Tips vid nytecknande av försäkring.

E

ecssory

Jag har noterat att majoriteten av människor är mkt dåligt insatta i försäkringsvärlden - det kan bli dyrt att inte hålla sig ajour.
Fick på morgonen höra att en bekant råkat illa ut.
Lär er av andras misstag:

Tjejen har köpt ett halvblod för träning och tävling.
Tjejen ville inte ha kvar hästen i dåvarande försäkring utan nytecknade i annat bolag = karens.
Övertagande av försäkring ger ingen karens.

Tjejen satte omedelbart igång med att rida hästen och efter 13 dagar visade den hälta (hade gått igenom röntgenbes vid klinik ua).
Av erfarenhet bedömde tjejen att hältan var av sådan art att veterinär omedelbart skulle konsulteras (även med tanke på att enligt regelverket för hävande av köp måste så ske omedelbart vid upptäckt av "skada/dolt fel").

Tjejen fick på olaglig väg tag på hästens tidigare sjukdomshistorik (bruten sekretess) och då visade det sig att hästen vid flera tillfällen behandlats och blivit friskförklarad för samma problem.

Denna gång i nya ägarens regi blev hästen omedelbart utdömd pga förslitning.
Eftersom nya ägaren konsulterat veterinär inom karensdagarna för nytecknande av försäkring så gäller inte försäkringen.
Ägaren måste nu tvista för att häva köpet då säljarna hävdar att de upplyst om hästens problem - ord mot ord.
Min övertygels är dock att nya ägaren kommer få rätt eftersom kontraktet inte använts fullt ut gällande viktigt information om hästen.

Att lära sig:
1.Vid nytecknande av försäkring: Tänk på att ta det lugnt med hästen inom karenstiden - ett annat alternativ finns men det tänker jag inte uttala.

2. Vid köp: begär fullmakt till hästens försäkring, kolla då även täckningsdatum så du får med hela hästens historik, den kan ju ha bytt bolag flera gånger.

3. När du köper/säljer häst: skriv in ALLT som du muntligen upplyser/upplyses om under rubrik ÖVRIGT i kontraktet.
Från minsta lilla ytliga ärr, sårskada, behandling, ink osv

En annan sak som är bra är att själv skriva ned alla behandlingar, avmaskningar, vaccinationer på en stalljournal som medföljer kontraktet som bilaga.

Mycket bra tråd!!

Väldigt många tänker nog inte på sånna här saker när de ska köpa sin häst, speciell om det är ens första häst.

Jag är väldigt noga med att berätta för eventuella köpare om hästens "fel" och sjukdoms historia när jag har haft spekulanter ute.
Jag visar alltid både försäkringspapper och journaler från när veterinärer har vart ute osv.

Dock är jag inte alls lika duktig när jag själv ska köpa en häst, då kollar jag inte upp något, ska dock bättra mig om jag nu ska köpa någon mer häst :crazy:

Egentligen är det inte så konstigt...Jag har jobbat med försäkringar ett par år nu och man kan fortfarande bli som ett enda stort fråge tecken när man läser ett villkor... Dessutom är det ju inte dirket intressant läsning att läsa villkor! Men absolut, det är jätteviktigt!!

BRA TRÅD!!

Bra tips.
Men vill tillägga en liten sak.

Som gäller höjning av befintlig försäkring.

Höjde mitt häst vid ett tillfälle med 5000 kr inte så mycket, det är ju den summan man kan i många bolag höja utan vet besikning. Höjningen gick genom och betalade i många år den höjda försäkrings preminen.

Hästen tävlades i hoppning utan problem, tills en dag hon vissade hälta på ett bakben. Åkte till klinik, blev behandlad. Återbesök igen då hon inte blev bra. Vetrinären ville då gå in i knäleden och kolla. Då röntken påltarna inte vissade något. När vetrinären kollade med askopi såg han att menisken var av. Intet att göra utan hon fick somna in. Alla pappern sändes till boaget. Fick ut A1 försäkringen minus 5000 kr. Bolaget hänvissade att stoet blivit behandlad innan i knäleden för många årsedan innan höjningen. Så det fanns en reservation på hennes bakknä.
Inget som boaget upplyste om när jag höjde beloppet. Nu var det ju inte så mycket pengar, kunde ju ha varit mer.

Talade med konsumetverket om bolaget hade rätt att göra så, jo det har dom. Så det var inte lönt att driva det vidare.

Så kolla vad som händer om ni höjer försäkringen på hästen om den har blivit behandlad för något innan.

Jag har då en fråga....

Efter som jag inte är så jättesmart köpte jag en häst som inte var försäkrad. Vad skulle hända om ngnting var fel på henne..får jag ut försäkringen då?

Om en häst är oförsäkrad så blir det en nyteckning. Nyteckning och höjning av försäkringsvärde = karens 20-30 dagar.

Karens skall man slippa om man gör en direkt överföring från ett bolag till ett annat utan försäkringsglapp.
(Höjer man i överflyttningen från A2 till A1 blir det karens på A1).

Under karensen skall man ta det varsamt med hästen. Efter karensen har försäkringen full teckning.

Reservation är något som brukar stå med på försäkringsbrevet?

När man köper häst är ev reservationer något som hör till standardfrågorna eftersom det kan/bör påverka priset på hästen.

Bra tips :)
Jag tycker att man ska granska olika försäkringsbolag innan man försäkrar sig häst. Många väljer Agria bara för att "alla andra" har det men det är inte alltid det bästa för det. Har en kompis som granskade försäkringsbolagen rätt nyligen och kom fram till att Folksam var det bästa för henne, MYCKET bättre än Agria!

:bump:

"Efter karensen har försäkringen full teckning".

Var inte så säker på det. Försäkringsbolaget kan även anse att denna skada fanns innan försäkringen nytecknades = I värsta fall ingen ersättning.

Därför är det viktigt tycker jag, att man som köpare i möjligaste mån behåller gamle ägarens försäkring. I varje fall om hästen varit försäkrad i det bolaget en längre tid.

Undantag finns alltid.

En häst som varit försäkrad från födseln brkar det gå bra med ändå då försäkringsbolag tillämpar ett samarbete och kan göra upp sinsemellan.

Allt beror på skadebevisning.
Medfödda fel "brukar" det försäkringsbolag ta där hästen är försäkrad när skadan upptäcks.

Sv: Re: Tips vid nytecknande av försäkring.

ecssory skrev:
Reservation är något som brukar stå med på försäkringsbrevet?

När man köper häst är ev reservationer något som hör till standardfrågorna eftersom det kan/bör påverka priset på hästen.

Hur blir det här tex En häst är opererad för lösa benbitar för säg 5 år sedan försäkringen är oförändrad, hästen säljs och nya ägaren höjer försäkringen blir det reservation på det höjda beloppet??? Eller om man nyförsäkrar i samma belopp i samma bolag får man då reservation på det?? Eller säg om man tar över en försäkring i samma belopp, hästen blir efter ett par 3 år en stor hoppstjärna och man vill då försäkra upp, Hur skall man få veta om hästen kommer att få en reservation på det höjda beloppet, för att det är väl ingenting man kan få reda på av försäkringsbolaget innan man köper hästen??

Virrigt men hoppas du förstår

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
A
Ekonomi & Juridik Tja! Detta e väl inget nytt med alla förba.... problem med foderhästar. :crazy: Har själv hamnat i problem med ägaren till min...
Svar
9
· Visningar
1 608
Senast: Girasol
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar