Sv: Tips till speciell häst
Foder. Analysera höet o gör en foderstat. "Svårare" än så är det inte. Kan du inte så ta hjälp.
Motion kör jag varannandagsprincipen på. De veckor som är intensivast blir det ridning varannan dag (o varierar i sin tur ridningen så kanske varannan/var tredje tur är på fält o resten på olika slingor i skogen) och avsutten aktivitet nästan alla andra dagar.
Ex på avsutten aktivitet:
*Tömkörning: slappt rakt fram i skogen, på fält/bana (vilket jag dock inte gör), klättring, miljöträning ex gå genom vatten, över diken o så. Med eller utan kompis före eller efter å öva på att lämna/bli lämnad. Övar röstkommandon, tömhjälper (fult ord
) o att stå stilla lugnt samt backa ngt steg IBLAND. Vill inte rygga för mycket, vill först o främst befästa stilla halter men man måste kunna backa om nöden kräver det. Flyktinstinktsträning som jag beskrev innan kommér ju in i alla pass där det krävs.
*Körning: Som utveckling av tömkörningen, skitbra o gå en inkörningskurs!!! Vi kör inte hemma än dock, ska ta ngn sväng med tränaren för säkerhetsskull först för att fräscha upp sedan i våras pga långt uppehåll.
*Promenader: Kan varieras i oändlighet! Långa, korta, klättring, ut med hunden, grimma/träns osv. Leda i olika positioner framför, vid bogen, bakom. Här kommer även ren visningsträning in, ut o jogga när man själv behöver motion (mkt bra att få ett jämnt lugnt tempo i traven, det var skitsvårt i början! Tiger ville trava fort tio steg, tvärstopp, trava fort, stopp osv) och även att bara stå still o koppla av i alla situationer, typ hälsa på grannar
. Miljöträning o öva på att ta kontroll på flyktinstinkten.
*Cykla med pålle: Omdiskuterat men jag gillar det. Vi har nämligen en perfekt cykelväg (inga backar
) där jag kan låta honom trava på helt fritt i ett bra men balanserat tempo o kolla hur långt han springer o hur påverkad han blir. Typ inget oftast, han hade nog kunnat trava mil så men det är god träning för leder o senor eftersom det är lite fastare grusväg - dock får man ju ta det i mindre mängder! Tränar då oxå mycket röstkommando o väldigt begränsade hjälper med kroppen, han blir väldigt uppmärksam o tycker det är skitkul (har dock fått lärt sig att han inte får busa med cykeln, viktigt att ha koll på dem).
*Handhäst: Super för konditionstränig. Ut o trava i backar där du varken orkar springa eller cykla. Galopp om det funkar, vi klarar det när ridhästen behagar vara snäll, vilket hon börjar bli på äldra dagar som tur är. Men även skrittpromenader o klättring.
*Longering: Överskattat men ngra gånger så de kan bli longerade i skritt o hålla trav ngt varv o lyssnar på rösten. Sedan vill jag inte longera en unghäst mer men det är ju jag.
Övrigt är väl att öva lika mycket från båda sidor o öva på olika underlag. Det är stärkande att vänja dem vid asfalt o hårdare grusvägar pö om pö, både i skritt o senare i lugn balanserad trav.
Det är typ det vi pysslar med
Miljöträning. Görs typ alltid under annat arbete, allt du kan komma på som är knäppt att göra är nyttigt om man har en plan o genomför den väl. Vatten, soptunnor, postlådor, trafik, kor/grisar/hästar/får mm gärna som springer bredvid, presenningar, rundbalar, stora maskiner, trånga utrymmen, lämna o gå i från hästkompisen som är med ute, vara själv, komma till nya plaster (typ gå in på någon grannes gård o hälsa på), nya ridhus etc men kanske färmst av allt att gå fram överallt ute o skogen. Finns alltid massa grejer de tittar lite på o varje sådan grej man kommer förbi på ett positivt sätt stärker dem i nya möten med läskiga saker.