Tips vid balansproblem och stelhet

D

diny

Hej!
Har haft Fribromyalgi under många år och nu när jag fått ny medicinering så kan jag börja rida igen.

Har inte ridit på många år då det har gjort för ont + övervikt. Har börjat att rida lektion på islandshästar och det är underbart men jag har en del svårigheter. Vissa dagar är balansen sämre och är jag är olika stel. Som senast då jag hade ont i höger höft då var sidan och låret stel så så hade jag en förmåga att tappa högra stigbygeln. Det gör ju inte direkt balansen bättre :rofl: :rofl: .

Som tur var var Mökkur en riktig gentleman och trots att man såg att han tyckte det var besvärtligt när jag en satt här och där :smirk: så gjorde han sitt bästa. Jag undrar om han märkte att det gjorde ont för mig när vi galopperade första gången för når det var dags igen så tyckte han först att det var bäst att tölta riktigt fort istället. Jag fick övertala honom lite innan det blev galopp och det brukar man inte behöva.

Är det någon som har några tips för att hjälpa/förebygga när balansen inte vill vara med eller man är väldigt stel (i tex höfterna som jag ofta är). Hur gör ni?

Sv: Tips vid balansproblem och stelhet

Inga direkta knep, mer att ta det lite lugnare de dagarna. Min dotter har EDS, som också är en mjukdelsåkomma. Liknar Fibro i mycket. Troligen har jag detsamma, om jag får ställa diagnos själv;)

de dagar jag har ont tar jag det lugnare med hästen. Mer ont = sämre balans.

Om du inte har ridit på länge så är ju ridmusklerna rätt dåliga, och det tar sin lilla tid att bygga upp. Med bättre muskulatur så blir balansen bättre tror jag.

Nåt som vår "guru" inom EDS-föreningen förespråkar är att ta värkmedicin i god tid innan vi ska göra såna här saker, istället för efteråt. Då får det ju göra ont hllre än när det roliga pågår liksom...

Jag har själv inte ont, men jobbar mkt med balansövningar. Något som jag tycker är oöverträffat är att rida och blunda. I skritt givetvis, företrädesvis långsam skritt. Ofta spelar synen oss ett spratt och gör att vi överkompenserar, ofta för sent, vilket leder till större rörelser och troligen mer smärta för er som är sjuka. Om man blundar och sitter och känner hästens balans och tyngdpunkt kan man till slut ha tonat ner sina egna rörelser och verkligen känna hur ens egen balanspunkt kan sammanfalla med hästens. Gör många halter och igångsättningar och känn hur du hela tiden kan vara uppe på hästen istället för att trilla "ner" bakom den t ex. Lycka till!

Jag försöker ta det lugnt när det är som värst men det kan vara lite svårt när man rider lektion med andra som inte har något funktionshinder. En svårighet är att jag behöver en riktigt djup sadel gärna typ westernsadel för då märks inte balansproblemen. Kan inte påstå att en islandssadel är speciellt djup :rofl: :rofl: .

Skulle jag inte ta mina smärtstillande i god tid före skulle jag inte ens ta mig upp.

Tycker det är dötrist att vara sjukskriven och inte klara av mycket. Men nu pga mina smärtstillande så har jag börjar hjälpa till i ett stall som jag jobbade i förut (några timmar i veckan i alla fall). Så nu har jag möjlighet att rida nästan varje dag. Hästarna är inte utbildade men det gör mycket att kunna rida lite varje dag.

Carmenzita: Då ska jag testa det med att blunda och skritta. Menar du att man lägger upp stigbyglarna och släpper tyglarna?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det går så bra att rida med både stigbyglar och tyglar, gör vad som känns bäst för dig!I början kan det vara bra att rida på lång tygel, bara för att känna in hästens rörelser och hur de känns uppåt i kroppen.

När vi efter lektionen så lägger jag alltid upp stigbyglarna när vi ska skritta av hästarna. Det känns så skönt att bara koppla av med hängande ben och bara njuta. Man kommer ner i sadeln på ett annat sätt då. Det är oxå skönt för höfterna innan man ska sitta av.

hej diny
tror att vi har liknande problem. mina har jag löst med att jag rider i en westensadel eller spansk/portugisisk med långa stigläder och distansens sviktande korgar istället för vanliga stigbyglar.höftproblem så att jag ibland ser "gröna gubbar" fungerande knän,näää.dålig balans.jaaa. okey jag rider inte isläningar.har ett halvblod. lyck till

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama