P

Prepreden

Nu kära bukare så skulle jag vilja ha lite tips!

Min häst vill inte riktigt sätta under högerbak i högergaloppen. Tränar mycket galopp på volt och får hela tiden kämpa för att han ska spåra.. Nu börjar han bli ganska grinig på mej också för att jag inte släpper iväg honom på dubbla spår och det är därför jag undrar om ni har nå bra tips (i galopp) som är stärkande för höger bak som jag inte har tänkt på.

Jag brukar göra öppnor på långsidorna också och så för att variera mej så att han inte blir så sur men jag skulle behöva fler tips! :idea:

Han är kollad av equiterapeut och han har inte ont och jag rider för tränare ca en gång i veckan! Jobbar ju såklart med det
här på lektionerna också men det är lättare att göra nått just när man tränar:crazy:

Äsch, nu blev det flummigt.. det jag menar är att jag vill ha stärkande övningar som jag helt enkelt kan varva med hemma när jag inte har nån som tjatar på mej! Just i galopp då för i traven så funkar det mycket bättre! :angel:

Sv: Tips!

En bra övning för att få med ett speciellt bakben är att rida svag förvänd sluta både på voltspår och rakt spår i både skritt trav och galopp för det hjälper galoppen även när du rider det i de andra gångarterna! En snabb, tillfällig hjälp är att höja högerhanden under några galoppsprång och gå på ngt med högerskänkeln, men det är som sagt bara en tillfällig lösning.

orkar inte utveckla det mer nu men jag hoppas det är till ngn hjälp!:)

tack:)
Jag rider faktiskt ganska ofta förvänd sluta och det märks att det blir jobbigt... :angel:
har nog bara inte tänkt på att det kan hjälpa galoppen.. dum som man är så glömmer man att koppla ihpo två och två:crazy: :idea:
Men då ska jag fortsätta med den förvända slutan och växla mellan det och galopp så får vi se vad som händer!

jo det är lätt att det blir så ;) jag har nämligen ridit en häst som haft samma problem (tom samma ben;) ) och det tog mig ett halvår innan jag ens fick henne att ge efter i en svag förvänd sluta men det gav verkligen resultat:) berätta gärna om du märker någon skillnad! Lycka till!

Innebär det att han förböjer och blir banan åt höger?

Då kanske han inte spårar i vänster varv heller utan sätter ut ytter bak då?

Du kan tänka öppna i galopp på volten så placerar du bogen mer rätt i förhållande till bakdelen. Tappa inte stödet på ytter.

Se också till att du sitter rakt över hästen och att den inte sätter över dej på fel sida, eller att du själv sitter och viker dej i sidan så att du ger fel signaler till hästen.

orka_bry_mej_: Det ska jag göra! :)

Lite åt bananhållet men vänstersidan är lättare att hålla efter men jag får passa höger bak där med.. Jag brukar ofta fråga någon extra gång när jag tränar om han spårar om jag är osäker.

Det är när jag försöker göra mer öpnna i galopparbetet på volten som han blir sur.. eller nu har han börjat kasta sig och så. Jag tror att det är för att han inte orkar riktigt men nu vet han vad det arbetet betyder och blir grinig innan jag ens börjat.. inte så bra kanske eftersom jag vill träna upp det dumma bakbenet! Så därför behöver jag fler övningar som jag kan varva med så att han inte vet vad han ska göra!
Men det var kul att läsa vad du skriver för det är precis det vi gör och han är lite bananig om man inte passar det:angel:

Men sen så har jag börjat tro att jag själv är sne och att det är jag som är den största orsaken.. Har tid och ska kolla upp det och när jag gjort det så har jag nog kollat det mesta åt det hållet! Hoppas på att hitta nått då:angel:

Du kanske inte ska pressa på med det han inte vill för tjurar han så blir det ju fel i alla fall. Lura honom till det på andra sätt, tex många fattningar av vnäster galopp (höger bak stärks) att träna utomhus, klättra, även nerför och se till att han går rakt då med båda benen under sig (samlingsmusklerna stärks automatiskt, men överdriv inte)

Rid öht mycket för att rakrikta men på olika varierande sätt, öppnor slutor, förvända, övergångar mm, men gör det även ute så han inte blir uttråkad. Hoppa studsar mm stärker ju också baken.
Det har ju flera redan skrivit tror jag.

Helst ska han vara avspänd, så att han verkligen använder rätt muskler när du tränar, och när man börjar bråka och kräva igenom så blir det bara spänningar och motstånd. Även om det kan finnas lägen när man måste stå på sig också.
jag tycekr ofta det är bättre att lura fram träningen av den svagare sidan, för sen när de verkligen orkar går allt mycket lättare.

Det var precis vad jag tänkte.. känns så värdelöst att försöka göra något för att stärka honom när han bara bråkar. Går ju att få samma resultat med andra övningar! Det var därför jag ville ha tips på fler saker man kunde göra..
Var ute och galopperade i snön igår och klättrade lite.. blir ju extra jobbigt av snön! :banana:
Är lite lättare i förvänd galopp en rättvänd så får väl jobba mycket i det och så lite skolor! På nått sätt ska jag väl få högergaloppen att fungera..
Vet ju att det kommer från att han först var halt och sen hade en låsning som gjorde det svårare för honom med högerbak men nu är det borta och jag vill få ordning på det! :cool:

Hoppningen har jag nästan glömt :idea: dags att plocka fram lite hinder igen! :angel:

Hästar vill naturligt inte spåra i galopen, varför? därför att det tvingar dem att sätta under isg bakdelen för att inte trapa sig sälva. Det samma gäller i skritt och trav med det är med tydligt i galopen. om du tittar på många hästar så går de oftast med "baken innanför" i galopen.

Ja på volt är det ju bra att flytta baken utåt, så att han tvingas sätta under sig det. gör det inga längre studer uta ett steg här ett steg här...luras lite.

Att lufsa runt is kogen för att stärka hästen är det många som glömmer, skritt, trav, galopp och och ner för backar och på olika underlag så att de får tänka. Man kan alltid jobba son häst ute is kogen det handlar bara om att ha fantasi och leke med det man har. sidvärts i nerförsbackarna, halter och igångsättning.

Var noga med att göra allt lika mycket i båda varven. iblan sitter inte felet där man tror. bara för att det är svårt i ena varvet innebär det inte att det kommer att bli bätter om du överarbetar det. gör alltid lika i båda varven!

// DR

Måste den spåra då??? Tänk på att dressyren ska va till för hästen och inte hästen för dressyren!!! Allt som utförs med våld eller tvång är inte för hästens bästa! Lycka till med ridningen :)

joo, många hästar har baken innanför i galoppen.. men det betyder inte att jag vill att min häst ska ha det:angel:
Det är ju jobbigt därför behövs många olika stärkande övningar!
Tränade idag och jag Älskar min häst! så underbar han är ibland.. idag var en sån dag som man kände att han verkligen lyssnade! Sen att det kanske inte gick perfekt men det är ju liksom mitt fel:idea: Men det är såå härligt när hästen verkligen lyssnar!!

Flashlight: Förvänd sluta, speciellt, var bra..!
I högervarvet gick jag in i öppna och fattade galopp från det och galopperade långsidan och började om.. funka hyffsat det med! :D

Manina
Måste den spåra då??? Tänk på att dressyren ska va till för hästen och inte hästen för dressyren!!! Allt som utförs med våld eller tvång är inte för hästens bästa! Lycka till med ridningen

Våld är aldrig bra! men det är ju för hästens skull jag vill att den ska spåra fär att den ska stärka sig! Hästen är inte gjord för att bära en ryttare på ryggen men när vi nu sitter där så flyttar vi fram tyngdpunkten längre fram och det gör att det sliter på frambenen. Genom att få hästen att jobba mer bakifrån hjälper man till att "rätta till" felet som blir genom att man bara sätter sig på en hästrygg(och flyttar tyngdpunkten).

Jag tror att om man tränar hästen rätt och på hästens villkor, så kommer den att spåra när den orkar. Man ska aldrig tvinga fram något... Enligt min mening gör en häst alltid så gott den kan för stunden :love:

Ja det är en vacker tanke och vissa hästar är väl såna, men långt ifrån alla. Tyvärr. Hästar kan nog göra det lättaste av situationen också. Det finns alla sorter. Precis som människor.

Jag gymnastiserar inte alls som jag borde, knappt alls faktiskt. Det är ju inte det bästa för mej utan det bästa vore att göra det.

Jag tror att om man tränar hästen rätt och på hästens villkor, så kommer den att spåra när den orkar. Man ska aldrig tvinga fram något... Enligt min mening gör en häst alltid så gott den kan för stunden :love:

Jag ska inte på stå att hästar är korkade men inte heller smarta. Visst att de inte VILL göra fel men på det sättet är de precis osm vi människor, lata. De gör inte mer än vad vi begär av dem. Om du ska stärka dina myskler måste du pressa dig själv lite i taget. det är det samma med din häst. Våld är inte lösningnen, självklart inte men en liten tillsätta visning om att "det var facktiskt det här jag ville" har ingen tagit skada av, snarare blir vi bättre.

Jag tvingar inte mina hästar att gra det ene eller det andra, det kan jag inte. de är större och starkare än jag och om jag vill att det ska funka måste vi ju kunna jobba i teem. Det handlar bara om att visa vägen och vara "coachen" för din häst och hjälpa den prestera lite mer.

/ Jag

equiterapeut, vet ej riktigt hur dom jobbar, kollar dom om det finns låsningar någonstans i kroppen på dom?

Dom håller på med olika behandlingsmetoder bl.a laser, massage, "nålar", kollar låsningar och så.. Vädigt bra!
Ska ha ut min equiterapeut på tisdag igen, jätteskönt! Då vet man om det är nån låsning eller om han bara är lat:angel:

flugskimmel:
Jag ska inte på stå att hästar är korkade men inte heller smarta. Visst att de inte VILL göra fel men på det sättet är de precis osm vi människor, lata. De gör inte mer än vad vi begär av dem. Om du ska stärka dina myskler måste du pressa dig själv lite i taget. det är det samma med din häst. Våld är inte lösningnen, självklart inte men en liten tillsätta visning om att "det var facktiskt det här jag ville" har ingen tagit skada av, snarare blir vi bättre.

Jag tvingar inte mina hästar att gra det ene eller det andra, det kan jag inte. de är större och starkare än jag och om jag vill att det ska funka måste vi ju kunna jobba i teem. Det handlar bara om att visa vägen och vara "coachen" för din häst och hjälpa den prestera lite mer.
:bow:

Jobba mycket på att få igång bakbenen. Gör ordentliga halvhalter, dvs rid långsamt in i halvhalten och kvickt ut! Så att du får en reaktion.

Öka och minska volten tycker jag är en bra övning! Rider du på 20m volt tänk lite diagonal sluta in till 15 eller 10m. Flytta sedan ut till stora volten igen för innerskänkeln, håll bara koll så att inte ytterbogen flyger iväg så att hästen flyter ut. Är ju ett bra sett att variera formen på också. Man kan ju kräva lite mer på lilla volten flytta ut och lägga ner hästen ngt varv flytta in igen osv. Brukar inte bli lika stretigt då när hästen får "vila" lite imellanåt.

Nej, det kan ju alltid vara bra.
Idag och igår har jag börjat med att rida lite serpentiner så att han skulle böja sej, när det lossnar så har jag gått in på knappa 10 meters volter (får plats med 5 st i på långsidan på 40 m) och kört med det lite som små serpentiner men stannar på volterna något varv tills han ör genomböjd. Har funkat bra det med faktiskt, lyssnar gör han iallafall.

Galoppen funkar också lite bättre, ska träna imorn och det ska bli jätteskönt! :banana:
men det har nog funkat bättre för att jag varierat mej mycket... han hinner inte bli sur:angel:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Piek
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka