tips, Sätta igång efter vila?(även bilder)

Kansi bansi

Trådstartare
Hur ska man göra för att sätta igång hästen på bästa sätt efter en lång vila?

Dock är det inte min häst men den står hos mig - ägaren är okunnig så det blir ganska mycket jag som får hjälpa till att sätta igång den, hästen är flera kilo överviktig och satt på diet sedan flera månader tillbaka.
Magen försvinner dock inte bara på diet utan behöver bygga upp muskler över hela kroppen, har varit en otroligt fin häst en gång i tiden-när den var i form.

Hästen har börjat halta enl. ägaren när man har ridit små skrittrunder, och har varit otroligt stel i kroppen under en längre tid. (sedan hon slutade ridas regelbundet)
En massör/equiterapeut har varit och behandlat hästen regelbundet och hittade ett hack in i bringan/bogen, troligt vis en gammal sparkskada som tydligen visar sig när hästen inte har några muskler, märks inte av när hästen är ordentligt musklad. Därav anledingen till att hon haltat.

så, hur ska man sätta igång hästen försiktigt - tips/förslag?

har själv tänk en del tömkörning till en början.

vill oxå bara visa en aldeles dagsfärsk bild och en bild från när hon var i kondition.

2007

2008

2009 (idag)
DSC03850.jpg

Sv: tips, Sätta igång efter vila?(även bilder)

Vad står den på för diet? Har du kollat om den är halt eller säger ägaren bara det? Är den skodd?

Jag satte igång en häst som stått på box i fem månader och det var bara skritt som gällde det första månaderna i början korta turer på plan mark men efter hand mer och mer i skogen med små backar upp och ner och stockar att kliva över. Om hästen är överviktig måste den inte bara släpa runt på ryttaren utan också sin egen vikt och skulle kanske behöva motioneras vid hand (så får man mer motion själv:angel:) varvat med tömkörning. Tömkörning i trav skulle jag nog väntat med ett tag men det går utmärkt att jobba i skritt. Ett annat bra sätt är att ha den som handhäst om det går och finns möjlighet.

Håller med i ovanstående talares frågor.

Om hästen är halt - skulle jag be om ett utlåtande ifrån en vetrinär också - en hästmassörs utbildning är en utbildning på ca 6 månader och att blir equiterapeut innebär att man blir "hästsjukgymnast" (ungefär). Detta handlar utbildningsmässigt väldigt lite enligt min erfarenhet om saker så som hältor! Om hästen haltar (regelbundet) skulle jag inte rida den utan vet. undersökning.

Sen undrar jag hur hästen är skodd, foder, samt hur hagen ser ut (hur stor ? kuperad ? kompisar ?) samt hur gammal hästen är?

"Hacket i bogen" får mig att tänka att det kan vara en muskelruptur som lett till rörelsestörning.
Finns det några journaler om skadan?

Jag har själv en sådan häst, fast i ena hasen. Är hon omusklad ser hon oren ut - får hon muskler går hon som en klocka.

Jag håller med Elizette, se till att ägaren tar kontakt med en veterinär.

Skulle kolla upp hältan hos en vet, sen skulle jag börja att bara skritta på den i några månader beroende på hur länge den har vilat. Sen öka succesivt och lägga in trav och kräva mer...

Men först kolla upp hältan och sen låta hästen komma igång så den kan bygga upp en kondition...

Håller med i ovanstående talares frågor.

Om hästen är halt - skulle jag be om ett utlåtande ifrån en vetrinär också - en hästmassörs utbildning är en utbildning på ca 6 månader och att blir equiterapeut innebär att man blir "hästsjukgymnast" (ungefär). Detta handlar utbildningsmässigt väldigt lite enligt min erfarenhet om saker så som hältor! Om hästen haltar (regelbundet) skulle jag inte rida den utan vet. undersökning.

Sen undrar jag hur hästen är skodd, foder, samt hur hagen ser ut (hur stor ? kuperad ? kompisar ?) samt hur gammal hästen är?

hrm, som Sinfonie säger, det märks att det är en sådan typ av skada som kommer fram när hästen är ur kondition, och man ser att det är bogen den har ont i och lixom inte benet/hoven när den går i hagen etc.

*hästen är skodd på alla fyra benen -vita hovar
*foder - magert bete, stödfodrar med någon klyfta fjolårs hö (dock friskt)
*stor hage mycket yta, dock platt går med en annan D-ponny
*hästen är född 95 :)

hrm, som Sinfonie säger, det märks att det är en sådan typ av skada som kommer fram när hästen är ur kondition, och man ser att det är bogen den har ont i och lixom inte benet/hoven när den går i hagen etc.

Det är inte vad sinfonie säger - hon säger att hennes häst har en liknande skada som en vetrinär har kollat upp. vilket jag anser a tt ni också borde göra. Du har inte (antar jag) utbildninen för att "se" var en skada sitter eller ej samt avögra (oavsett var den sitter) om den kräver ordentlig (vetrinär) vård - och som nämt så har inte en massör den utbildningen heller.

Något som dessutom oroar mig är att hästen du talar om enligt din utsaga inte har ett orent rörelsemönster utan faktist blir halt efter en stunds ridning - vilket inte enligt mig är samma sak.

så - få hästen till en vetrinär är nog det enda tips som jag med rent sinne kan ge dig i dagsläget :) Jag hoppas du följer det rådet eller skaffar dig en frisk medryttarhäst som du slipper oroa dig för. :)

Okej, ska kollas upp. Grejen är den att om vi redan vet att det är en gammal sparkskada som visar sig när hästen är ur kondition och kommer att försvinna så snart hästen har fått muskler så är det antagligen ingen fara.

Hur som helst. Det tråden handlade om från början var att få tips på hur man får igång en häst efter vila och bygger upp muskler på ett bra sätt. Skulle gärna vilja ha fler sådana :)

Korta promenader till en början? :)

Det påminde mig om min hästs skada, jag satte ingen diagnos på dins ;)
Min häst har journaler uti det oändliga efter sin ruptur. Har den hästen en, så borde det finnas dokumenterat.

Jag tycker att en veterinär är i sin ordning innan man riskerar hästens hälsa genom att träna den.
När detta är gjort, kan man träna offroad ute i skogen, då använder hästen hela kroppen för att koordinera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
352
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar