Tistlar-min hästs hemliga last

T

tenesie

Min häst (NSV/halvb. korsn.) är precis galen i tistlar. Var vi går eller rider någonstans så måste han käka upp ALLA tistlar (i alla fall blommorna). Han har utvecklat en speciell teknik och ibland är det knappt så att jag kan hålla honom. Vänder man sig om ser det helt skumt ut när alla blommor är borta :D

Nån som har observerat liknande betende eller som vet vad det finns för något gott i tistlar? Jag har sett att det finns tistelolja i mataffären, har han brist på någon fettsyra eller liknande?

Han har aldrig käkat tistlar tidigare, så ni måste förstå att det är lite förbryllande att han gör det så frenetiskt nu...

Sv: Tistlar-min hästs hemliga last

Min islandshäst älskar tistlar.:d Det finns en hel del små tistlar i hagen och hon verkligen älskar att äta av dom.
Det finns en speciell tistel, Mariatistel, som man gör olja av. Det är bra för levern bl a.

Min islandshäst älskar tistlar.:d Det finns en hel del små tistlar i hagen och hon verkligen älskar att äta av dom.
Det finns en speciell tistel, Mariatistel, som man gör olja av. Det är bra för levern bl a.

Pratade med mamma idag, hon sa också att tistlar är bra för levern. Hon nämnde också Mariatistel... Får ta o kolla upp det

Min gamle pålle (numera i hästhimlen) älskade tistlar! Ju större dessto bättre, de vassaste lila var allra godast :crazy:

En annan favvo var också Fishermans friend!

Min gamla welshfröken (oxå i hästhimlen) älskade nypon, hon plockade dem ett och ett för att inte sticka sig, "görsött"!

Jag har faktiskt tittat fascinerat på min häst när han med en speciellt teknik nyper av tistlarna och sen smaskar i sig läckerheterna. Vika ner den, bita av utan att sticka sig och sen in med dom "medhårs" eller snarst, medtaggar"".

Jag har hört att många hästar äter det då dom har problem med magen.

En av våra är alldeles galen i hallon. När vi rider i skogen kastar hon sej efter hallonbuskar och brukar vara alldeles rödkladdig i trynet, innan det är klart! Det kanske är något speciellt i tistlarna din häst är ute efter, hästar i det vilda brukar ju självmedicinera med olika örter. Men tistlar är ju inte giftiga, bara vassa o tråkiga!

jag vet ett par hästar som var galna i jord eller förultnade löv. När vi gick på stigar o vi kom till ett sådant ställe körde dom ner huvudet och åt. Blä

Tistlar är blodrenande säkert nåt han känner att han behöver....

Mitt sto åt tistlar med god aptit. Hon rev upp hela plantan och gick och småtuggade. När jag red med sidepull så brukade vi pausa där det växte mycket tistlar så hon fick äta. Numera är hon inte så intresserad av tistlar längre. Vi människor kan ju också få begär efter vissa maträtter. Kul att höra att fler hästar har denna hemliga last :d.

Om Corro får välja mellan en stor grön sommar äng och en buske med tistlar så tar han tistlarna utan att tveka.

Nu sist när han hade tappat flughuvan så låg den längst bort i hagen inne i en hallonbuske. Varför äta gräs när det finns så mkt annat gott :D

Min travare med stora problem iform av korsförlamningar och överträningssymptom käkar mängder av tisteltoppar.
Har din pålla oxå muskelproblem?

Drjurjouren: Han har inga muskelproblem (vad jag vet i alla fall).

Kul att läsa om att det inte bara är min pålle som käkar tistlar. Har pratat runt lite med folk och det verkar vara ganska vanligt att hästar gillar tistlar. Det är t.o.m 2 st hästar till i stallet som äter dem. Jag funderar på om det kan vara sommarbetet som gör att levern blir överbelastad (tistlar är lever-renande, gick till hälsokosten och kollade upp det, men det finns säkert andra näringsämnen i dem som också är nyttiga. I alla fall så är det bra att de inte är giftiga, vilket jag faktiskt inte visste innan). Numera går jag ut ungefär varannan dag till ett ställe där det växer mängder med mariatistel och så får han äta tills han storknar (ridturerna går lite bättre nu faktiskt) :rofl:

Citat: Jane_Done
Jag har faktiskt tittat fascinerat på min häst när han med en speciellt teknik nyper av tistlarna och sen smaskar i sig läckerheterna. Vika ner den, bita av utan att sticka sig och sen in med dom "medhårs" eller snarst, medtaggar"".

Så gör han också, med bett i munnen... Att tistlarna är höga är inga som helst problem. Skrattar högt åt honom, typ varje gång...:rofl:

Under de åren som min häst hade återkommande korförlamningar och magsår så åt han mängder av tistlar. var som tokig i dem, efter mycket om och men så är han nu frisk och i år har tistlar inte alls varit intressant att äta.

Mina båda äter också tistlar, fast helst blommorna tror jag. Har inte sett att de blir dåliga av det? Bör man vara orolig? Klippa ner tistlarna kanske?

Min stallkamrat berättade för mig i går att hon sett min häst äta blommorma på tistlarna. Han hade dragit upp läpparna och bara bitit av blommorna. Roliga djur....

Jodå min käkar också tistlar när hon får chansen. Jag önskar bara att brännässlor var lika gott... tänk vad skönt det vore att bli av med dem!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka