Tips vid senskada?

Sv: Tips vid senskada?

Oftast går den ner lite vid motionering, men inte jättemkt och inte alltid. Idag tex så var hon bättre när jag hämtade henne i sjukhagen, svullnaden hade gått ner lite, och efter motioneringen så var det ingen förändring..

Har tyvärr ingen att låna av.. Tänkte köpa, men var så fruktansvärt dyrt, och så velade jag om det verkligen skulle hjälpa eftersom man hör så mkt olika gällande lindningen.. Tänkte jag ska testa att linda på natten nu när jag stallar in, tror det är ett måste då jag tror hon kommer svullna rejält annars.. Funkar inte vanliga paddar då så köper jag back on track och testar det..

Menar du varför hon inte står i box eller varför hon inte går i vanlig hage? Hade henne i box en natt i början av skadan, då svullnade hon upp väldigt mycket. Så eftersom det har varit så bra väder nu så har jag haft henne i sjukhage dygnet runt, och i vanliga hagen kan hon inte gå eftersom hon gärna busar. Sjukhagarna (varierar mellan flera stycken) ligger i den stora hagen som de andra hästarna är i. Men eftersom det ska bli dåligt väder snart så ska vi stalla in.

Fick du veta vilken grad skadan var? Bara allmänt nyfiken...
Det tar tid med senskador det är ju det som är tråkigt...

Nej, min pollas svullnad har heller inte gått ned något alls. Förrns ikväll då jag for till stallet. Här har jag haft henne på vila med skritt varje dag, utökat hagen succesivt. Imorse då hon stått i box utan linda var hon mer svullen, idag när hon fått hela hagen (och enligt en annan hästägare på stallet hade hon flygit runt i hagen som en stucken gris och jagat upp alla andra hästar) så var plötsligt hela hennes svullnad nere ikväll? Jag var helchockad, trodde det skulle bli värre men antagligen så har det bara börjat ge med sig eller så var denna rörelse bra? Eller är det så att dom behöver värme och blodcirkulation, alltså linda och rörelse för att det ska läka snabbare? För det vara ju inte bara lite skritt och trav hon gjort i hagen, utan hon hade livat runt som bara den.

Vad bra att svullnaden gått ner! Min hästs svullnad är långt ifrån nere, men ikväll var den bättre än det varit tidigare och hon var inte varm alls! Känns jättebra detta! Antagligen var din pålle på bättringsvägen men att den ökade blodcirkulationen hjälpte till lite..

Haha kanske det. Men jag tror nog fortfarande starkt på att hästar hellre döljer sin smärta än att visa den. Ja min polle har ju blivit bättre och bättre, men den där lilla hårda svullnaden bet sig fast, men försvann efter en livlig dag i hagen.

Dock lindade jag henne inatt och satt henne i box, bara för att se om det är någon skillnad. Så får se nu när jag åker dit om svullnaden fortfarande är nere eller om den gått upp igen.

Min har också haft en stor senskada på ytliga böjsenan fram. Han fick 10 veckors boxvila och promenad först 5 min 2 ggr/ dag som ökades efterhand till 40 min 2 ggr/dag på hårt underlag. Jag växlade mellan att leda för hand och tömköra rakt fram. Benet skulle vara lindat under motion och back on track på natten. Efter boxvilan fick han gå ut i en liten hage 5*5 meter som utökades efterhand till en 20*40 hage som var indelad som en laburint. Så att han kunde gå men inte få upp någon fart. Jag var även och simmade med honom på ett hästsim 1-2 ggr / veckan.
Skadan inträffade i april och i slutet på juni behandlades han med PRP och blev friskförklarad 1 månad efter! PRP är en blodplasma behandling som går ut på att man tar lite blod från halsen på hästen som sedan centufugeras(stavning?) så att men delar upp blodet och kan ta ut endast blodplättarna. Dom injecserar sedan i senan med hjälp av ultraljud så att det kommer på rätt ställe. Blodplättarna är kroppens budbärare och när man injecerar en så stor och konsentrerad dos, så skickars det massa signaler till hjärnan om att något är sönder och behöver lagas. Som sagt så blev min häst frisk på en månad efter behandlingen och kunde sättas i gång sakta och försiktigt. Han har inte visat en ända tendens till hälta eller obehag efter det och det är 1 ½ år sedan nu. :laugh:

Ojoj vilken fråga. Min ponny hade en senskada och det tog ungefär ett år tills hon var ok. men inte riktigt. Hon blev jättebra och vetrinärerna blev förvånade över hur bra hon blev.

Jag skrittade enbart på grus eller asfalt de första 4 månaderna. först bara i en kvart men sedan i en halvtimma. Inte en enda gång under de månadena gick hon på gräs. Jag lindade aldrig benen förutom på nätterna då hon ibland hade back-on-track lindor. vet inte om det hjälpte men det kändes bra för mig. jag gick aldrig heller i backar med henne. :) Så ett starkt tips är: tänj aldrig på "lagen". Tänk inte att det går nog bra att gå i backen en gång, eller gräset är tillräckligt torrt och fint för att gå på. Helt plötsligt kan någon hända och då kan det vara förstört ännu längre.

Hon gick ensam i en sjukhage tillräckligt stor att röra sig lite i, den var kanske 10x10m. Men jag vet att när jag var i stallet och såg henne springa rushade jag ut och hämtade in henne så att hon inte skulle springa, även i ösregn, var petig! :)

Hoppas det hjälpte! Tänk positivt din häst kommer bli jättebra! Mys med henne nu på dina promenader.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har en ganska kraftig senskada som han fick den 28 juli. Han skrittas nu uppsuttet 1 h per dag på hårt underlag eller åtminstone på ett fast underlag som tex i ridhuset. Han har gått med stödbandage eftersom veterinären sa att han skulle göra det, från början dygnet runt, nu går han lindad på dagen som jag tar av efter att jag skrittat honom.

När han precis fick skadan i fråga skulle han vara lindad med zinkaband sen fick han metacam samt ordinerad boxvila tills vi ultraljudade 2 veckor senare då han fick börja gå ut i sjukhage.

Har en ponny med senskada och återfall efter cirka 1 år. Återfallet kom i hoppning. Nu mer är han fräsch men rids mest dressyr o skogen, i normaltempo alla gångarter. Vi köpte en sån biolightpadd som han hade var dag 20 minuter. Tror det hade viss effekt, det används ju till människor med bra resultat.

Efter att ha genomlidit en senskadehäst är vi nu oxå pedanter efter ridning o kallspolar samt kör på kyllera över hela senpaketet på bägge fram, vi har haft olika kylgrejor men leran är enklast tycker vi. Nu tror vi han kan hålla resten av sitt hästliv och kanske hoppa några skutt på lägre höjder.

Just akutskedet med nedkylning var vi inte proffs på då när det hände men, nu har vi alltid en zinkalinda med i släpet osv samt kylgelé osv. Aldrig mer en senskadad häst det är en av de jobbigaste skadorna tyvärr, igångsättandet blir jävligt ofta då de blir så överpigga. Nu har klinikerna ändrat rekommendation med att leda överpigga hästar, bättre skritta úppsuttet och ha kontroll. För oss var det farligt ibland då¨han ställde sig på bakbenen o höll på när vi ledde.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
943
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka