Tips vid senskada?

devilsdaughter

Trådstartare
Min häst har en senskada sedan några veckor tillbaka (har skrivit en tråd tidigare). Hon skrittas nu 2*15 minuter om dagen övrig tid är hon i sjukhage. Hon ömmar inte och är inte halt. Men svullnaden är kvar..

Skulle vilja ha lite tips på hur man ska göra för att det ska läka så bra som möjligt. Vad för underlag är bäst att skritta henne på? Bör jag linda båda benen hela tiden? Och med vad är bäst att linda? Har elastiska och oelastiska lindor, och "vanliga" tyg-bandagerunderlägg..

Sv: Tips vid senskada?

Är hon varm i benet?

Enligt min erfarenhet så skall väl hästar med senskador (som inte är halt) röra sig så mycket som möjligt.
Inte linda benet alls utan bara kyla där skadan sitter.
Mjukt, svampigt underlag som sand och lera är dåligt för senor, så hellre ett hårt underlag.
Plan hård hage.

Hur har veterinären sagt att senan ser ut? Ultraljudat den?
Har du inte fått något igångsättningsprogram?

Jag har en misstänkt senskada på min häst, vi har inte ultraljudat ännu eftersom jag inte ville åka till atg i onödan och på kliniken jag var på har dom inte ut han som ultraljudar före januari. Så veterinären tyckte att jag ska ha henne i sjukhage, (ökar hagen lite i taget) och ta 20min promenader med henne på hårdare underlag. Dock får hon inte tränas. Stryker på compagel och lindar, veterinär tyckte att jag skulle linda båda bak så mycket som möjligt, och sa även att back on track kunde vara ett bra alternativ då jag frågade. Så tror inte att man ska träna en häst med senskada? Utan ta korta promenader varje dag. Detta är vad jag fick ut av min veterinär. Hältan och den värsta svullnaden är borta på min polla, hon har bara en liten svullnad som biter sig fast just bakom och ovanför kotan. Detta ska göras till Januari, och sen ska hon in och ultraljudas. Hon får även fenylbutason morgon kväll en påse.

Nej en häst med senskada skall inte tränas alls, men den ska röra på sig för att senan ska få en chans att läka och tåla belastning igen. På hårt underlag.
Har hört olika bud, vila 3 månader och sen igångsättning. Eller vila 1 månad och sen försiktig igångsättning med skritt varje dag.
Men beror ju helt på vilken veterinär man har.

Jag hade aldrig vågat lindat en senskada på en häst, tänk om det skulle sitta åt lite för mycket och bara gör det hela värre :eek:
Men det är ju jag det. har veterinären sagt det så ska ni självklart göra så.

Just detta frågade jag vet. :) hon sa att lägger jag en padd under, lindar utåt och ser till att jag kan kila in ett finger innanför lindan när det är klart så är det ingen risk att jag skadar något.

Min häst har också en senskada. Han stod i sjukhage 14 dagar sen skulle han börja skrittas. Jag började med 10 min för hand och ökar med 5 minuter per vecka. Nu är vi upp i 25 minuter och jag har suttit på honom två gånger eftersom vet sa att det gick bra, skrittar på halvlång tygel. Han är inte halt eller varm i benet. Man ska helst skritta på hårt underlag. Min häst får stötvågsbehandling en gång i veckan fem ggr för att påskynda läkning. Tänkte även prova tillskott i form av msm och sedan back on track benpaddar på natten efter stötvågsbehandlingen. Vet tror att det tar mellan 6-12 månader innan han kan vara bra igen. Han är ultraljudad kanske jag ska tillägga.

Hur fick din häst sin skada?

ja det är ju klart att man använder padd och lindar löst och så. Men i min värld så skall senskador kylas och hålla kalla, och linda i min värld gör ju att det blir varmare och risken för att skadan kan förvärras av lindningen är mycket större än att inte ha lindat. Om en linda går upp och hästen kliver på den och snörper åt ännu mer *rysa*
Sen skall ju senan självläka för att tåla belastning, och lindar man så stöttar man ju senan på ett annat sätt. Vilket kanske är negativt i det långa loppet. Men vad vet jag :D
Bra att du frågade vet och gör som denne säger!

Ja, ibland är hon varm om svullnaden. Alltså det går lite upp och ner, idag var det dock en klar förbättrning om man jämför med tidigare. Ja, skadan är ultraljudad och det är djupa böjsenan och även förstärkningsbanden som är lite skadade. Jo, jag fick ett igångsättningsprogram som jag följer nu, men veterinären sa inget om underlaget så gjorde ju misstaget att gå i paddocken på kvällen när det var mörkt (läste det senare på nätet), och på min fråga om lindning sa hon att jag kunde göra det om jag ville.. Så kände att jag ville ha lite råd om hur man BORDE göra.

Skadan kom när hon busade i hagen, såg inte exakt hur det gick till, men de röjde runt som bara den och sen var hon svullen.. Min häst är och har inte varit halt, alltså har varken ömmat eller haltat, men ändå har hon varit ganska rejält svullen..

Det med att linda, jag är ju rädd att skada benet.. Men som det är nu så är hon ute dygnet runt och jag har avvaktat med att linda.. Men på fredag ska det bli dåligt väder och vi kommer nog behöva stalla in, och jag tror att hon kommer bli kraftigt svullen av att stå i box på natten.. Så funderar på att ha henne lindad endast över natten...

Angående lindning eller ej har jag inget råd, gör som du tycker :)
Studier på råttor visar att bästa läkning får de råttor som får röja som de tycker i sina burar, de provade även med ingen belastning, litet belastning och igångsättningsprogram...råttorna kände själva när de behövde vila och belastade sina ben precis rätt av sig själva om de lämnades ifred. Så det är ju iallafall helt rätt som du gjort låtit henne gå i hage under tiden :)
sedan kan mna ju undra om en häst är lika förståndig som en råtta ibland...

Värmen kommer av inflammationsfasten som faktiskt är nödvändig för att börja läkningsprocessen så ibörjan ska man inte använda några smärtstillande alls också viktigt så att hästen inte belastar- sedan kan man däremot börja med preparat om man vill. Visar den inte så många grader av skada på ultraljudet är prognosen god, förutsatt att hästen växt upp under vettiga förhållanden såklart.
Som en ortoped sa '"senor läker trots att vi behandlar"

(jepp, har också en häst som fått senskada...) Fast underlag som är halkfritt brukar vara standard svaret på underlag för senor...

Jag tror inte att hästarna är lika förståndiga som råttor när dom är skadade? Vet inte :) men de flesta hästar döljer ju sina skador för att inte verka svaga och bli rovdjursmat. Krävs ju bara att det springer förbi ett rådjur eller att en annan häst ser ett "spöke" så börjar de flesta hästar studsa runt. Jag försökte ha min polla i storhage under den här viloperioden med sina vänner, men hörde och kom på henne ibland med att röja runt med de andra vid enstaka tillfällen och sen vid varje stopp försöker hon hinna avlasta sitt skadade ben så mycket som möjligt, men märks inget när hon studsade runt i hagen, då såg hon ut att vara kry som en nötkärna.

Jag håller med om att man inte ska stödja upp för mycket. Men padd och lindor stödjer inte så fruktansvärt mycket. Och jag använder lindor mindre och mindre. Kyla skulle man gör vid akut? alltså när det just hänt. Sen ska man väl få blodcirkulation som ökar läkningen? Kan ha fel. Självklart ska hästen kunna gå helt utan lindor. I början när det var värsta svullnaden hade jag linda hela tiden, låter henne gå mer och mer utan ju mindre svullnaden blir. I vanliga fall lindar jag aldrig, :) Men nu tyckte vet att det var bra att linda.

Dock går inte den sista lilla svullnaden ned på henne utan biter sig fast, så ska ringa vet när hennes kur är slut och se vad som borde göras mer.

Vad menar du med när hennes "kur" är slut? Medicinering eller behandlingsplan? Jag skulle ringa när det hade gått 3 veckor för vidare instruktioner, men var inne på vet-stationen igår då jag tyckte att svullnaden inte ville ge med sig alls trots smärtlindring i 5 dagar.. Men vet hade inte tid att prata då och skulle ringa upp- vilket hon inte gjort.. Men idag har svullnaden gått ner lite..
I och med att hon inte har ont (vad hon visar iaf) så kommer hon röja runt i hagen som vanligt, därför känns det som ett måste med sjukhage.. Men känns tråkigt att behöva sätta henne i box sen, känns som att det kommer försvåra rehabiliteringen..

Tycker att många vetrinärer är alldeles för dåliga på att ge igångsättningsprogram.Det är ju det man vill ha som orolig hästägare,man vill veta att man gör det bästa man kan för en bra läkning av någon som vet bättre än en själv.
Kräv ett riktigt igångsättningschema samt instruktioner hur du ska sköta skadan!

Vad menar du med när hennes "kur" är slut? Medicinering eller behandlingsplan? Jag skulle ringa när det hade gått 3 veckor för vidare instruktioner, men var inne på vet-stationen igår då jag tyckte att svullnaden inte ville ge med sig alls trots smärtlindring i 5 dagar.. Men vet hade inte tid att prata då och skulle ringa upp- vilket hon inte gjort.. Men idag har svullnaden gått ner lite..
I och med att hon inte har ont (vad hon visar iaf) så kommer hon röja runt i hagen som vanligt, därför känns det som ett måste med sjukhage.. Men känns tråkigt att behöva sätta henne i box sen, känns som att det kommer försvåra rehabiliteringen..

Hon äter fenylbutason en påse morgon och en kväll. Ska göra detta i 10 dagar. Hon har fyra dagar kvar, och är fortfarande svullnaden kvar då och ingen förbättring ska jag ringa vet. Hon stod inne utan linda inatt och då hade svullnaden gått upp. Så tror i alla fall på att linda vid boxvila. Hon får gå i egen plasthage, normalstor ensam nu. Kommer inte att lägga henne i flocken före jag är säker på att hon kan strutta runt utan skada.

Går svullnaden ner vid rörelse för din häst? Eller är den oförändrad hela tiden?

Min svarade bra på att linda BoT när hon skrittmotionerades. Däremot hjälpte de inte alls när hon stod stilla i box... Så har du någon du kan låna BoT av så kan du ju prova med dem, när jag ringde BoT s support blev jag rekommenderad att ta magnetpaddar istället (!), de hävdade att det var bevisat i SLU har dock inte hittat den studien som skulle bevisa att magneter är verksamma... Jag är inte heller så förtjust att ha lindat en längre tid... Kolla runt om du har ngn som kan låna ut först och främst...

Det är väl litet terapi så att man känner att man gör ngt själv. Den lilla forskning som gjorts på senskadade hästar på SLU visade att det inte spelade ngn roll vad man gjorde i initialt...förvånade nog...vissa hade kylt vissa inte osv, det som spelade störst roll var hur stor skadan var- låter kanske ganska självklart...Detta gällde dock bara hästar som blivit UL så att man kunde mäta storleken på skadan.

De jag läst om senskador och fått till mig av veterinär visar precis tvärtom- att just i det initiala skedet är det enda skedet man har möjlighet att påverka skadan. Dvs de första 72 timmarna då det ska kylas. Efter det spelar det längre ingen roll dvs man kan inte påverka graden av skadan. Det är av just den här anledningen som veterinärer alltid rekommenderar att en misstänkt (men fortfarande inte konstaterad) senskada ALLTID ska behandlas som en senskada, dvs kyla och viloläge i akut stadiet.

Ja absolut det är ju det man alltid har sagt men studien visade nu citerar jag undersökningen och har fetmarkerat det där med initial behandlingen...
"Det är förvånande att flera hästar tillfrisknar trots en varierande typ och tid av vila
och igångsättning. Trots att boxvila och försiktig motion rekommenderas i
litteraturen (Whitton, Hodgson & Rose, 2000; Jorgensen & Genovese, 2003;
Rudberg, 2004) verkar många hästar bli återställda även när de ges andra typer av vila och igångsättning. Det är också förvånande att tiden till att hästen ansågs återställd varierade från så lite som tre månader ända upp till 24 månader Dessa två iakttagelser stärker vikten av att konvalescensprogrammet bör anpassas efter den individuella hästens skada och temperament.
Sammanfattningsvis verkar de faktorer som har störst betydelse för
behandlingsresultatet av senskada på ytliga böjsenan vara vilken svårighetsgrad skadan har på ultraljud och hästens ålder. Om och hur hästen behandlades iakutskedet av skadan verkar inte ha någon betydelse, inte heller vilket kön hästen
har eller om hästen är av ponny- eller hästras." texten är hämtad från Skador på ytliga böjsenan hos ridhästar – en retrospektiv fallstudie över konservativ
behandling
Maria Sjöström
Handledare: Stina Ekman
Inst. för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap

Och kyla skadar ju säkert inte, vad som normalt händer efter att man kylt är ju att kroppen kompenserar för kylningen och ökar blodflödet dit för att få det varmt igen. Kyla är ju också bedövande och "konserverande" till en viss grad, se tex drukningsolyckor då hjärnan klarar sig bättre om folk ligger medvetslösa i kallt vatten...

Ok, min häst fick i 5 dagar, och svullnaden gick inte ner knappt någonting på den tiden.. Men hoppas på att det ska ge med sig ändå..

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
943
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka