Tips vid tappsko under hovis semester!

Lindsen

Trådstartare
Naturligtvis tappade min häst en framsko så fort min hovis stack på semester :cry:

Hovväggen är helt trasig på utsidan och han går på sulan på utsidan. Sitter och jagar hovslagare som kan komma och hjälpa mig men det är inte så lätt att få tag på dem och det är ju inte bara att slå på, då det inte finns något att slå i på utsidan. Vet inte vad man skall göra åt detta? Någon med erfarenhet av mkt trasig hov?

Hur som helst så behöver jag skydda det lilla som finns kvar så länge. Har en easyb**t som han tappar hela tiden då den har blivit för stor nu när hoven är så trasig. Finns det något annat man kan göra för att skydda hoven? Behöver lite tips och ideér tills jag får fatt i en hovslagare! :crazy:

Sv: Tips vid tappsko under hovis semester!

En gammal sula, med flexibandage runt och silvertape om det inte e halt ute. Byt morgon å kväll! Har funkat på min.

Åh! Det skall jag prova! Provade med en sula och silver tejp men det satt inte kvar mer än ngra minuter. Ska prova med flexibandage oxå! Virar du under och runt hela hoven då? Nöts det inte ner ganska fort undertill?

Åh! Det skall jag prova! Provade med en sula och silver tejp men det satt inte kvar mer än ngra minuter. Ska prova med flexibandage oxå! Virar du under och runt hela hoven då? Nöts det inte ner ganska fort undertill?

Du lindar in HELA hoven. Jag använder ca 1-2 rullar. Och mest i tån. Se till att sulan ligger bra.

Min fick gå i mindre hage för att slita minimalt på det. Därav byter man morgon+ kväll. Du kan alltså inte rida med detta.

Tack för ditt svar! Hästen är konvalecent och rids ej, därför vill jag gärna att han skall få gå ut. Skall testa med flexibandaget!

När du får tag på nån hovis så kolla om h*n kan plasta på skon om det inte finns något att spika i.
Min hovis gjorde detta. Plastade fast plåtskon med ett special tvåkomponents lim. Det satt som berget i 5 veckor.

Det låter ju som något jag tror man måste göra. Bara så svårt när man inte har sin ordinarei hovis utan ska hitta någon som vill och kan komma och göra detta på någon icke-kunds häst :crazy:

NUUU fick jag iallafall tag på en hovis som skall komma o titta på det redan ikväll och se om han kan göra något... hoppas!

Mitt tips är att din hovis sammarbetar med en kollega och här han tar semester har en ersättare.

Mina kollegor gör det i alla fall med mig.

Mitt tips är att din hovis sammarbetar med en kollega och här han tar semester har en ersättare.

Mina kollegor gör det i alla fall med mig.

Jag fick ett namn av min hovis att ringa och han kom på stört.
Tyvärr kunde han inte slå på någon sko för det finns inga hovväggar kvar :cry:

Vad gör man nu då? Åker o köper 15 rullar silvertejp?

En gammal sula, med flexibandage runt och silvertape om det inte e halt ute. Byt morgon å kväll! Har funkat på min.

Håller helt med, funkar kanon, och rekommenderas av hovslagare om man inte har ngn annan lösning. skyddar både hoven från att trasas/slitas sönder ytterilgare, samt mot viss sulömhet.

Lindsen: du måste använda silvertejp i otroliga lager. det är inte flexibandaget som ska göra bandaget, det är silvertejpen. Själv använder jag inte ens flexitejpen, utan lägger sulan och lindar sen silvertejp över. men flexitejpen skadar inte, om man är ovan så kan det vara bra att fästa sulan med hjälp av denna först, och sen börja mixa med silvertejpen som ändå är det som måste vara noggrant utfört och lindat för att hålla som avsett.
Noga med att aldrig linda över kronranden, så länge du är noga med det kan bandaget sitta på fler dagar i sträck. de sliter vanligtvis upp lite av bandaget i tån, men det gör inget, den blir som en boot, om du som sagt lägger ett ordentligt lager och slätar/pressar till allteftersom du lägger an silvertejpen. Har haft min häst många dagar ute i hagen på det sättet när det krisat över en midsommarhelg osv, och det har funkat suveränt.

håller annars med coari om att hovslagare alltid bör samarbeta och att det inte är ok att man drar iväg på semester femtielva veckor utan att erbjuda sina kunder en skälig lösning/alternativ att kontakta.

jag har aldrig varit med om att det inte går att plasta en söndrig hov?

men om du inte har det alternativet, så silvertejpa. om det är fråga om många dagar måste du dock byta och lufta regelbundet, ha den otejpad över natt i boxen föreslår jag.

Senast ändrad:

Köp en easyboot i passande storlek?

storleken är rätt i vanliga fall, men sidorna på hoven är obefintliga så den passar på längden men är för stor på bredden. På sidorna sitter sådana där taggar som hindrar hoven från att glida ur men de sitter inte an nu. Köper jag en mindre storlek så blir den för kort på längden. Tyvärr, annars hade jag redan köpt en då jag tycker de är suveräna vid tappskor.

Ah, då blir det ju värre, men hur åker de av då? Du kan inte spänna om/åt dem eller liknande?

Håller helt med, funkar kanon, och rekommenderas av hovslagare om man inte har ngn annan lösning. skyddar både hoven från att trasas/slitas sönder ytterilgare, samt mot viss sulömhet.

Lindsen: du måste använda silvertejp i otroliga lager. det är inte flexibandaget som ska göra bandaget, det är silvertejpen. Själv använder jag inte ens flexitejpen, utan lägger sulan och lindar sen silvertejp över. men flexitejpen skadar inte, om man är ovan så kan det vara bra att fästa sulan med hjälp av denna först, och sen börja mixa med silvertejpen som ändå är det som måste vara noggrant utfört och lindat för att hålla som avsett.
Noga med att aldrig linda över kronranden, så länge du är noga med det kan bandaget sitta på fler dagar i sträck. de sliter vanligtvis upp lite av bandaget i tån, men det gör inget, den blir som en boot, om du som sagt lägger ett ordentligt lager och slätar/pressar till allteftersom du lägger an silvertejpen. Har haft min häst många dagar ute i hagen på det sättet när det krisat över en midsommarhelg osv, och det har funkat suveränt.

håller annars med coari om att hovslagare alltid bör samarbeta och att det inte är ok att man drar iväg på semester femtielva veckor utan att erbjuda sina kunder en skälig lösning/alternativ att kontakta.

jag har aldrig varit med om att det inte går att plasta en söndrig hov?

men om du inte har det alternativet, så silvertejpa. om det är fråga om många dagar måste du dock byta och lufta regelbundet, ha den otejpad över natt i boxen föreslår jag.

Ok, tack för detaljerna, jag tar alltså flexibandage underst och silvertejp i mängder utanpå? (och en sula underst förstås)

Min hovis gav mig ett nummer till en annan hovis att ringa men jag fick inte tag i honom först. När jag väl fick tag i honom kom han direkt. Vet inte hur erfaren han var med såpass trasiga fötter men jag skall försöka få tag i en annan hovis som är en riktig fena. Tills dess måste jag få något annat att fungera.

Ah, då blir det ju värre, men hur åker de av då? Du kan inte spänna om/åt dem eller liknande?

Ja det kanske jag kan prova, att tvinna det där lilla metallsnöret lite så det dras åt ännu mer, då dras ju sidorna åt. :idea:

Ja det jag tänkte på. Går ju att sätta det olika där metallvajrarna delar sig, ovanför 'spänngrejen'? Kan ta en bild, men fick snurra det lite runt den 'metallsaken' där högst upp för att få dem att dra åt ordentligt just när förra damen tappat sko och sabbat vägg. Är längden rätt borde det ju gå att få dem att sitta kvar tycker jag, teoretiskt iaf?

En annan tanke, om du lindar vetrap runt hoven lite, så kanske den sitter kvar bättre i bootsen?

Själv lyckas jag aldrig få till hållbarheten på sula + vetrap + tejp, men lyckas man med det fungerar ju det utmärkt. Men om inte så kanske spänna booten, eller linda hoven lite med vetrap så den sitter bättre i booten? *spånar*

En annan tanke, om du lindar vetrap runt hoven lite, så kanske den sitter kvar bättre i bootsen?

Själv lyckas jag aldrig få till hållbarheten på sula + vetrap + tejp, men lyckas man med det fungerar ju det utmärkt. Men om inte så kanske spänna booten, eller linda hoven lite med vetrap så den sitter bättre i booten? *spånar*

Provade att linda lite vetrap runt hela hoven och på med booten men det var inte tillräckligt hållbart, satt inte kvar. Fattar inte varför det skall va så svårt att få det att sitta?? Han går bara och betar i hagen. Går knappt, bara i betestakt sas. Ska prova att vira metallsnöret runt metallspännet och se hur det sitter.

spåna vidare,,, spännband kanske eller varför inte hälla cement ner i bootsen?? Då vore det väl själva (bild på dävulen) om det inte skulle sitta kvar.

Hittils är alla förslag mindre bra för hovmekanismen.. Orkar ni hålla på till fredag så ska jag ge svar på en "hållbar" lösning.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 187
Senast: Marvin
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka