V

Vakanjaheta

Hejsan! Skulle vilja ha lite tips om hur ja får mitt lilla energiknippe där hemma lite lugnare!!! Hon är ett varmblod och är jättepigg och hetsar upp sig själv när man rider! Vill ha tips på foder och hur ja ska rida henne! Övningar m.m, hon är jättepigg men jag rider henne på vanligt 2-delat bett eftersom hon inte är stark utan bara jättejättepigg och håller inte koll på sig själv och sina ben ;)

Sv: Tips?

Glömde skriva vad hon äter, men just nu går hon på bete så de enda hon äter är typ gräs!!!

Kraftfodret kan ju spela roll. Hur är hon utan havre? Finns ju foder som inte innehåller havre. Hur mycket rider du? På vilket sätt?

Ja det finns ju massor at saker som spelar roll. När du rider försök tex att fånga hennes uppmärksamhet genom att ställa åt båda håll i alla gångarter, gör avsaktningar, små volter. Rid varierat. Jag är inte säker på vad som är problemet? Bara pigg och glad? Rid mer! Busig och dummar sig? Fostra henne att lyssna på dig! Kanske du kan utveckla det lite mer specifikt....

Mitt förra varmblod var också sådär. Tog bort havren nästan helt, och det hade en klar inverkan. :grin: Nu var det ett tag sen så minns inte foderstaten helt, men han fick betfor, havrefri musli och mineraler. Och typ 2-3 dl havre om dagen. Blev chockad när jag senare jobbade i hoppstall, och vissa av hästarna åt 60 dl havre om dagen :angel: .

Ibland longerade jag honom en stund innan jag skulle rida, och det gillade han jättemycket. Då fick han ur den mesta överskottsenergin. Han fick hoppa och studsa och leka faderittan bäst han ville! Sen efter en 15-20 min så kunde jag rida med en fortfarande pigg, men inte överdrivet het häst.

Ibland lät jag honom rejsa över någon stor äng, riktigt sträcka ut sig, och travade mycket på småvägarna. Var väl inte direkt uttröttande för honom, men nöjd blev han. Klättring och galopp i uppförsbackar är också bra om man vill bli av med lite överskottsenergi!

Ibland hade jag gummisnodd eller halsförlängare eller vad de nu heter:D. Värmde först upp i skritt och trav, satte på snodden och arbetade på volten. Han blev mycket mer koncentrerad och gick jättefint. Så efter någon kvart tog jag bort den, och det funkade kanon för oss! Han tillochmed travade lungt :P (Viktigt är att hästen är uppvärmd innan man tar på snodden, så det inte blir sträckning el dyl, iaf vad jag hört?)

En sak som faktiskt funkar är ju just att hästen hela tiden får tänka, det är energikrävande det med. Då hinner dom inte titta på allt roligt runt omkring och , som iaf min häst brukade göra när det gick för sakta för hans smak, takta omkring och se överlycklig ut.

Även vid uteritt så kan man göra lite volter och skänkelvikningar, och jobba med det som finns i naturen. Stenar, stubbar, osv osv . Det är faktiskt skitroligt!

Hoppas något av tipsen funkar för er? :)
Amanda

Börja om från början. Skritta, gör inget annat än skritta, när skritten fungerar (efter en dag, flera dagar, veckor) kan du börja trava. Går det inte bra i traven, går ner i skritt och skritta ett tag igen (en dag, flera dagar, veckor) och försök igen, när traven fungerar kan du börja med galoppen.

Hon äter inte havre! Bara gräs just nu, eftersom hon går på bete! Jag rider henne varje dag, varannan i skogen och varannan på ridbanan. Hon dummar sig inte, utan är bara jättepigg och glad!

mitt råd är att då hålla henne sysselsatt hela tiden, i skogen kan man lägga in lite öppna, slutna så saktar dom ner lite. tempoväxlingar mm
mitt sto var så förut, eller hon var stressad (pga förra ägaren som bara rejsa) så hon trodde allt var kopplat till galopp. så det var till att ta det från början. ex, när hon kunde skritta upp för backen kunde jag börja med traven, drog hon då var det bara att gå ner igen å börja om. det tog tid men idag e hon lugn å väntar till jag säger till:)

Jättepigg och glad verkar inte som ett problem riktigt. Känner du att hon har för mycket energi så longera henne innan ridningen så hon springa av sig lite. Är hon lugnare med sällskap än utan? Hur gammal är hon?

Ang. foder så tycker jag att du ska plocka bort ev havre (efter att hon kommit in från betet igen). Testa att ge kornkross eller kanske hestekraft eller liknande. Min fd häst som också var ett varmblod fick ingen havre alls och klarade sig fint på korn plus att hon lugnande ner sig.

Ang. ridningen så är bommar ett bra sätt att få henne mer uppmärksam på sina fötter. Även rida rätt ut i skogen. Sen skulle jag nog jobba henne mycket i skritt på banan så hon hittar sin balans och lär känns sin kropp innan man ber om trav eller galopp.

Lycka till med energiknippet!

Tack för alla svar!! Självklart är det inga problem med att hon är glad och pigg, men det är de att hon inte lugnar ner sig!!! Hon hetsar upp sig själv... :/

Jag har en unghäst och har fått avlappningstipset att rida ut i skogen på lösa tyglar å bara slappa runt men inte på stigar utan i tallskog så man slipper grenar i ansiktet;.;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en unghäst och har fått avlappningstipset att rida ut i skogen på lösa tyglar å bara slappa runt men inte på stigar utan i tallskog så man slipper grenar i ansiktet;.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar