Tips vid försäljning mottages gärna

lakrits

Trådstartare
Jag har lite frågor kring försäljning och försäljning av unghäst.

*Räcker det med vanlig vetrinärbesikting?

*Om jag säljer en häst som privatperson och den nya ägaren hittar fel på hästen, tex, medfött som inte upptäcks vid besikting,,vad är jag skyldig till då och inom vilken tid?

*Kan man föra in egna punkter i kontraktet, tex, vid vidare försäljning att jag kontaktas först (vill verkligen följa hästen och veta att den har det bra..tips emottages gärna på puntker)?

*Vad ska man som säljare tänka på när man är privatperson?

Sv: Tips vid försäljning mottages gärna

Det är upp till köparen att besluta om hur omfattande undersökning de vill göra. Besiktningen ska utföras på uppdrag av köparen, detta är viktigt då köparen annars kan anses åsidosatt sin undersökningsplikt.

*Om jag säljer en häst som privatperson och den nya ägaren hittar fel på hästen, tex, medfött som inte upptäcks vid besikting,,vad är jag skyldig till då och inom vilken tid?
Om felet kan anses som dolt har köparen rätt att reklamera hästen, under förutsättning att felet uppdagas inom tre år från tidpunkten för riskens övergång. Felet ska reklameras omgående från det att det upptäcks eller borde ha upptäckts.

*Kan man föra in egna punkter i kontraktet, tex, vid vidare försäljning att jag kontaktas först (vill verkligen följa hästen och veta att den har det bra..tips emottages gärna på puntker)?
Du kan föra in det, men utan ett vitesbelopp är det svårt att reglera det. Du kan t ex skriva in att om säljarens förköpsrätt förbigås utgår vite om 50 000 kr, kort sagt så mycket pengar att det svider rejält att inte ringa först. Men å andra sidan: om köparen erbjuder dig att köpa tillbaka hästen för 120 000 kr blir du förmodligen tvingad att tacka nej?

Att det är köplagen som reglerar försäljningen.

Beror på vad som avtalats. Själv står jag alltid för en vanlig besiktning (utförd antingen hemma eller på klinik) Vill köparen ha mer (t.ex röntgen) får den bekosta mellanskillnaden.

Du är i princip skyldig att ersätta köparen, MEN, jag skriver alltid in i avtalet att "säljaren ansvarar ej för fel vars symptom ej föreligger vid kontraktets undertecknande, såvida säljaren ej känt till eller borde känt till felet" Det befriar inte från ansvar om köparen skulle vilja dra det till rätten, men samtidigt är det skönt att ha det på papper.

Det har jag gjort på mina. "vid en ev vidareförsäljning skall säljaren kontaktas, och i sådana fall ha förtur till köp".

Se till att försöka skriva in ALLT i kontraktet (täpp igen varenda kryphål du kan komma på). Ärlighet varar längst. (har hästen haft några skador/sjukdomar tidigare så se till att skriva in dem i kontraktet. Då har du svart på vitt att köparen är medveten om dem och inte kommer senare och påstår att "det har du aldrig informerat om". Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men svåra att bevisa.

Tänk på att detta kraftigt sänker hästens värde! Det låter allt "bra" och "omtänksamt" med denna typ av klausul. I praktiken är de tämligen verkningslösa. Vill du garantera att hästen ska må bra så ska du inte sälja den! Man kan inte både ha kakan och äta den...

Jag köper av princip inte hästar med den typen av begränsningar i nyttjanderätten. Antag att jag lagt ner arbete på träning, premiering mm och sedan väljer att annonsera. Hur ska det då lösas med återköp? Har du sålt ett lovande föl till mig för 20 000:-, så kan man kanske inte anse att det är realistiskt att jag fyra år senare ska komma och fråga dig om du vill betala 180 000:- för "färdig produkt" om jag har lagt ner tid och pengar på annonsering och saluhästvisningar.

Bättre lösning är att som säljare ta reda på så mycket som möjligt om köparen vid salutillfället. Be om referenser, kolla kreditvärdighet mm. Vill du inte sälja så står det dig fritt att låta bli.

Jag har, som jag nämnde förut, sålt hästar med dessa begränsningar (om det nu kan anses vara en begränsning att begära att köparen i framtiden kan behöva göra ett telefonsamtal...) Har bara fått positiv respons, de jag har sålt till har ansett det vara en självklarhet att jag har rätt att veta var hästen hamnar.
Har även blivit erbjuden återköp. Då hade köparen gjort klart såpass långt med de intresserade att de hade avslutat budgivningen (de var redan informerade om att jag hade förtur), och sedan meddelade hon mig vad priset hade slutat på. Hade jag varit intresserad så hade jag fått hästen för det högsta budet som låg.

Förstår inte hur detta sänker hästens värde öht. Skulle någon anse att jag skulle gå ner i pris bara pga den punkten så skulle jag definitivt inte sälja till den personen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 782
Ekonomi & Juridik Bakgrund. I somras bestämde jag mig för att sälja mitt sto (länk till blup). Jag köpte henne som ettåring, jag och min syster har ridit...
Svar
9
· Visningar
3 021
Senast: Masse
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel