Tips till teori lektion?

T

toketossan

Ska hålla teori lektion för små knattar och undrar hur man ska lägga upp det? Brukar inte hålla i dessa lektioner annars.
Det vi ska gå igenom är hur man bäst och säkrats förbereder hästen för att åka transport :)
Några tips?

Mvh

Sv: Tips till teori lektion?

Skulle det kanske gå att konbinera med praktiskt??
Alltså att dom får hjälpas åt att förbereda både en transport och en häst medan du berättar och visar vad dom ska göra och varför man gör det. Och sedan se hur det går till att lasta hästen (om ni ska gå igenom så långt)
Det brukar vara lättare att förstå om man även får prova på att göra det, t ex sätta på transportskydd m.m.

Håller med ovanstående: gå ut till hästen och förbered den för transport tillsammans med barnen. Ställ frågor hela tiden som de får svara på och berätta vad du gör, låt barnen göra samma sak.

Börja med lite frågor så de får tänka lite och så du vet vilken nivå de är på i detta ämne - kan de inget eller lite mer?

T ex: Vet ni hur det ser ut i en transport? Har ni sett en häst lastas någon gång? Hade den något särskilt på sig? Se till att ingen blir bortglömd och att alla får en chans att säga något.

Kan du inte praktiskt använda en riktig häst så använd bilder eller barbie-hästar eller något annat. Låt dem rita en häst med skydd i/vid en transport. Inte bara prat i alla fall, då blir de okoncentrerade.

Sedan beror det ju på hur många de är och vilken ålder. Ju fler ju mer förberedelser behövs...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV