med benen och hålla tag i munnen innan hindret. Skulle visst vara bra, jag tyckte mest det gav uppstissade och förvirrade hästar. Men för en del funkar det säkert!

Om man gör fel så blir säkert hästen uppstissad och förvirrad. Men det man menar är att understödja med skänkeln (knipa åt ska man aldrig göra) och hålla kontakt med munnen (hålla tag i munnen ska man självklart heller aldrig göra), helt enkelt ha hästen mellan hand och skänkel. Vilket kan vara särskilt bra om man har en häst som är osäker på hindret och kanske tänker bryta ut, då rider man an med lite extra understöd från skänkeln, och hjälper hästen lite extra med balansen genom att hålla en stadig kontakt med munnen. Noga också att hästen är rak, inga bogar som är ute och flaxar, för då är det också lätt hänt att en osäker häst bryter ut och så att säga fortsätter i bogens riktning.

Kniper man åt med skänkeln samtidigt som man håller tag i munnen på ett stumt sätt så blir det säkert pannkaka - men det är inte det man vanligen menar med att rama in. Däremot kan man säkert missuppfatta det så, om man är lite ovan som ryttare.

Funderar på om hopptränaren menar att de skulle titta bakom hindret? Eller vända alla hoppare på huvudet och tittade bakåt när de hoppade?

Rama in fick jag också lära mig. Innebar att man skulle rama in hästen med skänklarna och tyglarna så den inte skulle springa bredvid hindret. Med de innebar det inte att man skulle hålla in hästen samtidigt utan endast att man inte skulle ha slappa tyglar..

Alltså "titta bakåt" mot hindret, du som såg träningen, tittade eleven alltså BAKÅT mot hästes rumpa? Det känns vädligt konstigt att man ska titta bakåt mot ett hinder haha. De kanske betyder nånting helt annat men den tränaren kanske har de som uttryck för tja....nånting annat.. ;)

Om man gör fel så blir säkert hästen uppstissad och förvirrad. Men det man menar är att understödja med skänkeln (knipa åt ska man aldrig göra) och hålla kontakt med munnen (hålla tag i munnen ska man självklart heller aldrig göra), helt enkelt ha hästen mellan hand och skänkel. Vilket kan vara särskilt bra om man har en häst som är osäker på hindret och kanske tänker bryta ut, då rider man an med lite extra understöd från skänkeln, och hjälper hästen lite extra med balansen genom att hålla en stadig kontakt med munnen. Noga också att hästen är rak, inga bogar som är ute och flaxar, för då är det också lätt hänt att en osäker häst bryter ut och så att säga fortsätter i bogens riktning.

Du va lite bättre på att formulera dig, men de va så jag menade :)

Stod o o kollade på en hopplektion häromveckan. Är lite rostig på det o fick lite myror när ridläraren ropade åt en elev som närmade sig hindret " Titta bakåt!"??? Ett annat uttryck han körde m var "rama in hästen" på väg mot hindret???Nån som kan förklara?

Titta bakåt fick jag göra på en hoppträning, då jag hade den dåliga ovanan att trycka av min häst alldeles för tidigt, så då under en övning fick jag rikta in min häst mot hindret och sen titta bort... tur att man hade en häst som älskade att hoppa. Jättenyttigt att lita så fullt på hästen, men ack så läskigt.

:D Förmodligen skall hon titta långt bortanför hindret.

Min intstruktör brukar för det mesta skrika, titta dit du ska. Inte en aning om varför ;), jodå, har väl svårt o koncentrera mej och tittar på allt annat, skräckinjagande hinder, eller blundar av skräck. Eller så skriker hon att jag ska andas! :rofl::rofl:

ve o fasa, ja det kanske nästan blir som när jag blundar då, fast jag gör det om jag tycker det ser alltför läskigt ut. Men att titta bakåt, det skulle jag nog inte klara av.:o

Det var lite läskigt första gången då min häst valde att hoppa när jag lättade i handen (vi skulle vända upp på typ en diagonal, lätta i handen och titta bakåt), efter det kallade tränaren honom för cocky pigheaded bastard... men gångerna efter gick det riktigt bra trots att hindret blev högre och högre. Jag är tyvärr urkass på avståndsbedömning, så jag antingen håller för länge eller blir osäker och trycker av, väldigt nyttig övning för mig. Men det underlättade ju att min gamla pålle hoppade allt som såg ut som ett hinder, oavsett om han skulle eller inte. Vilket iofs var läskigt också, då han hoppade där en normal häst skulle stannat och ifrågasatt ryttaren kraftigt, så ja, han var nog mycket riktigt en cocky pigheaded bastard.

haha o jag hoppade bakofram jag... hade en på marken som ropade ner galoppsprången 3, 2, 1...
(ung o dum?) numera hoppar jag knappt framlänges

till TS: rama in har du ju fått förklaring på. titta bakåt kan jag faktiskt inte se ngn anlöedning till utan det end aliknande "titta bakom" hindret, liksom uppåt-framåt- dit man ska"
det had ejag en tränare som tjajatd epå mig att göra.. minns en lektion där man lååångt bort kunde se en stuga- den skulle jag ha blicken på, och hihi det var nog tur det, att jag inte såg hindret...
*bild fårn det passet (typ 5-10år sen)*
http://joizmeds.mittspejs.se/P1283598

och med tanke på att jag numera mest kollar ner i mankammen så borde jag nog ha en tränare som skriker åt mej att lyfta blicken.. för numera ser det snarare ut såhär:angel::
http://joizmeds.mittspejs.se/P2944937

Undrar också om ryttaren vände sig om och tittade bakåt?
Säker på att du inte hörde fel? :D

Att sätta sig och kolla bakåt eller liknande är ju inte speciellt smart, för vikten läggs ju helt fel då och man kan ju inte rida rätt mot hindret. En känslig häst skulle aldrig hoppa om man gjorde så :p

Är du säker på att inte läraren sade "titta bakom" istället, och han menade att ryttaren skulle titta bakom hindret istället för på hindret?
"Rama in" är ett väl använt uttryck för min ridlärare också. Hon menar då att man ska ha hästen mellan hand och skänkel på det sättet Mabuse skriver, och det gäller framför allt hästar som är lite tittigare eller fladdriga innan hindret.

Rama in är ju ett väldigt vanligt uttryck för att verkligen kolla av och kontrollera sin häst. Jag har fått den kommentaren även i dressyr när jag tappat en bog eller ett bakben att jag ska rama in den delen bättre.

Titta bakåt har jag därimot aldrig hört, tror också tränaren menade bakom hindret, så inte ryttaren stirrar PÅ hindret, för det är hästens jobb. Har däremot fått blunda rätt mkt för att släppa på kontrollen lite, och släppa tyglarna har vi också gjort för att bli duktigare på att styra/rama in med benen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama