Tips vid "sadelgjordstvång"?

moiran

Trådstartare
Damen lägger bak öronen och hugger i luften då sadelgjorden spänns, både i stallet och uppsuttet, samt om man sitter upp från marken.

Damen står löst i boxöppningen när man kommer med sadeln och lägger den på ryggen utan att på något sätt grimasera illa eller flytta sig.

Damen reagerar inte alls om man lägger all sin tyngd i ena stigbygeln. Eller om man "ruskar om" sadeln uppsuttet med hjälp av stigbyglarna.

Damen reagerar inte alls på att man sitter av eller spänner loss gjorden.

Damen visar inga tecken på obehag vid ridning.

Vi kan inte provocera fram någon reaktion hos damen när sadeln inte ligger på genom att smeka, trycka eller peta överallt i sadelgjordsläget (nåja inte mer än någon av de andra hästarna, nåt måtta får det ju vara på kittlandet). Det går när sadeln ligger på, men så snart hon förstår att det inte är sadelgjorden slutar grimaserna men börjar igen när sadelgjorden dras även om vi försöker "smyga" dit den medan vi fortsätter klappa och trycka.

Damen visar inget obehag i sadelstaden, och oberoende av sadel (inom spannet för att de passar ok) så är reaktionerna samma vid spännandet av sadelgjorden. Likaså oberoende av VEM som spänner gjorden.

Det går utmärkt att borsta damen överallt.

Vi har provat olika sadelgjordsmaterial, långa och korta stroppar, svängd gjord och gjord som är mycket bredare under magen (typ magplatta), men vi märker ingen skillnad.

Vi har provat ge damen något gott vid sadelgjordsspänningen utan framgång.

SÅ. Idéer på vad felet kan vara och/eller hur man botar symptomen?

Senast ändrad:
Sv: Tips vid "sadelgjordstvång"?

Har du testat en jättesmal gjord helt i resår ?

Sen jag skaffade mina sådana gjordar har mina hästar med sadelgjordsproblem minskat/försvunnit.

Har du testat en jättesmal gjord helt i resår ?

Sen jag skaffade mina sådana gjordar har mina hästar med sadelgjordsproblem minskat/försvunnit.

Det har vi inte gjort, sådana har jag inte ens sett! Var fick du tag på en sådan? Jag hade också velat prova en H-gjord, men den summan känns löjligt stor att lägga innan jag ens vet om det skulle göra skillnad. Får sy egen...

Glömde ju: Det spelar ingen märkbar roll om man spänner gjorden löst eller spänner åt den. Hon gillar inte sadelgjorden helt enkelt. Punkt. Men varför det är så och om det går att göra något åt är frågan...

Mitt sto som kunde sura rätt rejält när man spände sadelgjorden har slutat nästintill helt efter att hon fick en ELT-gjord. Den är ju bred under magen och väldigt elastisk. Hon rör knappt ett öra, möjligen vänder hon på huvudet och tittar på en, men inte nåt av det gamla -öronen bakåt, svischande med svansen och hugg i luften.

Det har jag inte heller provat, har varit för snål för det också... :o Drygt ett och ett halvt för en sadelgjord när jag inte ens vet om det gör någon skillnad liksom... (Ärligt talat hutlösa summor, egentligen. Någon tjänar riktigt gott med pengar på oss enfaldiga ryttare som bara vill våra hästar det bästa, det är uppenbart)... :meh:

Men det går kanske luska reda på någon som har en sådan gjord i lagom storlek så att vi kan få prova....

Mitt sto som kunde sura rätt rejält när man spände sadelgjorden har slutat nästintill helt efter att hon fick en ELT-gjord. Den är ju bred under magen och väldigt elastisk. Hon rör knappt ett öra, möjligen vänder hon på huvudet och tittar på en, men inte nåt av det gamla -öronen bakåt, svischande med svansen och hugg i luften.

Det har vi inte gjort, sådana har jag inte ens sett! Var fick du tag på en sådan? Jag hade också velat prova en H-gjord, men den summan känns löjligt stor att lägga innan jag ens vet om det skulle göra skillnad. Får sy egen...

Repgjord? Min gjorde en markant förbättring vid sadlingen med en sådan =)

Har du kollat med någon typ av hästmassör? Låter helt klart som om hästen har ont i främre musklerna under magen.

Det har jag inte heller provat, har varit för snål för det också... :o Drygt ett och ett halvt för en sadelgjord när jag inte ens vet om det gör någon skillnad liksom... (Ärligt talat hutlösa summor, egentligen. Någon tjänar riktigt gott med pengar på oss enfaldiga ryttare som bara vill våra hästar det bästa, det är uppenbart)... :meh:

Men det går kanske luska reda på någon som har en sådan gjord i lagom storlek så att vi kan få prova....

Säger bara -begagnatmarknaden.. Köpte min för typ 700kr och då som chansning för att se om det hjälpte -och jag är helnöjd. Men som du säger, bästa är ju att se om man kan låna någons och testa. Jag märkte skillnad första gången jag använde den

Har du kollat med någon typ av hästmassör? Låter helt klart som om hästen har ont i främre musklerna under magen.

Borde hon inte reagera vid massage/tryck över dessa muskler då? Och när man grejar med sadeln efter att gjorden är spänd? Eller rider för all del?

Säger bara -begagnatmarknaden.. Köpte min för typ 700kr och då som chansning för att se om det hjälpte -och jag är helnöjd. Men som du säger, bästa är ju att se om man kan låna någons och testa. Jag märkte skillnad första gången jag använde den

Ja, 700 kan jag leva med. Såg i någon annan tråd att någon råkat ut för att den nyinköpta begagnade gjorden helt enkelt smällde av vid någon av de första ridturerna. Det känns ju lite obehagligt, resår är ju trots allt lite mer känsligt än de flesta andra sadelgjordsmaterial. Man får väl vara extra noga med att inspektera innan användning, men vill man kunna inspektera innan köp kan det ju vara lite svårare att få tag på något begagnat. Jag fortsätter hålla koll på marknaden (letar ju ändå sadel som en tok till en av de andra hästarna) och gör lite trevare i bekantskapskretsen så får jag se om jag hittar något som vi kan prova!

Kan också rekommendera ELT gjorden. Min häst var jättetjurig och högg efter mig när jag drog sadelgjorden. Efter 2 ggr med nya sadelgjorden slutade hon.
Kolla in alla sidor med till salu grejer. Jag köpte min begagnad för 1200 knappt använd. Ny kostar den 1900:-. Man kan nog hitta repgjordar begagnat också.
Lycka till!

Stubben säljer fortfarande nya repgjordar.

Kolla antingen på ebay.de eller deras egna webshop...

Någon som vet hur man trycker för att få dom där prickarna över u på en Samsung S3 ?

Senast ändrad:

Jag ska kika på repgjordar och samtidigt hålla ögonen öppna efter ELT-gjordar i en lagom prisklass eller som jag kan få provrida med! Tack för dessa tips! Hoppas att något av dem kan göra skillnad för henne!

Mitt äldre sto är 28 år och har nafsat när man spänner sadelgjord eller täcken hela sitt liv, det går inte att få bort hos vissa. En del ogillar helt enkelt när saker dras åt/spänns runt dem.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 293
Senast: bigganl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 134
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?