tips vid longering!

Sv: tips vid longering!

vovicockokanon skrev:
nu kan inte tömköra men jag har sett att man kan tököra på volt. alltså du styr hästen runt dig o följer med lite grann runt. ni som kan är det rätt beskrivet? det kan du ju göra! eller be nån som kan först kanske som lär dig.

det brukar jag göra. det är mycket lättare att arbeta hästen på ett kul och varierat sätt. erfarenhetet säger att hästen lätt "hänger sig" i bettet och det är anledningen till att jag aldrig longerar med bett och träns. jag vill inte att störningen som blir i munnen på henne ska påverka sättet hon arbetar.

Haha, det här är buke i ett skal va?
Så fort någon skriver om en sak som de tycker är vettig så är risken för påhopp mycket stor bara för att inte alla tycker samma sak... Det som funkar på min häst kasnke inte alls funkar på min grannes häst men bara för det så ska man inte snacka skit om allt...
Taskigt bara att folk till slut inte vågar berätta om vad de tycker är bra utan håller käften eller följer med strömmen...

Men jag håller med henne, Pessoaselen har i alla fall gjort mer nytta än skada på mina hästar och den har gjort mer nytta än chambon, inspänningstyglar, gouge, halsförlängare och tömkörning så jag har bara positivt att säga om den...

tvångströja blir den bara om man envisas med att spännan in denm på tok för kort, precis som alla andra inspänningar så ska den användas rätt avpassad!

Polly_Mulle skrev:
Haha, det här är buke i ett skal va?
Så fort någon skriver om en sak som de tycker är vettig så är risken för påhopp mycket stor bara för att inte alla tycker samma sak...

Taskigt bara att folk till slut inte vågar berätta om vad de tycker är bra utan håller käften eller följer med strömmen...

Jag har iaf inte gjort ett enda påhopp, gör det aldrig...
skriver bara om vad jag tycker och tänker. sen att en del människor inte kan acceptera att det DE gör inte går hem hos alla, det skiter jag i. jag själv har inga sådana problem, kanske därför jag inte hoppar på folk..

Vad jag tycker är bra är naturlig hästhantering utan tvång! Nöjd?

Jag brukar använda 2 vanliga inspänningar, en på varje sida, fästs i sadel eller tömkörningsgjord. Sedan kan jag varm rekommendera tömkörning även på volt, variera lite, volt, rakt fram, lite sidvärtsrörelser osv. Jättekul och varierande träning. Sedan jag började med det longerar jag allt mer sällan :bump:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?