Tips till ryttaren för att få hästen i form?

R

rebecca___

Hej, jag har aldrig riktigt fått kläm på hur jag får hästen
jag rider i en bra form. Någon som har tips till mig som
ryttare på hur jag ska göra? Och hur jag märker att hästen
går i en korrekt form? Tacksam för svar! :)

Sv: Tips till ryttaren för att få hästen i form?

Rid mycket lösgörande övningar, volter, serpentiner och om du vet hur så är öppnor, slutor och skänkelvikningar jättebra. Många övergångar och halvhalter, tempoväxlingar.

Du märker lättast att hästen är i god form genom att hela ryggen höjer sig, hästen blir rundare, trampar på rejält bakom sig och inte längre går över eller under handen. :)

ta hjälp av en duktig tränare

Men nu vet åtminstone tösen vad 'i form' handlar om.

Det första som måste funka är att hästen förstår dina signaler.

Träna på att sätta igång, stanna och svänga och hästen ska reagera direkt. När ni fixar det och hästen känns lydig är ni på god väg.

Vilken form som passar just er beror ju på vad ni gör. Att hästen är balanserad och lydig räcker säkert långt just nu. Att rida i mer samlad dressyrform bygger man upp varefter man lär sig mer. Formen ska vara ändamålsenlig, alltså passa det du gör med hästen.

Men nu vet åtminstone tösen vad 'i form' handlar om.

Om det stämde för alla ja, men så är det ju inte.

"Form" är inte något statiskt som är lika för alla, utan det är olika beroende på vad man gör med hästen, vad det är för häst, vilken utbildningsståndpunkt osv.

Jag har bytt bett på min, till ett tredelat syntetbett (applemouth) från ett vanligt tvådelat, han tuggar bättre på det samtidigt som han tycker det är behaglit. När du rider sen kan du göra många volter, som du gör mindre och större och även många serpetiner, både stora och små (väldigt lösgörande). Tränar mycket med tempoväxlingar då han lyssnar upp bättre och börjar koncentrera sig på arbetet.
Har även tränat mycket med longering, speciellt med inspänningstyglar, funkar jätte bra, gör det nån gång i veckan eller lite innan ridpassen. :)

Öppna och sluta är inte lösgjörande, det är samlande övningar.

Skänkelvikning däremot, är lösgörande.

ta hjälp av en tränare, men försök få hästen smidig och att den lyssnar på dej, den ska kännas ihopjobbad (inte ihopdragen) du ska känna att du får ihop hästens kraft mer på mitten och inte att du har huvudet 1 m framför sadeln och bakbenen 1 m bakom sadeln. När hästen går i korekt form kommer den upp med ryggen (du känner när den lyfter ryggen), bakbenen kommer längre in, den blir mjukare att sitta på och den slapnar av. :)

Lycka till

Men försök ta hjälp av en tränare elle någon annan duktig som vet och som ser när hästen går bra så du får in rätta känslan när den höjer ryggen :)

Jag brukar använda mej av volter.. Och massor av halvhalter (!)
Jobba mycket med innerskänklarna och håll emot på yttertygeln, och håll igång drivningen.. Sedan ger du eftergift, och fortsätt igen..
Det funkar jättebra för mej, det gör jag alltid innan jag börjar göra andra övningar, t ex. öppna, sluta, galoppombyten osv.

Jag brukar använda mej av volter.. Och massor av halvhalter (!)
Jobba mycket med innerskänklarna och håll emot på yttertygeln, och håll igång drivningen.. Sedan ger du eftergift, och fortsätt igen..
Det funkar jättebra för mej, det gör jag alltid innan jag börjar göra andra övningar, t ex. öppna, sluta, galoppombyten osv.

Vad vill du när du driver mycket med innerskänklarna (har du flera?) och varför hålla emot på yttertygeln? Vad är syftet med hjälperna du ger?

Målet är väl ändå att ge små signaler som hästen lyssnar på, varför jobba ihjäl sig istället för att se till att ryttare och häst förstår varandra? Börja med att se till att ni talar samma språk vad gäller start, stopp och sväng så slipper ni sitta och gneta och tjata.

ta hjälp av en duktig tränare

Det kan man göra, och det är mycket bra.

Men tips t.ex härifrån, hur man kan förbättra sin ridning blir väll aldrig nog för mycket?
Genom att läsa sig till kunskap ger också mycket i praktiken - kanske tillsammans med sin tränare.

Det kan säkert vara så att all information här, Inte är "korrekt". Men det är jag säker på att någon skulle vara snabb med att "rätta till". Och så vidare.
Det är genom erfarenheter man lär sig..

Och vad händer om man inte skulle våga sig på att fråga längre..?

Såg att detta var TS första inlägg.
Välkommen TS och hoppas du vågar fråga i fortsättningen - det som kan tyckas vara fel frågor.

(sorry kunde inte låta bli. låt mig få vara gnällig för första gången här. jag är förkyld.) :o ;)

Tycker själv det skulle vara hemskt med kalla svar. eller seeer kalla ut. behöver inte vara så. men smajl-gubbarna har ett syfte. faktiskt. :idea:

ja, du har en poäng.
tycker bara de blir lite jobbigt med frågor som jag anser att man inte kan lära sig svaren på från folk på internet, eftersom det ibland är folk som inte vet vad dem pratar om.

men som sagt, ja kunde ju faktiskt vara lite trevligare.
och jag vet att smajlgubbar har ett syfte :p ;)

ja, du har en poäng.
tycker bara de blir lite jobbigt med frågor som jag anser att man inte kan lära sig svaren på från folk på internet, eftersom det ibland är folk som inte vet vad dem pratar om.

men som sagt, ja kunde ju faktiskt vara lite trevligare.
och jag vet att smajlgubbar har ett syfte :p ;)

-Jo, det är klart. Förstår vad du menar. :)

hehe, alla har vi våra "bad days" :rofl:

Åter till TS. :) Jag skulle vilja tipsa dig om att ta kontakt med en tränare. och tipsa dig om att läsa "Rid i harmoni med hästen. av Perry Wood". Boken handlar om konsten att rida och hantera hästar. Jag tyckte den var läsvärd.

Lycka till! :laugh:

Håller med du. Yttertygeln glöms väldigt ofta av. Jag har just nu en elev som ridit islandshäst sedan -85 och först nu tagit hjälp av en instruktör som rider klassiskt och oh my god. Hon höll inte emot på ytter ett dugg och ytterbogen var nog rätt så sliten. Hennes tränare hade gastat 'släpp ytter' till henne i alla år. Nu börjar hästen gå fint.....I FORM. ;)

Och tycker också att svaren här tangerar otrevlighetsnivå.

Jag tror faktiskt att TS ville veta vad alla vi menar när vi pratar om 'fin form'. Om man tittar på bildtrådar i det här forumet så tas ALLTID formen upp med ord som 'kunde vara bättre' osv. Då kanske man som lite nyare på ridbanan undrar vad det 'bättre' är och hur man åstadkommer det. :)

ja så hästen typ hittar sin form själv :) om man flyttar min häst lite så han blir smidig hittar han på formen bra själv och kommer upp med ryggen, och han känns verkligen balanserad :D
Tkr boken ett med hästen är en bra bok so m man kan få lite tips och se saker från andra vinklar på.

vadå menar du att dom som skrivit att hon ska ta hjälp av en tränare är otrevliga ?? Hur lätt är det att förklara för nån vad man ska göra och hur hon ska göra det när man aldrig sett henne rida eller inte vet hur hästen är. Grundprincipen till en bra form är ju lika på de flesta hästar men sen är det ju mkt indviduellt man måste jobba med. Min häst sticker texut rumpan åt höger, skulle jag rida så på en häst som går rakt med rumpan putar jag ju den istället åt vänster. Är däför jag tkr det är väldigt svårt att säga så här gör du så ågr hästeni form när du inte ser när hon rider. Är därför bättre hon får hjälp från en när hon rider.

vadå menar du att dom som skrivit att hon ska ta hjälp av en tränare är otrevliga ?? Hur lätt är det att förklara för nån vad man ska göra och hur hon ska göra det när man aldrig sett henne rida eller inte vet hur hästen är. Grundprincipen till en bra form är ju lika på de flesta hästar men sen är det ju mkt indviduellt man måste jobba med. Min häst sticker texut rumpan åt höger, skulle jag rida så på en häst som går rakt med rumpan putar jag ju den istället åt vänster. Är däför jag tkr det är väldigt svårt att säga så här gör du så ågr hästeni form när du inte ser när hon rider. Är därför bättre hon får hjälp från en när hon rider.

Detta kanske inte var riktat gentemot mig.
Men är säker på att hon inte menar att bara för att man ger råd att skaffa en tränare är otrevlig.

Och som skrivit tidigare. Detta är ett diskussionsforum. Och har man ingenting att tillföra mer än att "skaffa en tränare"! så tycker jag lika bra det inlägget kan stås över.
Tills någon annan tar sig an och svarar och förklarar Varför och uppmärksamma att man inte enbart kan läsa sig till kunskap för att få en bra form och hitta samhörighet med just sin egen häst utan också öva i praktiken och där ha vägledning.

OCH, det är aldrig fel att höra andras historier och erfarenheter av övningar, tips. samt nämna tränare.
och istället pusha fram självförtroende! för att inte känna sig urkass för att man råkade öppna en tråd med "hur man ska få hästen i form".
(läs tidigare inlägg)
Vi får heller inte glömma att i skrift blir det ofta missförstånd i konversationer. Något som inte alls var illa ment - kan tyckas från någon annan vara h*lv*tes mening.
Så alla ni som tycker jag verkar en aning dum i mina åsikter!! - :banana:
Jag säger bara vad jag tycker, och jag är säker på att det kan missförstås! :rofl:

Alla behöver vi vägledning någongång...

Jag skrev även i mitt första inlägg tips på hur det skulle kännas när hästen går i en bra form. Anledningen till att jag reagera var att är på många trådar folk som blir arga för att man bara skriver ta hjälp av en tränare eller ta ut en vet. och man får då känslan att trådstartaren ibland rakt av följer råden som någon sagt, finns ju så många olika åsikter och en del oseriösa svar (menar kanske inte just den här tråden)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama