Hastflickan

Trådstartare
Min häst har någon enorm nattkärlen för tistlar. Det är väl inte farligt att äta? Borde det inte göra ont i munnen att tugga på tistlar? Detsamma med brännässlor, borde det inte göra ont?? :confused:
 
Min ponny älskar tistel och nässla! Till och med rötterna, han gräver upp dem och mumsar i sig hela plantor.
Varken taggar eller nässelceller verkar bekymra dem. Det är inte farligt, en del påstår till och med att det är nyttigt.
 
Min ponny älskar tistel och nässla! Till och med rötterna, han gräver upp dem och mumsar i sig hela plantor.
Varken taggar eller nässelceller verkar bekymra dem. Det är inte farligt, en del påstår till och med att det är nyttigt.
Vad bra! Detsamma gäller ni häst, älskar dom och drar upp från rötterna!
(Menade matkärlek, telefonen autocorrectade till nattkärlen);)
 
Tittade på något dyrt ledtillskott för hästar förrförra året, det innehöll bla 11 % nässlor och kostade en halv förmögenhet :crazy: så numera torkar jag nässlor och ger hästarna lite grann för de tycker det är mumsigt ;)
 
Nässlor ska man vara försiktig med att ge. Det kan ge blödningar i lamellraderna vilket i värsta fall kan utvecklas till fång.
 
Jag brukar hänga ut ett litet knippe i lösdriften kanske en gång i veckan vintertid till fyra hästar så det blir absolut inga mängder
 
Min ena verkar älskar dem. Dyker på det så fort hon ser några. Har också tänkt det borde göra ont. Hon får inte äta så mycket iaf. :)
 
Min dam älskar oxå tistlar, hon biter av en tistel i taget lägst ner mot marken så det stickiga är vänt från hennes mun och hon tuggar alltid i sig tistel i vänster mungipa.
 
Tydligen äter även kaniner tistel. Förstår inte hur det kan vara gott, men knappast skadligt? :cautious:
(observerade min 9 veckors gamla frasse göra det trots att hon har hur mycket mat som helst i hagen)
 
Kan meddela att herr ponny slet av ett par tistlar i galopp idag. Hans största bekymmer var att kompisen som sprang bredvid också ville ha och försökte sno växterna ur munnen på honom, samtidigt som jag satt på och ville fortsätta galoppera..
Stackars häst, inget lätt liv han har!
 
Inte bara ponnyer som älskart. Maskrosor och tistlar verkar vara smaskens enligt farbror P. Vem kunde anta att ogräs var så gott?!?

Han höll på att gå omkull förra veckan då vi red ut genom det höga grästet där det växer TISTLAR. Tydligen var det svårt att äta och skritta samtidigt. Vem kan fokusera på fötterna när man ska äta taggiga bollar? Liksom HELT OMÖJLIGT :meh: Blev lite för överväldigad när det växte ett helt hav av dem i perfekt munhöjd ;)
 
Nässlor ska man vara försiktig med att ge. Det kan ge blödningar i lamellraderna vilket i värsta fall kan utvecklas till fång.

Nässlor tar upp kväve ur marken och kan på så vis bli giftiga i större mängder, eller om de innehåller väldigt mycket kväve. Tex ska man inte plocka nässlor nära gödselstack. Alla slags förgiftningar kan ju leda till fång, så antar att det är det.. Annars vet jag inte..?

TS: I övrigt är nässlor nyttiga och tistlar likaså! :)
 
Min ena häst älskar också tistlar. Hon måste ha tagit dem med rötter och allt, för nu verkar de inte finnas i våra hagar längre :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 357
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 492
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp