Tips till vår hage på 500 m...

C

colorado

Vi ska göra en liten hage som har omkretsen 500 m. Det är lite kuperat med gräs och lite träd. Det ligger flera hus brevid hagen så jag vill att det ska se snyggt och säkert, stabilt ut.

Helst skulle jag vilja ha trästaket men blir tyvärr för dyrt.....

Vad tycker ni????

6 cm eller 8 cm stolpar 180 höga? Tänkte ha telefonstolpar i hörn och grind.

Hur många meter mellan stolparna 2,3 eller 4?

Tråd eller band??? Och hur många 2 eller 3?

Har kollat lite på stolpar det finns de stolpar som är gjorda av norrländska trän, 30 års garanti. Har även tittat på Granngårdens stolpar, har hört att kvaliten är så där jämfört med de andra, finns det någon som har erfarenhet, stämmer det???

Tacksam för svar :rofl:

Sv: Tips till vår hage på 500 m...

6 cm eller 8 cm stolpar 180 höga? Tänkte ha telefonstolpar i hörn och grind.

Jag har 10 cm fyrkantiga tryckimpregnerade. Tycker att de fyrkantiga håller mycket bättre + att det är snyggare, + att om man en dag får råd med trä så har man ju liksom redan en uppsättning bra stolpar!

Hur många meter mellan stolparna 2,3 eller 4?

Jag skullle nog faktiskt ta 5. Finns ingen anledning att ha dem närmare. Själv kör jag med 10.

Tråd eller band???

Band är ju snyggare, men för att de ska hålla krävs det bra isolatorer. Helst såna som består av två "plattor" med gummifoder som man skruvar ihop med vingmuttrar. Det håller bandet still så att det inte nöts när vinden tar ta i det. Jag kör med tråd och ringisolatorer, för jag hittar aldrig några bra bandisolatorer och här blåser det som f-n.

Och hur många 2 eller 3?

Beror på vad du ska ha för hästar i den. Jag har allt från halvblod till shettisar i mina hagar, så jag måste ha tre.

Tack för tipsen

Var köper du fyrkantiga stolpar? det låter snyggt och då kanske jag kan ha lite glesare mellan stolpen så blir det kanske samma pris i slutändan. :angel:

Jag har tryckimpregnerade runda stolpar, 8 cm i diameter, 6 meter mellan stolparna. Två varv med fyra cm breda vita band av den dyrare sorten och så rejäla isolatorer till. Vid ungefär var tredje stolpe (?) har jag sådana isolatorer som Svea beskriver och vid mellanliggande stolpar en annan typ av isolatorer som bandet ligger fritt i. Detta staket ser prydligt, snyggt och ordentligt ut.

Stolparna är 2,50 m långa och nedtryckta 1 m så att tjälen inte skall rubba dem så de börjar stå ojämnt. Har inte tänkt stänglsa om på måååånga år.

Titta runt på de företag som saluför stängselmaterial, därifrån kan man få bra tips och ideér.

Jag har runda tryckta stolpar, 2,20 meter långa, nedtryckta så att 1,5 meter sticker upp, översta repet på 1,4 m höjd. Jag har runda stolpar även kring ridbanan, det går utmärkt att sätta plank även på runda stolpar. Om du använder tex lastmaskin för att sätta ned stolparna är det en fördel med runda stolpar eftersom det då inte gör något om de vrider sig lite när man trycker ned dem.

I alla hörn och runt hela ridbanan har jag 10 cm stolpar. På andra sträckor 8 cm där det ska se "extra snyggt" ut, 6 cm där ingen annan än jag ser dem....

Sedan har jag 3 st 8 mm rep, på 60 cm, 1 m och 1,4 m höjd. Runt ridbanan har jag plank, 8" breda, 1,5" tjocka.

Runt hagarna har jag stolparna på ca 4 meters avstånd, runt ridbanan på ca 2,1 m. Om man har för långt mellan stolparna kan det vara svårare att få rep/band/tråd att vara ordentligt sträckt och rakt. Sedan har jag fjädrar, 1 på ca 300 meter, som sträcker repen extra.

*lånar tråden*

Jag ska också sätta upp staket i vår, och letar som bäst bland utbudet. Precis som tidigare talare ville jag till en början ha trä, men insåg att det blir dyyrt med 800 m trästaket...

Till saken hör att hagens ena sida kommer att gå längs en 70-väg, och den sidan kommer nog att kräva trä pga säkerheten - eller vad säger ni?
Ytterligare värt att nämna är att jag kommer att ha föl i hagen. Troligtvis kommer en mindre "introduktions/vinterhage" (ca 50m x 30m) att göras helt i trä. Men kan fölet klara att gå med el? Och är det någon typ av el-staket som är klart att föredra isåfall?

Hur är det med kvaliteten på tråd kontra band? Kommer vita band att se "skitiga" ut efter ett tag?

Överkurs:
Jag kommer att bo i Danmark, så om någon känner till en leverantör som endera finns i Danmark (nog mindre intressant för mig dock, för allt är dyrare i Danmark, främst pga kronkursen), eller kan leverera dit, vore jag jättetacksam för tips! Ni får gärna PM:a mig om det, antar att man inte får snacka om olika leverantörer i trådarna.

ALL hjälp/tips om staketbygge och inköp är välkomna, jag har inte gjort det själv förut!!

Glömde en sak - hur långt har man typiskt mellan stolparna i ett trästaket?

Jag hade tänkt mig att behöva ha stolpar var 2-3 meter om jag har el. Är det överdrivet tätt?

Och till sist - om ni har två trådar, vilka höjder har ni då? Jag har halvblod kanske jag ska tillägga (och hbl föl).

Vi har trästaket i paddock-delen av vinterhagen. 4 brädor plus en femte bräda ovanpå för att det skall se snyggt ut. Fyrkantiga tryckimpregnerade stolpar. Vitmålat (bara färgen är ju svindyr...). Vi har brädornas längd mellan stolparna, så dom är rätt nära. På speciellt utsatt ställe är det stolpar lagda på mitten av brädans längd också.

Det här staketet var förstås jättefint när det lades upp men är nu något vint här och där och skulle också bli finare av en ommålning. 7 år sedan det lades upp. Gudskelov så har ännu ingen som helst gnagning skett så allt är åtminstone intakt. De har träd i hagen som är godare att äta på.

Staketet runt ridbanan består av runda 8 cm tryckimpregnerade stolpar, hörnstolparna fixerade med hjälp av 2,5 m långa brädor, en åt varje håll... Sedan har jag tre rader med 4 cm band i isolatorer som man knäpper fast bandet i. Det är snyggt med banden men jag är inte nöjd ändå för så fort det blåser så töjs banden ut och man får gå och sträcka. Jag bor på Östgötaslätten :angel:. Kommer att satsa på bräder och måla allt vitt när banden börjar se fula ut.

Runt hagen är det samma stolp men istället för band har jag tre rader med vanliga elrep.

Ett tips :idea: sätt isolatorerna på ridbanan på utsidan! Jag har redan sparkat sönder ett par stycken. Ska byta plats på dem när det blir lite varmare...
//marti

Senast ändrad:

Har man Franska Elbandet (Horseguard) så töjer sig inte banden i blåsten. Har själv bruna 4cm breda och det är minst lika snyggt som ett trästaket.

Moniq skrev:
Har man Franska Elbandet (Horseguard) så töjer sig inte banden i blåsten.
De band jag har inhandlades i min lokala butik och är av märket Foga. Vi är flera här runtomkring som använt dessa band runt våra ridbanor så det är fler än jag som inte är nöjda. Ska fundera över franska eller trä när det blir dags att byta samt sprida ut infon till övriga. Du som är skåning har väl bra koll på blåst, östgötaslätten är rätt stor men inte som Skånes slätter...
//marti

Sambon skulle ha en hage i somras så vi satte upp vanliga tryckta stolpar som vi målade vita samt två elrep.
Blev riktigt fint.

Funderar på Franska Elbandet, men tycker det är lite dyrt för att vara ett elstaket. Å andra sidan ska man upp till ungefär 3 gånger priset för ett trästaket.. :crazy:

Blir nog elband pga ekonomin, och jag undrar som sista fråga om ett elbandsstaket känns robust, och duger det att ha ut mot en 70-väg? Eller borde jag bygga på med trä mot den sidan?

Någon annan som har bra erfarenheter av andra märken (billigare)? Jag bor i blåsigt område, så jag behöver bra kvalitet mht blåst. Det jag är rädd för med 40mm Franska Elbandet är att det blir för tjockt, och inte går isönder om de springer igenom/fastnar med benen. Vill inte ha smalare dock, då det är viktigt att det syns bra :crazy:

Inte lätt det här..

Jag har satt franska elbandet överst och sen en järntråd under i våra hagar som gränsar ut mot väg. Längs med tomten har vi franska elbandet överst (ingen el i) och fårstängsel under, fast det är för att hålla hunden inne.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar