Tips till 13-årigt sto som aldrig varit dräktigt?

krocket

Trådstartare
Jag tittade idag på ett sto som lockar mig till avel här nere. Kanske. Problemet är att stoet aldrig varit dräktigt förut och att nuvarande ägare försökt med AI under tre månader nu men inte lyckats. Citat: "She conceives but seems to lose it after 16 days."

Nu undrar jag om ni skulle kunna hjälpa mig spåna lite om det här. För det första - när kan man tidigast dräktighetskolla?

Ska man i ett fall som detta välja att dräktighetskolla senare? När i så fall?

Konkreta tips i valet av seminstation (veterinär)? Tips på behandlingar att diskutera?

Ska man testa naturlig betäckning (vad heter det på engelska???) och har ni några tankar kring det i så fall?

Stoet i fråga är i dagsläget i överhull (fet men inte smällfet) och ur kondition. Min tanke är att sätta hästen i arbete för att förbereda för nästa avlessäsong (Nya Zeealand).

Dessa hingstar finns att välja på just nu för varmblodsaveln. Tips på vilken ni hade valt till ett något lågställt sto med korrekta ben, medelmåttiga gångarter och god hoppteknik? Stoet i fråga är 162 cm.

;) Krocket

Sv: Tips till 13-årigt sto som aldrig varit dräktigt?

jag tycker Lux Z ;-) ne kanske inte det bästa med dyr frusen sperma när hon inte blir dräktig..... Svårt dock att tipsa om någon hingst när du inte skriver ut stoets stam.

Det blir billigare och enklare att helt enkelt bränna upp pengarna än avla på det stoet :idea:

hehe, tycker det gäller hästägande över huvud taget:D
Men tycker oxå det låter "våghalsigt" att satsa pengar på att avla på TSs sto

Mitt tips är att göra en ordentlig undersökning av stoet innan du åker iväg för betäckning. Jag gjorde tyvärr inte det med stoet jag lånade för avel. Hon var också 13 år och hade aldrig haft föl innan. Efter en hel sommars försök gjorde jag en närmre ultraljudsundersökning och tyvärr, hon hade en stor cysta som hindrade henne från att börja brunsta. Vid det här laget hade jag lagt ut över 5 000 kronor på henne. Jag borde ha gjort den där ordentliga undersökningen redan innan jag åkte till betäckningen.

Damen i fråga har visst inga problem att brunsta. Kan det vara cystor som spökar ändå tror du?

*svarar alla*

Jag undrade ju lite mer ingående hur man kan veta så tidigt att hon faktiskt är dräktig och sen säga att hon har kastat på 16:e dygnet. Nuvarande ägaren kan inte mycket om hästar utan tänkte sig bara ett föl som ett tillskott i kassan (skulle säljas direkt tillsammans med stoet i så fall).

Det finns inte i närheten lika många fina hästar här som i Sverige. Därför blev jag intresserad när jag såg det här stoet. Men jag fortsätter leta. Kanske vinner jag på Lottot? I så fall ska jag importera ett fint sto. :angel:

;) Krocket

Hm, jag tolkade det som att hon var dr på 16de, men kastat/resorb till nästa koll. Eller??

"She conceives but seems to lose it after 16 days."

Vad vet du om fertiliteten om hingsten de provade med? Det kan oxå vara att just de två inte passade heller.

Gillar du henne, så tycker jag du kan testa en billigare inhemsk hingst iår, ev då naturligt.

Spånar lite:D

Cystor tror jag inte är problem i detta fallet.
Snarare att hon har nåt skit i livmodern, som de inte odlat och behandlat.
Jag skulle våga köpa ett sånt sto.

Man presenterar inte fertiliteten som i Sverige. Det enda man kan läsa är att den är "high".

Jag funderade just på naturlig betäckning. Stoet har flyttats runt flera gånger det senaste året och är dessutom överviktigt. Min tanke var i så fall att först åtgärda konditionen och sedan låta henne stå hos hingsten ett tag. Vi får se.

;) Krocket

Tack för svaret. Jag funderar lite till. Har satt ägaren på att kolla upp exakt vad vet har gjort på stationen samt mer om hingstmaterialet. Sen får vi se vart det leder.

;) Krocket

Jag tolkar det också som att hon är dräktig på första kollen men sedan tappat till nästa.
När är hon kollad nästa gång eller börjar hon bara brunsta om? Kanske är nåt vajsing så att ägget inte fäster i livmoderväggen klurar jag på.

Bakterier eller nåt annat spännande kan vara en anledning, är det prövat med flera hingstar eller bara en? Hur är hans fertilitet isf? It takes two to Tango...
Vissa passar inte ihop, andra ston behöver ha hingsten för att komma igång varpå naturligt kan funka.

Naturlig betäckning heter Live Cover ;)

Appropå hingstval så hade jag tittat med på Landgraf-hingsten! Samt velat ha referenser på fertilitet på hingstarna om nu stoet är lite lurigt!

Lite OT men jag kollade på Prestiges fee och den låg på 2750$. Vad ligger den Nya Zeeländska dollarn på?

Vad är det för stam på stoet och vad vill du ha fram av avkomman?

Jag hade nog vågat mig på ett sånt sto. Men det som måste göras innan betäckning är förstås ett baktprov med resistensbestämning. Sen är det samma vis som alltid-skölja stoet och se till att hon är ren och infektionsfri innan betäckning. Jag tror att det är bättre med AI än naturligt enligt statistiken faktiskt. Kanske suger hon luft så att hon får in bakterier och därmed resorberar i tidigt stadium-hon behöver kanske sys?

NZ-dollarn ligger på omkring 5 SEK

Till TS, har du kollat Maestro, härlig gammal svensk stam;)

Jag hade vågat köpa henne ifall jag tror att jag kommer att få pengarna tillbaka ifall jag säljer henne då hon inte blivit dräktig.

Jag håller med de andra som skriver att man ska undersöka henne, tvätta ur henne etc.

Av hingstarna så tycker jag att Ramazotti verkar vara blan de bästa. Jag har väldigt bra erfarenheter av Ramiro Z i andra led. Men jag gillar även Senator VDL och Lindberg's Des Hayettes.

Jag gillar ju Prestige så jag röstar på honom. Han rör sig riktigt bra och har hoppat till sig 8-7. Hans stam kombinerar toppblod på både gångarts och hoppsidan.

*svarar alla*

Oj, här haglar det tips. :laugh: Tackar! :bow:

Jag har bett ägaren att återkomma med exakt vad som gjorts på seminstationen och bekräfta vilken hingst hon använde (vet att det var en hingst, två insemineringar). Det tar nog någon dag - de är inte så snabba här. :angel: Sen får vi se. Stoet i fråga är jättebilligt så jag är inte rädd för den kostnaden. Sen är det ju inte så billigt att betäcka precis men det är en annan fråga.

Tack för alla tips på hingstar! Jag har sett att Maestro fortfarande är i avel och ömmar allt lite extra för honom.. :love: Men sen är det allt några andra läckerbitar här som lockar också. Stoet är lite litet tycker jag med sina 162 cm (hästar är rätt små här över lag) och jag skulle gärna se att avkomman blev en storlek större.

;) Krocket

Liknande trådar

L
Avel Hej! Jag har ett sto e:Rubignon, ue: Maistic uue: Stanford. Hon är 162 idag vid 4 års ålder. Helt brun utan tecken, korrekt i exteriör...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Fiorano
·
Avel Nu närmar sig säsongen och jag står här med ett av mina ston som jag ännu inte bestämt hingst till. Vill ha lite hjälp och (oberoende)...
2
Svar
27
· Visningar
2 254
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar