Tips till "kräsna" hundar

Dalmas

Trådstartare
Hej allihopa som har sk "kräsna" vovvar!;)
Jag har sett flera trådar om just kräsna hundar, har själv 2 st och har själv provat olika sorters mat både mjuk, hård, hemmlagad typ allt! och det har bara funkat ett tag sen blivit ointressant igen, eller inte fukat alls.

Så det bästa tipset jag kan ge som funkar för mig, är vanligt tidningspapper och hundmat, man behöver bara lägga maten i mitten och göra en boll som man kastar till hunden, då helt plötslig blev den otäcka maten som inte äts upp i skålen JÄTTE GOD, sen kan man ju variera innehåll om man vill för att göra det mera spännande.

Min ena hund är en 12 veckors valp och han fick både i sig maten och akttivering som uppskattades i form av både apport träning, sök övning och LEK så klart!!!:)

Ett enkelt litet tips som kan funka för den som vill! Och som alla har tillgång till!
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Jag resonerar så här;) En frisk hund svälter sig inte.

Men super bra tips och bra aktivering!!!!!
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Precis! Fast vår golden skulle nog äta upp pappret oxå:rofl:

Ha ha jag tänkte jag skulle skrivit att våra labbe skulle det kanske inte funka för, han skulle troligtvis ätit upp både papper och mat i en tugga!:D

Där har det ALDRIG varit problem med att inte äta snarare tvärt om att få han att låta bli att äta upp allt och alla andras mat :D
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Ha ha jag tänkte jag skulle skrivit att våra labbe skulle det kanske inte funka för, han skulle troligtvis ätit upp både papper och mat i en tugga!:D

Där har det ALDRIG varit problem med att inte äta snarare tvärt om att få han att låta bli att äta upp allt och alla andras mat :D

Likadant här;) En matglad golden och en mer kräsen rottis;) Men han f¨r sin mat sreverad. Äter han inte tar vi upp den och då får han inte fören på kvällen. Så han har lärt sig att äta. Är dessutom känslig för foder så kan inte hålla på att byta bara för att "han" vill. Han vägen 40 kg och i perfekt hull, så han svälter sig inte;) Är bara väldigt liten i maten.
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Ja vi kan inte heller ha de andras matskålar ståendes med mat i utan jag måste servera brukar göra det vi flera olika tillfällen under dagen, men några ggr har labben hunnit dit och glupskat i sig maten:angel:

Han har dock varit väldigt fin i hullet tills för något år sedan då det gick att aktivera honom ordäntligt, men nu på gammla dagar så är han inte aktiveringsbar och ja en mat glad, gammal , kastrerad labbe behöver jag säga mer. Jag tänker inte äns skriva ut han vikt här för då kan det bli rama skri!
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Haha ja även min rottweiler är kastrerad;) Alla sa att han skulle bli en klump på 60 kg;) Hehe de hade bara 20 kg fel. Skiljer lite mindre än 2 år på bilderna. Han var ca 1½ på andra och lite mer än 3 på första. Dvs har grovnat liiite;)

32230838.jpg

(svansen finns men syns inte;))

27516795.jpg
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Mkt tjusig vovve!:love:

Vi fick alltid beröm av alla som träffade honom även vetrinären, över hans fina hull trots att han va kastrerad och började bli till åren, men nu är det ingen beröm längre.:angel:
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

En tom toarulle eller hushållsrulle med lite mat i och papperstussar instuckna i ändarna fungerar också.

Hunden får även ta till de små grå för att rullarna inte bara ska rulla omkring när den puttar på dem.

Kanske ingen lösning för dem med hundar som tuggar i sig allt men man slipper i alla fall trycksvärtan :)
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

Ja det va ju oxå en ide:) Det måste jag prova!

Nu har vi inte haft någon problem med trycksvärta, men ytterligare något nytt och enkelt som man alltid har hemma!
Tycker det är så kul när folk använder fantasin och använder sig av enkla saker bsom alltid finns till hands, det behöver inte vara märkvärdiga saker för att det ska funka!
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

En tom toarulle eller hushållsrulle med lite mat i och papperstussar instuckna i ändarna fungerar också.

Hunden får även ta till de små grå för att rullarna inte bara ska rulla omkring när den puttar på dem.

Kanske ingen lösning för dem med hundar som tuggar i sig allt men man slipper i alla fall trycksvärtan :)

Haha, har testat det nu, lille- man fick sin kvällsmat i "din" uppfinning! En riktig höjdare!!
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

En pet-flaska (utan kork) kör vi med ibland =)

I övrigt är det som funkar bäst på min hund att låta maten stå framme. Hålla på att byta och tricksa har vi aldrig gjort för att få honom att äta mer, risken då är bara att man målar in sig i ett hörn så att säga.
 
Sv: Tips till "kräsna" hundar

En pet-flaska (utan kork) kör vi med ibland =)

I övrigt är det som funkar bäst på min hund att låta maten stå framme. Hålla på att byta och tricksa har vi aldrig gjort för att få honom att äta mer, risken då är bara att man målar in sig i ett hörn så att säga.

Ja det bästa är så klart att hålla sig till samma sort, är ju van med en hund som äter allt, så lite smått desperat blir man ju av dom mer kräsna varelserna, som dissar allt man bjur på, skulle oxå han maten framme hela tiden om det gick men nu har vi ju en mat glad labbe som stjäl all mat han komer över;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp