• Trav
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
L

linneaforss

Hej! jag har ett tips! Det är många som kör backträning med sina travare...Men jag har hört att man inte ska köra nedför. Det sliter massa på travhästarnas hasor. Har hört det från en mkt duktig person som hållt på hela sitt liv. :)

Sv: Tips!

Nej man ska inte skritta mycket i nedförsbackar heller ...vad jag har hört... men lite skadar ju inte men inte för mkt

lineaforss skrev:
Nej man ska inte skritta mycket i nedförsbackar heller ...vad jag har hört... men lite skadar ju inte men inte för mkt

När jag kör i Tungvagn eller liknande så brukar jag undvika att gå i nedförsbacke men om man har sulky eller långvagn så är det inte mycket mer belastning än om man skulle rida i nedförsbacke // TheZ

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är samma där man ska inte rida mycket i nedförsbackar heller. Att jag tog Travaren som exempel var för att de är just de som kör mycket backträning, och det sliter tydligen mäst på just travare.

Vi på mitt jobb joggar alltid hästarna i ned mellan backintervallerna (har i och för sig inte superbrant backe) och vi har inte märkt av några förslitningar....
Beror väl på vilken fart man kör i och att man har hästen lite på bettet så den har en bra balans...

Villket lyx!! :bump: Kan du inte skicka hit han oxå då??
Kan ju iof backa ner för backarna.... då kör man ju inte ner iaf.:angel:

Det kan väl inte vara svårt för dig att lista ut vem det är?

Ni borde ju tillhöra samma bana och den mannen borde väl utmärka sig??? :crazy: :eek:

<-- Dixie Millpond R.I.P

/// gost

Humelibumlan skrev:
Va? :eek: Här kommer det en liten farbror och bär ner hästarna efter man kört uppför? :angel: ;)

Kanske kan vara ett "extraknäck" för den nu avstängde proffstränaren på vår bana:angel: ......han verkar ju påhittig som få och kan säkert lösa problemet med backen :idea:

Vi kan ju inte fortsätta att köra i backe nu iaf... då vi inte kan komma ner igen.
*Funderar fortfarande hur jag ska göra*

Våran gamla "palt" tränades mkt nerför med kälke.
För att stärka muskulaturen runt knäna. Å han hade inga problem med knäna sen heller.. Men det är väl som min farmor sa: "För mycket och för lite skämmer allt."

giffan skrev:
Vi kan ju inte fortsätta att köra i backe nu iaf... då vi inte kan komma ner igen.
*Funderar fortfarande hur jag ska göra*

Å jag som drömde om en värld med bara nerförs-backar när jag var liten.. :p

Humelibumlan skrev:
Va? :eek: Här kommer det en liten farbror och bär ner hästarna efter man kört uppför? :angel: ;)

Vi har alltid kört på att backa ner för backen! Å sen gasa upp... å så backa ner.... Ju BRANTARE detso bättre :angel: :devil:

Superlina skrev:
Vi på mitt jobb joggar alltid hästarna i ned mellan backintervallerna (har i och för sig inte superbrant backe) och vi har inte märkt av några förslitningar....
Beror väl på vilken fart man kör i och att man har hästen lite på bettet så den har en bra balans...

Jag kör också backe 1 - 2 ggr i veckan, och vi joggar också hästarna i ned mellan backintervallerna och jag håller med, det handlar säkert mycket om vilken fart man har och vilket stöd hästen får i munnen, och våra hästar har inte fått några förslitningar heller. Så jag tror inte det spelar så stor roll, bara man inte kör fullt nedför men det tror jag inte en ända vettig människa gör;)

Och ska man vara petig så sliter det på bakknäna att trava uppför...

Ja, men om man ska vara så petig så sliter allt. Allt en häst, människa eller ett annat djur gör sliter någonstans på olika sätt. Åren sliter, tyvärr :rofl:

Jo det är klart. Men trådskaparen skrev ju att det slet att köra nerför. Och då ville jag upplysa henne om att det gör det minsann också att köra uppför. ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka