Tipsa mig!

Solvira

Trådstartare
Märkte när jag red igenom LC:2 och LB:1 (börjar träna inför div III starten nu ;) :bump: ) att min pålle "vinglar" lite fram och tillbaka över medellinjen när man påbörjar/avslutar programmet eller vänder rätt upp. Vet att han gjorde det lite förut också, men inte såhär mycket! Någon som har några tips om vad jag som ryttare ska tänka på för att vi ska vingla så lite som möjligt?
Om någon har tips om hur jag ska få pållen att inte vrida sig när jag gör halt och hälsning, vore det också väldigt trevligt! Han ställer sig liksom med bakbenen och frambenen på olika spår, och passar på när jag tar tyglar i ena handen för hälsning. :o :crazy:
:bow: :bow:

Sv: Tipsa mig!

Rid rätt mycket framåt på medellinjen och tänk själv på att titta uppåt och rakt fram hela tiden så du inte tittar ner. Det är lättare att rida rakt om man rider på framåt. I halten så rama in hästen mycket med skänkeln, håll om den hela tiden i halten. Vrider han sig åt samma håll oftast eller olika? Annars om han tex. brukar kliva ut till höger så va på lite mer med högerskänkeln precis in i halten.

Lycka till!

Vänd lite före medellinjen och "smyg" ut mot den. Det ser mycket bättre ut än att rida över medellinjen och göra ett "päron" tillbaka! Med lite träning lär ni er parera så ni kommer exakt på medellinjen nästan direkt. Om du kommer fel (i uppridningen eller senare), så parera försiktigt mot medellinjen så du aldrig riskerar att vingla över på andra sidan.

Ta inte ögonmärke på motsatta kortsidan utan på en (tänkt) punkt långt bortom.

Försök hålla hästen rak hela vägen när du närmar dig kortsidan efter framridningen, men ge den en liten signal med tygeln "vi ska svänga däråt - men inte ännu" så den inte tappar bjudning eller börjar vingla för att göra dig uppmärksam på att ni är på väg in i en vägg.

Svänga har vi inga problem med alls, vi har tränat ett år på fina vändningar upp på meddellinjen. ;) Det är det där med att vi båda två ska tänka en rak linje som skär sig. :idea:

PatchOfClovers> Red på ännu lite mer än vad jag gjorde förra gången igår, och nog vinglade vi lite mindre! :) Halterna gick också fint under gårdagen, så nu är det bara att hoppas på att vi kirrar det på tävlingen också. :)

Så höll min ponny på ett tag oxå!..Min tränare gav mig ett väldigt bra tips som hjälpte. Hin sa till mig att så fort han kändes ostadig o vinglig så skulle ja öka. man får öka trycket bakifrån o fram.. sen så kan du tänka dig att du ska rida på en lina o du får absolut inte få för mkt "tyngd" åt sidan för då ramlar du av.:P sen så ska du titta långt framför dig o "se" den där linan!..
Lycka till! de kommer säkert gå bra!.. :bump:

Fixa en bra dressyr trännare som kan hjälpa dig å dit problem... :)
Ha d!

Som sagt, att rida lite framåt brukar funka. Annars kanske det är så att han inte är helt liksidig..? :)

Dressyrtränare rider jag redan för, och i höstas så var han som sagt mycket bättre men då hade vi hållt igång för tränaren under hela året, men nu har han haft en vintervila.

adnamA>> Nej, helt och hållet liksidig är han ju inte, men vi tränar på det! :idea:

Öka tempot, då har hästen lättare med balansen!
Domaren ser heller inte hur tempot är när du rider rakt upp..

tryck på lite me bägge skänklarna och lätta lite i bägge tyglarna så blir det mindre vingligt

och se till att han står alldeles stilla i halten innan du tar tyglarna i en hand

Helt tappad bakom en vagn är jag ju inte. :p Det var problemet med att hindra honom från att flytta och vrida på sig i halten som fanns, inte att han ändrade sig när jag fattade tyglarna med en hand. ;)

Men det löste sig! Han la av med det någon vecka innan tävlingen och nu har inget "märkts" mer! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 256
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 807
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka