Sv: Tips?
Mitt förra varmblod var också sådär. Tog bort havren nästan helt, och det hade en klar inverkan.
Nu var det ett tag sen så minns inte foderstaten helt, men han fick betfor, havrefri musli och mineraler. Och typ 2-3 dl havre om dagen. Blev chockad när jag senare jobbade i hoppstall, och vissa av hästarna åt 60 dl havre om dagen
.
Ibland longerade jag honom en stund innan jag skulle rida, och det gillade han jättemycket. Då fick han ur den mesta överskottsenergin. Han fick hoppa och studsa och leka faderittan bäst han ville! Sen efter en 15-20 min så kunde jag rida med en fortfarande pigg, men inte överdrivet het häst.
Ibland lät jag honom rejsa över någon stor äng, riktigt sträcka ut sig, och travade mycket på småvägarna. Var väl inte direkt uttröttande för honom, men nöjd blev han. Klättring och galopp i uppförsbackar är också bra om man vill bli av med lite överskottsenergi!
Ibland hade jag gummisnodd eller halsförlängare eller vad de nu heter
. Värmde först upp i skritt och trav, satte på snodden och arbetade på volten. Han blev mycket mer koncentrerad och gick jättefint. Så efter någon kvart tog jag bort den, och det funkade kanon för oss! Han tillochmed travade lungt :P (Viktigt är att hästen är uppvärmd innan man tar på snodden, så det inte blir sträckning el dyl, iaf vad jag hört?)
En sak som faktiskt funkar är ju just att hästen hela tiden får tänka, det är energikrävande det med. Då hinner dom inte titta på allt roligt runt omkring och , som iaf min häst brukade göra när det gick för sakta för hans smak, takta omkring och se överlycklig ut.
Även vid uteritt så kan man göra lite volter och skänkelvikningar, och jobba med det som finns i naturen. Stenar, stubbar, osv osv . Det är faktiskt skitroligt!
Hoppas något av tipsen funkar för er?
Amanda