Tips vid första träffen

D

Dark_Dream

Juletiden står för dörren och våran bekant ska hem till sig över julen men ska lämna sin katt kvar hemma i våran stad. Vi ska vara lite katt vakt och tyckte att det var smidigast och schysstast mot den lilla kissen att han får vara hemma hos oss. Även vi har en katt. Det är ca ett års ålderskillnad mellan dom och de är båda kastrerade han katter. Kompisens katt har aldrig varit hemma hos oss förut. Någon som har några bra tips vid första träffen? (lek och lära känna varandra träff på fredag) :laugh: Jag som häst människa kännde att vi kanske ska låta kompisens katt se sig omkring innan vi släpper fram våran kisse så han hittar runt i lägenheten lite. Gömställen osv.

Hur mycket bråk m.m. ska man sedan tillåta? Antar att det lär bli lite så dom vet vem som bestämmer osv? Känns ju inte bra att lämna dom själva om dom inte kommer överrens (självklart gör vi ju inte det om vi vet att dom inte gör det) Ja men jag tror ni förstår mitt problem.

Hjälp oss :)

Sv: Tips vid första träffen

Hur länge ska du ha katten? Är det bara för en kortare tid hade jag inte släppt ihop dem alls. Katter är inte riktigt som hundar och hästar att de hälsar och sen är alla bästisar, katter är svårare och det kan ta flera måndader att introducera en ny katt. Bättre i så fall om du kan sätta upp kompostgaller eller liknande så den gästande katten får hålla sig i ett rum.

Vi ska ha hand om katten i ca en vecka. Jul till nyår.

Det svåra med katter är att vissa är verkligen enstöringar och kan bli otrevliga mot andra, vissa är dock kärvänliga och hittar varandra redan efter en dag. Det kan bli mycket bråk och i vissa sällsynta fall skador, men oftast brukar det bara vara fräs. Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att låta den nya katten gå runt i lägenheten själv och först efter några timmar släppa ut den gamla. Håll er hela tiden nära så ni kan rycka in om det skulle bli slagsmål, då kan en vattenhink vara bra att ha om man inte vill sära på dem med händerna (rekommenderas inte!). Om dem skulle ryka ihop så är det i princip helt kört och då menar jag inte att det bara viftas lätt med tassarna utan att det rör sig om en regelrätt attack. Om det blir så så är det bästa att stänga in någondera katt i ett rum, kanske variera så att den ena är instängd på dagarna och den andra på nätterna. Även om det bara skulle vara fräs i början så skulle inte jag lämna dem ensamma i samma rum förrän efter 2 dagar utan incidenter.
Lycka till!

En vecka är ungefär den tid det brukar ta för mig att sätta ihop två vuxna katter (mha. nätdörr mellan katterna) och med den erfarenheten skulle jag råda dig att inte släppa ihop katterna alls. Låt de bo i olika rum. Katter är som sagt inte hundar och handlar det bara om en kort tid tycker jag bara att det är onödig stress (både för katter och människor) att sätta ihop dem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar