Tips till långmanad häst.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 310
A

Aeternum

Ska börja tävla dressyr på min storhäst Pierrot

SlotshusPierrot

Dock har han för lång man för att knoppas. (Och för tjock)
Och den ska INTE klippas :angel:
Och jag kan inte göra längflätor.
Vad gör jag? Vill inte att den ska se ut sådär på tävling, de ser ju lite oproffsigt ut :smirk:

Sv: Tips till långmanad häst.

Fläta ut med mankammen blir nog ändå svårt tror jag (är dock iget proffs på d :p ). Hade jag försökt hade den gått upp pga för kort man iaf.

Men du skulle ju kunna göra många små flätor som bara hänger rakt ned. Möjlitvis fästa ihop dem i fisknätsmönster...

ärligt talat tkr jag en sån halvlång man är hemskt ful, varför ska du ha den så?? ser bara ovårdat ut! Ridhästar ska ha kort man. Så är det bara. :p

men om du nu absolut vill ha lång man, OCH tävla dressyr, så får du nog lära dig att göra "arabfläta". det är inte alls svårt, man tar bara med lte mer hår för vare korsning. Prova!! med lite övning klarar du det säkert!! :)

Hahahhahha, Länge sen ja skrattade så högt =P
Ja se SER ovårdat ut.
Men det är inte min häst. Det är ridskolans.
Den ska få växa sig lång, och har han den kort står den nästan som stubbman för att den är så tjock. Och egentligen tvådelad =P

Om ni inte vill rycka den, så kanske nån annan skulle kunna göra en såndär inbakad längs mankammen..? :)

Om ni inte vill klippa den för att den är så tjock så den bara står upp, varför inte rycka den då?? Då blir den ju både tunnare o mer hanterbar :banana:

Tack för tipset men jag kanske skulle ha tillagt att han äter upp en om man rycker en tuss på honom =P
Och somsagt får jag inte rycka/klippa den kort.

Men tack allihopa för tipsen.

En fundering jag har är.
Om man gör ett fisknät på övre delen av manen och låter den undre delen vara som den är.
Kan det vara snyggt?

Gör en sån fläta som går intill mankammen hela vägen!
Det är inte svårt, prova!!
Om du blöter den innan du flätar, så håller den nog. Man kan ju ha i gelé eller spray om den håller dåligt, för det går ju alltid att tvätta den efter tävlingen igen!

Tack, Jag ska öva nu under sommarn :smirk:

Man kan göra "droppar"d.v.s ett slags långa knoppar på ca 3-5 cm... ser vårdat ut iaf...

FjantaZ skrev:
Man kan göra "droppar"d.v.s ett slags långa knoppar på ca 3-5 cm... ser vårdat ut iaf...

Oh! De lät lite coolt :idea:
Nu blir min stackars snutt övningsobjekt när han kommer hem :angel:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: fio
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka