Tipsa! Häst utan ridning - vad kan man göra?

P

Paoo

Nu är det så att min häst har just blivit behandlad mot hovböld, så han kan inte skos förens i sommar då hoven har repat sig ordenteligt xD Så jag vågar inte rida då han inte har nå broddar (ingen sko på den "skadade" hoven), så nu vill jag ha tips på vad jag kan göra med lillkusen, då jag inte vågar rida på han pga isen x} Inte för att han halkar, men ändå (A)

Jag har hittils kommit på;
• NH - Träna på att följa efter mig, stanna, backa, flytta... <. Fylla på? :)
• Trickträning - Jag vet hur man gör lite trick, men ni får gärna tipsa om vad ni kan/tränar med er häst! :)
• Gå på prommenad <. Antingen "vanlig" prommis eller att ha träns på och "rida" fast jag går brevid honnom och jobbar han <. Fylla på? (A)
• Löslongera <. "MÅSTE" ha tips om vad man kan göra! x)

Alla som svarar är ängar! x}

Sv: Tipsa! Häst utan ridning - vad kan man göra?

Varför kan du inte sko? Har haft många hovbölder på mina hästar & dom har aldrig gått utan skor för det. Se till att öppna blden bara sen är det inte svårare än att sko som vanligt (ev lägga en sula så det inte kommer in så mycket skit i hålet).

Det är inte alls bra för en häst att bara gå med tre skor så länge, med brodd dessutom. Tänk vad en sån sko väger, och på hur lätt hoven utan sko är. Prova själv att bara gå med en sko och känn själv hur snett du går, du kommer att få ont i hela kroppen tillslut!

Om du inte får ha en sko av ngn anledning kan du inte ha en såndär easyboot på?? De ska ju finnas med brodd också...

Var det en stor böld?

Om du ändå planerar att aktivera honom på hårt underlag så kan han
heller inte vara ömfotad?

Jag föreslår tömkörning,vilket även är ett bra komplement senare till ridningen.

Nu finns det ju faktiskt skor som man kan limma på, kanske kan vara nåt?

Hästen har väldigt tunna hovväggar som går sönder väldigt lätt, så hoven måste få tid att växa ihop ordenteligt innan man kan spika i sömmar.

Hej!

Närjag inte kan rida min brukar jag jobba inkörning, dvs dra saker efer henne, tömköra, släpa runt grejer, träna "läskiga saker", miljöträning och sånt. Jättekul och man lär sig lita på varann!

/ Lavinia, som gillar lek med pulka

Håller med ovanstående inlägg! Nu har du ju guldläge att träna allt möjligt som du kanske inte kommer dig för annars.
Ledarskapsövningar i största allmänhet, träna med presenningar, som sagt dra saker efter hästen när du longerar eller tömkör...!
Löslongering är svårt att ge tips för utan att ha sett hur långt du och din häst kommit med det, men rent generellt är det ju kanon att träna på dina egna placeringar för att få hästen att stanna, backa, ta visst antal steg fram eller bak, välja gångarter, byta varv osv...
Träna på att flytta hästen med "handkraft", flytta bak- och framdel turvis, flytta enbart med din blick...
Träna på fritt följ, att hästen följer dig, backar när du gör det, svänger helt om osv...
Finns hur mycket som helst roligt att göra! :bump:

Fast alla skor spikar man inte på. Tex glue on shoe, en sko som limmas fast används ofta när hornet är så trasigt så det inte går att spika. Testa en sån. Är hästen plattfotad förässten ? tänkte mest på det du skrev om tunna väggar.

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 302
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 699
Senast: ainasoja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 209
V
Hästhantering Hej! Är nybörjare o vill ha lite tips på saker som hästen o jag kan göra för att komma varann lite närmare. Vågar inte rida själv...
Svar
4
· Visningar
1 641
Senast: vill veta mer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama