• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare juliaantonsson
  • Startdatum Startdatum
J

juliaantonsson

Hej!
Jag undrar ifall någon har lite tips på hur man kan få lite bättre poäng i LC:1?
Vad är det dom bedömmer och vad kollar dom på? :)
Jag tycker personligen det är jättesvårt att få över 8 poäng

Sv: Tips?

Det står exakt vilka bedömningspunkter som gäller, längst ner i programmen. Förklarar tydligt så läs där så får du vägledning.

Eller menar du HUR du uppnår bättre poäng i sig? Det blir svårt att svara på när ingen sett dig rida. Generellt i LC så tjänar du en massa poäng på noggranna vägar.

Förutom att det, som sagt, är väldigt svårt att få över 8 skulle jag nog säga att får du åttor i LC kanske du ska gå upp en klass och jobba dig vidare.

Ja.. Det här är ju faktiskt ganska lustigt - det ÄR svårt att få 8or och 9or i LC! Jag har då aldrig sett något ekipage få över 80% i LC.. Vilket egentligen borde vara möjligt tycker man, men skulle så vara fallet är nog hästen klar för både LB och LA ;)

Det verkar som att om hästen går så bra så är egentligen formen fel för LC :o

Man kan ju tycka att det är ett inbyggt fel i systemet egentligen när det är "lättare" (missförstå mig rätt) att få 70% och mer från LA och uppåt??

Som ovan har skrivit - de flesta "hoppar över" LC och rider LB/LA istället så fort hästen är riktigt klar för tävlingsstart. Skillnaden i form och samling är ju minimal mellan LC och LB. Är det egentligen en onödig klass?? Borde den kanske bara vara öppen för unga hästar och ryttare??

Jag tycker att LC ska fortsätta att vara öppen för alla. Den fyller en funktion som inträde till program för den ryttare eller häst eller ekipage som är ny, orutinerad eller mycket rostig på dressyrtävling oavsett ålder.

Jag tycker LC är en bra klass! LB är svårare med till exempel serpentiner och 15 meters-volter. Om man inte är så duktig och kanske är nervös så är det ganska svårt. Jag till exempel kan rida LB-LA-program hemma men på tävling får jag knappt godkänt i LC för att jag blir så nervös och glömmer rida :p Då är det bra att det finns en lite lättare klass så man slipper vara med i LB. Det känns som att de som rider LB oftast är lite mer rutinerade och så :)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Freazer
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar