Tips till alla er med fånghästar!

F

fraz

Min shetland/russ valack fick fång här nu i februari och i förra veckan så fick jag ett tips från en vän till mig.
Hennes fjording hade drabbats av fång av o till i 2 år. Sista gången var hon så pass dålig att veterinären trodde att han skulle få komma och avliva henne. Men han sa till henne att ge henne Parraffinum Liquidum (säljs receptfritt på apoteket, Varunr: 328864) i lite uppblött betfor. Hon ger sin fjording (väger ca 500kg) 1½msk Parraffinum Liquidum om dagen och hon blandar även i vitlökspulver för immunförsvaret. Nu har fjordingen varit symptomfri i 1 år och hennes fångringar som hon hade på hovarna är borta!
Givetvis fick hon även smärtstillande innan hon började med P.L.

Fång orsakas ju bla av rubbning i mag-/tarmfloran.
(Lånar lite fakta från boken Hästhållning i Praktiken)
"Tarmrubbningen leder till att bakteriergifter, hisaminer, bildas, och när dessa tas upp i blodet svarar kroppen med en allmän allergisk reaktion"
Men med mineraloljan Parraffinum Liquidum så lägger den sig som en hinna/skydd på tarmarnas insida så gifterna inte kan tas upp!

Igår kväll så fick min ponny sin sista dos med butta.. Jag beställde oljan från Apoteket i fredags och dom skulle få in den imorgon!
Så nu ska jag testa och se om det funkar på min ponny!

Jag hoppas att det hjälper för flera med fånghästar!
Lycka till!!///Anna

Sv: Tips till alla er med fånghästar!

Min granne har ett islandshäststo med "hormonfång".:confused:

Tror du att oljan funkar på den oxå? Jag ska i alla fall säga det till henne. Just nu köper hon ett svindyrt fångmedel.
Vet du vad oljan ligger i för prisklass?

Mia

Inte för att det är något att göra åt nu, men jag kan inte hjälpa att jag undrar vad för "slags" fång min islänning hade. Det som gör mig betänksam är att min hästs mor också hade fång (och blev avlivad pga det). Förloppet var så likartat att jag funderar på arvet. Jag VET att det inte finns belägg för att fång kan ärvas, men jag är inte så säker. Min häst fick fång i somras, och igen i december. Den sista gången såpass allvarligt att hon fick avlivas. Mamman fick fång för första gången en sommar, och fick det sedan igen i januari. Hon gick inte heller att rädda. Hon blev dock ca 15 år. Dottern (min häst) blev inte ens 8 år :( . Är detta bara slumpen?

Hmm.. Jag kan tyvärr inte svara på om det fungerar till det men man kan ju alltid testa! Den säljs i 1 liters flaska för 116.50:-
Hoppas det fungerar!///Anna

Till bettysmatte!

Jag beklagar verkligen vad som hände din häst :cry:

Knepigt, jag har alltid hört att parrafinolja är den enda olja som går rätt genom hästen... Det är väl därför man använder parrafinolja vid behandling av kolik. :crazy: På vilket sätt skulle den då hindra ev giftupptag i tarmen?

Jag tycker att det låter lite smått otroligt faktiskt, skulle gärna ha en källa till det påståendet. Vad sa veterinären egentligen?

Brukar ge det till mina katter när de har hårbollar och har fått höra att man inte ska ge det för många dagar på rad eftersom det lägger sig som en hinna i tarmarna och hindrar ett normalt näringsupptag. Men som sagt det är till katter. :)
Dosen var ju inte särskilt stor så det blir kanske inte samma effekt på hästar. Någon som vet?????

Det är oftast försent att ge oljan om hästen har fått akut Fång.Däremot bör man de den ngn form av medel för att balansera mag-tarmfloran. Man använder Parrafinet för att laxera hästen.Alltid bra att ha hemma.

Som ovan skriver även till katt eller hund.

man bör först höra med sin Vet. om det är befogat.

Senast ändrad:

axel skrev:
Man använder Parrafinet för att laxera hästen.Alltid bra att ha hemma.

man bör först höra med sin Vet. om det är befogat.
Jo, det vet jag... Har haft en häst med kolikproblem en period och hon behandlades med parrafinolja.

Det var det där med skyddande hinna som jag tyckte lät suspekt, men nu skrev ju Limaha att det kunde hindra ett normalt näringsupptag på katt. Fast det är ju klart, är det laxerande så åker ju allt igenom innan tarmen hinner bearbeta och ta upp näringen...

Som sagt, dosen var ju inte särskilt stor heller...

peter_lundin kanske kan skingra dimman!:idea:

Paraffinolja använs som laxerande medel vid akut fång som beror på en mag-tarmstörning (som orsakats av t ex ett för stort intag av lättlösliga kolhydrater) Paraffinoljan påskyndar passagen av födan och på så sätt kan upptaget av toxiner via tarmväggen till blodet minska. Paraffinolja bryts ej ner och kan ej tas upp i tarmen, därför lägger den sig som ett skydd på tarmslemhinnan och minskar därigenom också upptaget av toxiner från tarmen. Skadar alltså inte att man ger hästen paraffinolja direkt vid minsta fångmisstanke. Helst skall veterinär slanga i oljan då det behövs en betydligt större mängd än 1,5 matsked. ( Denna dos är till en katt...) Vet ej om det har någon effekt att ge denna låga dos som förebyggande behandling.

Nej men däremot har jag läst ett par avhandlingar om linfröolja, dels så skall den lindra symtom för hästar med eksem eller andra hudåkommor. En avhandling som omfattade både kolik och fång, och även dessa hästar fick allt ifrån lindrigare symtom till inga symtom alls. Bägge dessa avhandlingar är baserade på studier som har gjorts i detta.

Hennes vet. sa iallafall att hon skulle ha 1½ msk/dag, visst det låter lite men jag tänker iallafall testa!
Veterinären gav henne också en broschyr om Parraffinum Liquidum.
Apoteket säljer också Paraffinolja som är till hund o katt just nu för förstoppning i tarmen. Den heter bara Paraffin.

Paraffinolja hindrar näringsupptag i tarmen och är i allmänhet inte bra att använda kontinuerligt pga av det. Men jag vet inte hur en så pass liten dos som detta påverkar näringsupptaget.
Ett annat tips för att få ordning på bakteriefloran i tarmen (som oftast blir störd i samband med fång) är något som heter Probimin (köps via veterinärer). Det har hjälpt en hel del hästar att inte återfå problemen, om man samtidigt tänker på näringsintaget förstås och inte har för kraftigt bete/foder.

bettysmatte skrev:
Inte för att det är något att göra åt nu, men jag kan inte hjälpa att jag undrar vad för "slags" fång min islänning hade. Det som gör mig betänksam är att min hästs mor också hade fång (och blev avlivad pga det). Förloppet var så likartat att jag funderar på arvet. Jag VET att det inte finns belägg för att fång kan ärvas, men jag är inte så säker. Min häst fick fång i somras, och igen i december. Den sista gången såpass allvarligt att hon fick avlivas. Mamman fick fång för första gången en sommar, och fick det sedan igen i januari. Hon gick inte heller att rädda. Hon blev dock ca 15 år. Dottern (min häst) blev inte ens 8 år :( . Är detta bara slumpen?

Slumpen är sällan boven i dramat vid fång.
Jag ser sällan eller aldrig friska vältränade hästar som får fång.
Det är oftast överviktiga eller av annat nedsatta hästar som drabbas. Chansen för ett tillfrisknande är också mycket större på en häst som inte släpar på övervikt. Någon ärftlighet finns det som sagt inte belägg för men islandshästarna är som ras ganska utsatta.

Övervikt var definitivt inte boven i dramat. Jag kan inte svara för mamman 100%, men min häst var inte överviktig och hade inte lätt för att bli det heller. Hon fick inte heller något kraftfoder.

Min shetland/russ valack fick fång här nu i februari och i förra veckan så fick jag ett tips från en vän till mig.
Hennes fjording hade drabbats av fång av o till i 2 år. Sista gången var hon så pass dålig att veterinären trodde att han skulle få komma och avliva henne. Men han sa till henne att ge henne Parraffinum Liquidum (säljs receptfritt på apoteket, Varunr: 328864) i lite uppblött betfor. Hon ger sin fjording (väger ca 500kg) 1½msk Parraffinum Liquidum om dagen och hon blandar även i vitlökspulver för immunförsvaret. Nu har fjordingen varit symptomfri i 1 år och hennes fångringar som hon hade på hovarna är borta!
Givetvis fick hon även smärtstillande innan hon började med P.L.

Fång orsakas ju bla av rubbning i mag-/tarmfloran.
(Lånar lite fakta från boken Hästhållning i Praktiken)
"Tarmrubbningen leder till att bakteriergifter, hisaminer, bildas, och när dessa tas upp i blodet svarar kroppen med en allmän allergisk reaktion"
Men med mineraloljan Parraffinum Liquidum så lägger den sig som en hinna/skydd på tarmarnas insida så gifterna inte kan tas upp!

Igår kväll så fick min ponny sin sista dos med butta.. Jag beställde oljan från Apoteket i fredags och dom skulle få in den imorgon!
Så nu ska jag testa och se om det funkar på min ponny!

Jag hoppas att det hjälper för flera med fånghästar!
Lycka till!!///Anna

Och givetvis hjälper inte paraffin ett dugg mot fång. Fång har nästan alltid en endokrin orsak! Om hästen bryter sig in i foderrummet och äter en hel säck havre kan det möjligtvis hjälpa att ge den stora mängder paraffin för att tarmen inte ska ta upp havren. Men det är ju verkligen inget man ska hålla på och laborera med på egen hand, det är en akutbehandling veterinären får utföra.

Begränsa hästens sockerintag och motionera den. Det är det enda man vet faktisk hjälper för att förebygga fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en stor C-ponny, modell grövre, 24 år gammal men pigg och fräsch. Nu har hon fått fång för första gången i sitt liv, och står i...
Svar
3
· Visningar
1 044
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama