Tips till speciell häst

Mish

Trådstartare
Rider ett sto -02 som är lite speciell då hon hade föl som 3,5 åring så är hon som en 4 åring i utbildningen.

någon som har några tips på hur jag ska kunna göra dessa saker enklare:

Hästen sprnger i 180 och när man bromasar så bockar hon om man bromsat för mycket. Hon taktar i skritten och man får se till att inte bromasa för då kan hon hitta på lite små bus.
Hon är väldigt nervig och nervös.
Hon blir även lite stoig vid brunst

i stallet och så är hon en lung och trevlig häst

tror ni det skulle vara en bra ide att tömköra och jobba henne?
Nu rids hon endast i ridhus då hon blir rädd för saker ute, så miljö träning är viktigt

någon som har lite små tips?

Sv: Tips till speciell häst

Hej! Så du har fler små liv som du leker testpilot på ;)

Det jag tänker när hon taktar och inte vill skritta lugnt är att jag skulle tänka att hon behöver ha saker att kliva över för att vara tvungen att kolla vart hon sätter fötterna för att på så sätt chilla av liksom. Helst ute i skogen då, rid eller gå om du vill det rakt ut i skogen från en stig eller bara helt enkelt på en stig som inte bara är plan, med rötter, stenar och grejer. Var det så att du inte kunde bromsa i skritten också? Är hon kollad i tänderna, låter ju som att hon inte gillar att bli tagen i munnen.

Sen absolut det här med miljöträning, det är ju mycket bra! Det här med att hon ska springa i 180 och man inte får bromsa låter ju både jobbigt och skumt. Känns som att det borde vara någon stress faktor med. Jag tänker att ser man till att hon kan lugna sig i skritten så kanske det går bättre med traven sen och endast börja med lugn, lugn trav och igångssättningar och avsaktingar.

Bara mina tankar du fått nu :D

Är det här någon kompis häst eller? För den andra, nu minns jag ju inte vad det lilla livet heter.. han är din va?

Lycka till!

Det är en häst jag fått erbjudande att rida lite sen tävla om vi funkar:)

Nja hon vill helst inte att mans ka bromsa i skritten heller, håller man över lag för länge i tygel en lång för hållning eller så vidare så kastar hon med huvudet eller hittar på "bus".
Traven är det mest bara att försöka få henne att tarva på och se om man kan sänka formen för går hon rund och låg så sänks tempot lite men det är lite svårt att jobba med avsaktningar jusst nu för det bli nästan bråk i avsaktningen sen ivägskjut i starten mend et är något jag tänkt jobba med.

Får se om ägaren flyttare henne till mig då kan jag börja ta promenader i skogen och vänja henne för nu har hon endast blkivit riden i ridhus tror jag, just bara för att hon har ba ska mankalla väl utvecklad flykt instikt.

Jag förmodar att hon är kolad överallt, denna äagare utövar en liten halvblods avel så hon har stor koll på sinna hästar:)

men funderade sen oxå på att om man tömkör, borde hon vänja sig lite med handen fast man slipper sitta på om det blir bus, sen har hon säkert lite överskotts energi.

Hon är iaf väldigt snygg att se på och fina gångarter och hoppar hus:) så i henne finns en riktig stjärna man ska bara hitta den :)

Tömköra tycker jag är jättebra om de är busiga ute! Då harm an mycket lättare att själv förbli lugn o opåverkande. Det är mycket lättare att tvinga sig själv att inte smyghålla i tömmen än när man sitter på tycker jag. Dessutom kan du parera så mycket som det behövs o ge efter mycket utan att explosioner o liknande får dig ur balans o gör tat du måste påverka hästen mer än du vill.

Ut o tömkör o "lär" henne skritta o uppskatta sin omgivning :)

ja jag tyckte det lätt som ett bra förslag ska se om hästen flyttar till mig så har jahg möjlighet att lägga ner mer tid

Se över hennes foderstat, hon kanske äter havre och det sätter sig i skallen på henne.
Hon kanske skulle funka bättre på någon havrefri müsliblandning.
Det finns ju även foder för hästar som är lite "rally" i huvudet.

okej, finns det inte så mycket energi i musli?

jusst nu går hon bara på bete

Ja jag hoppas på att hon ska flytta henne till mig för då kan jag läga ner all tid ska hon stå kvar hos henne kan jag inte rida alla dagar eftersom jag har en annan 3 åring att lägga tid på med:)

Men en häst med mycket energi som henne, vad är bästa fodret?
Bästa sätt att träna bort den väldigt utvecklade flykt instinkten??

Bästa o bästa. Har ni anlyserat hö o en balanserad foderstat?

Den "tränar" jag bort i all hantering. Vid promenader kräver jag att de går där jag vill, även om det är läskigt. Spec att de inte rusar iväg när det läskiga kommer lite bakom dem. Jag "skrämmer" medvetet hästarna med sådana saker som kan hända, drar i trädgrenar, sparkar till en soptunna o lyfter på locken till brevlådorna lite plötsligt. Det viktigaste är att göra rätt i rätt stund.

Jag både vill att de ska lära sig att de "sitter fast" o inte kommer undan det hemska eftersom jag håller dem på plats rent fysiskt och att det sedan (rätt snabbt) utvecklas till att de själva stannar kvar även om de blir skraja = flyktinstinkten kontrollerad.

Ska se om jag kommer på ngt ex.... Ta tömkörning. Jag är ute med min häst o den lunkar på skogsvägen. Plötsligt händer något bakom hästen inne i skogen och den blir skrämd. Låter jag hästen ta ngt språng framåt har jag helt plötsligt väääldigt mycket kraft bakom bettet. En unghäst reagerar nog på bettet ändå eftersom de inte är helt vana vid bett/avtrubbade men hästen har inte lärt sig något annat än att den kan/ska springa ifrån saker tills matte bryskt försöker stanna den.

Ist är jag lite med o stannar själv upp, mina händer stannar upp o hästen kommer således inte många cm framåt mot bettet innan den direkt känner att det tar stopp. Den hinner typ sträcka ut tömmen om den är lite slak. Alltså kommer sakerna direkt på varandra, inte med ngn sekunds mellanrum och jag upplever det att hästen kopplar (varför skulle min 3-åring annars haja till o stanna upp när han blir rädd, inte för att jag stannat honom 5 meter senare i tidigare fall iaf). Blir det protester har jag mycket mer kraft att hålla hästen på plats när den redan är på plats, att stanna 500 kg flyende häst... Och jag mer eller mindre tvingar dem att stanna, inte vända, inte fly framåt. Här är annu ett bra ex på tömkörningensfördelar, det är mycket svårare att sitta oberoende på hästen om den flyger runt lite.

Iaf, hästen får stå/trampa runt/skutta/resa sig på stället med nosen pekandes rakt fram tills den står still. Inte nödvändigtvis stå blickstilla i 1 min men stanna upp så jag får kontakt med den igen - på slak töm! Sedan ber jag den gå fram igen. Och då ska det vara skritt, annars halt igen.

Jag upplever det som att hästen verkar koppla: rädd - jag vill fly - jag kan inte fly - jag stannar - jag konsulterar matte. ganska snabbt så försvinner "jag vill fly - jag kan inte fly" vid vanliga små ting i vardagen som skräms o hästen blir rädd, stannar upp o kollar med matte. Men man ska ju alltid vara beredd att ta en förhållning/ge ett röstkommando om flykinstinkten håller på att ta överhanden just i ögonblicket de blir skrämda. Men oftast hajar de till o väntar av en väldigt liten hjälp då, typ som att man bara lyfter handen lite på långa tyglar eller säger ngt förmanande ord (jag kör på "nej" i alla lägen men varierar hur jag säger det :) ).

Man vill ju med så små medel som möjligt få dem att ta kontakt igen men för det kan man behöva vara rätt hård första gången. Är man för snäll i början hamnar man lätt i läget där hästen lär sig att det bara är att dra järnet och då har man inte en chans att hejda dem och hästen skrämmer upp sig själv mycket mycket mer om den väl börjar fly.

Och glöm inte använda rösten! Dock pratar jag typ aldrig lugnande med rösten. Är hästen rädd så uppmuntrar man ju till rädsla om man försöker lugna den. Jag skrattar o pratar o säger "duktigt pojke!" helt glatt när han ex tar ett steg mot ngt han tycker är hemskt. Iaf Tiger lyssnar bäst på beröm som att han är duktig (inte för att lugna) och vill bara göra en mer tillags då (glömmer att det är hemskt) och ordet "nej". Blir han rädd eller börjar fundera på om man skulle trava förbi ngt hemskt så hejdar ett lugnt men förmanande "neeej" honom oftast för det har jag använt från första stund. Från den gången han bara ville takta hem o stod på två ben i flera minuter i varje halt. Till slut blir man mer överrens :D

Vad mycket babbel från mig idag när jag borde plugga :o

Btw, så ni inte missförstår. Att "hålla fast" hästen på plats så som jag beskrev betyder inte stenhårt tag om tygeln eller liknande utan bara välriktade pareringar. Är de precisa så behöver de inte alls vara ens hårda tygeltag. Och det första stoppet som blir när hästen tänkre rusa i väg blir inte heller speciellt hårt eftersom man ska ta i den innan den sticker. Jmf med att bara lyfta lite på tygeln i rätt moment längre fram när den vant sig av med att rusa iväg, det har inte med munnen att göra utan bara får hästen att tänka till o bli påverkbar igen. Inte genom våld utan genom just precisa pareringar.

Senast ändrad:

tack så jätte mycket för bra läsning:bow:

ska se vad jag kan göra sen:)

hehe jag behöver alla tips jag kan få, så alla är välkommna med tips om foder, hur jag ska motionera henne, miljö träing osv.

berätta gärna om era framgångar

Foder. Analysera höet o gör en foderstat. "Svårare" än så är det inte. Kan du inte så ta hjälp.

Motion kör jag varannandagsprincipen på. De veckor som är intensivast blir det ridning varannan dag (o varierar i sin tur ridningen så kanske varannan/var tredje tur är på fält o resten på olika slingor i skogen) och avsutten aktivitet nästan alla andra dagar.

Ex på avsutten aktivitet:
*Tömkörning: slappt rakt fram i skogen, på fält/bana (vilket jag dock inte gör), klättring, miljöträning ex gå genom vatten, över diken o så. Med eller utan kompis före eller efter å öva på att lämna/bli lämnad. Övar röstkommandon, tömhjälper (fult ord :D) o att stå stilla lugnt samt backa ngt steg IBLAND. Vill inte rygga för mycket, vill först o främst befästa stilla halter men man måste kunna backa om nöden kräver det. Flyktinstinktsträning som jag beskrev innan kommér ju in i alla pass där det krävs.
*Körning: Som utveckling av tömkörningen, skitbra o gå en inkörningskurs!!! Vi kör inte hemma än dock, ska ta ngn sväng med tränaren för säkerhetsskull först för att fräscha upp sedan i våras pga långt uppehåll.
*Promenader: Kan varieras i oändlighet! Långa, korta, klättring, ut med hunden, grimma/träns osv. Leda i olika positioner framför, vid bogen, bakom. Här kommer även ren visningsträning in, ut o jogga när man själv behöver motion (mkt bra att få ett jämnt lugnt tempo i traven, det var skitsvårt i början! Tiger ville trava fort tio steg, tvärstopp, trava fort, stopp osv) och även att bara stå still o koppla av i alla situationer, typ hälsa på grannar :angel:. Miljöträning o öva på att ta kontroll på flyktinstinkten.
*Cykla med pålle: Omdiskuterat men jag gillar det. Vi har nämligen en perfekt cykelväg (inga backar :angel:) där jag kan låta honom trava på helt fritt i ett bra men balanserat tempo o kolla hur långt han springer o hur påverkad han blir. Typ inget oftast, han hade nog kunnat trava mil så men det är god träning för leder o senor eftersom det är lite fastare grusväg - dock får man ju ta det i mindre mängder! Tränar då oxå mycket röstkommando o väldigt begränsade hjälper med kroppen, han blir väldigt uppmärksam o tycker det är skitkul (har dock fått lärt sig att han inte får busa med cykeln, viktigt att ha koll på dem).
*Handhäst: Super för konditionstränig. Ut o trava i backar där du varken orkar springa eller cykla. Galopp om det funkar, vi klarar det när ridhästen behagar vara snäll, vilket hon börjar bli på äldra dagar som tur är. Men även skrittpromenader o klättring.
*Longering: Överskattat men ngra gånger så de kan bli longerade i skritt o hålla trav ngt varv o lyssnar på rösten. Sedan vill jag inte longera en unghäst mer men det är ju jag.

Övrigt är väl att öva lika mycket från båda sidor o öva på olika underlag. Det är stärkande att vänja dem vid asfalt o hårdare grusvägar pö om pö, både i skritt o senare i lugn balanserad trav.

Det är typ det vi pysslar med :D

Miljöträning. Görs typ alltid under annat arbete, allt du kan komma på som är knäppt att göra är nyttigt om man har en plan o genomför den väl. Vatten, soptunnor, postlådor, trafik, kor/grisar/hästar/får mm gärna som springer bredvid, presenningar, rundbalar, stora maskiner, trånga utrymmen, lämna o gå i från hästkompisen som är med ute, vara själv, komma till nya plaster (typ gå in på någon grannes gård o hälsa på), nya ridhus etc men kanske färmst av allt att gå fram överallt ute o skogen. Finns alltid massa grejer de tittar lite på o varje sådan grej man kommer förbi på ett positivt sätt stärker dem i nya möten med läskiga saker.

Tack du ger mig alltid lika mycket läsning:):)

visst kan jag fast ställa en foderstat gör ju det på mina andra hästar inte så jag menade utan om nåhon testat foder med kannske lite mindre enrgi i osv:)

ska se till att ta med henne ut på promenader jag med henne och syrran men 3 åringen sen mamma med hunden:rofl:
vi kan gå riktigt mysiga turer:)

Hon var på klinik i fredags och det visade sig att hon hade en halv grads hälta i ena bak, så vi ska tömköra på rakt spår i 3 v.

tror ni att hältan kan ha haft något att göra med tempot*? att hon haft ont¨så hon sprang fortare?

Mycket möjligt och till och med troligt. Iaf så är det ju troligt att hon varit mindre harmonisk pga smärta o stressat/sprungit o betett sig jobbig pga det.

Hoppas det blir bättre sen efter de 3 veckorna :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka