Tips till gasig häst

Dressyr_flicka

Trådstartare
Min Spanjor har mycket gaser i magen, finns det något man kan ge för att han ska bli bättre i magen?
Just nu rids han inte så mycket så får han 1½kg Krafft groov 125, ca 8-10kg hö och en tuss halm varje dag.

Funderat på linfrön om det kan hjälpa?

Sv: Tips till gasig häst

Min Spanjor har mycket gaser i magen, finns det något man kan ge för att han ska bli bättre i magen?
Just nu rids han inte så mycket så får han 1½kg Krafft groov 125, ca 8-10kg hö och en tuss halm varje dag.

Funderat på linfrön om det kan hjälpa?
Öka högivan och minska kraftfodergivan. Är det ens säkert att han behöver kraftfoder när han inte går så mycket ?

Om han behöver den foderstaten han har (vilket jag vet att en del hästar gör, min är sådan) och det inte är själva maten som är saken så skulle jag prova:

psylliumfrön, som man bara lägger i maten, först på en "mag rens" dosering, och sedan underhålls dos.
Min vet, rekommenderade det till min maghäst som lätt blir väldigt gasig och får ont.

Även Pro Equo som är riktiga bakterier (bra sådana) som hästar har i tarmen, och så har dom tagit från friska hästar och odlat.
Så det blir att man ser till att hästen har nog med bra bakterier själv.
Man ger det bara ett par veckor oftast så är inte en permanent sak men kan hjälpa ganka mcyket.

Jag skulle öka högivan och ta bort kraften först och se om det hjälpte.
Ffa ha koll så hästen inte står utan mat för många timmar.

Jag tycker det är viktigast att kolla över var grundproblemet ligger innan man ger något tillskott.

Linfrökakapellets kan du ge, det är bra för magen men för att få riktigt bra resultat så ge bakjäst också. Du smular bara ner bakjästen över fodret precis innan servering. Det får inte stå för då kan fodret börja jäsa.
Bakjäst ger en bra tarmflora och hjälper hästen att tillgodogöra sig fodret optimalt.
Jag ger bakjäst året runt för att hjälpa mina hästar att hålla en bra tarmflora och det är det enda som är bevisat effektivt mot magåkommor på häst (även fång). Du kan söka på bakjäst på SLU om du vill veta mer.

Det är viktigt att du gör något åt gaserna snarast så att din häst inte får kolik men det vet du säkert redan om.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka