Tips & råd!

C

cano

Hej!:)
Vi har bestämmt oss för att vi ska köpa en bomlös till vårat arabsto, men vi har problem med att bestämma oss för vilken!:confused:
Vi skulle vilja få lite råd från er som redan har köpt och gärna ta del av era erfarenheter!

Vi funderar på två märken och det är Torsion & Star-Trekk. De modeller vi har kikat på är Torsion Western & Endurance och Star-Trekk Western & Endurance.

Sadeln ska i första hand passa till distansridning, men även användas till annat därav att vi är inne lite på westernmodellen, tycker även att den ser bäst ut. Är det någon nackdel att köpa en westernmodell och använda vid distan?

Hur är det med paneler i stället för pad? Vi tycker att det låter mer okomplicerat att inte behöva använda någon avlastande pad, men det kanske finns några nackdelar med paneler?

Hoppas att det är okej att lägga denna tråd här där jag tror att det finns många med erfarenhet? Provade under utrustning men skulle vilja få lite mer tips & råd!

Mvh. Camilla

Sv: Tips & råd!

Jag har en Sports Saddle som är lite westernmodell fast utan horn och tycker det går alldeles utmärkt till distans. Hornet kan vara lite i vägen när man rider distans (bla i backar).
Min SS har ju pad och jag har aldrig tyckt att det är besvärligt. Den ligger still och sitter ganska fast i sadeln så det är inte jobbigare att sadla med pad än med schabrak/vojlock. Till vardags har jag en fleecefilt under som håller paden ren så man slipper tvätta den så ofta. På tävling har jag bara pad.
Nu har jag tagit mod till mig och beställt en Star Trekk endurance fast en specialkort. Så då får jag prova paneler också.
// Linda

Jag har en SportsSaddle Endurance och en FitForm. Båda använder paddar och jag har ingen egen erfarenhet av paneler, men personligen tycker jag iaf inte att det är besvärligt med padden? Den används ju istället för vojlocken, så det blir ju inte så stor skillnad på det och nån annan sadel?

Den enda nackdelen jag kan komma på med att välja en i westernmodell är väl om sadeln har horn och man inte kan ta bort det, eller om pommeln (som hornet sitter på) är väldigt hög. Då kan man kanske få problem med att rida lätt på ett vettigt sätt.
Sen kanske den inte lämpar sig så bra för alla westerngrenar heller (om det är det ni avser med "lite annat" som ni vill hålla på med?), t.ex. funkar det väl inte alls för roping och det kanske kan vara ett problem i de lite snabbare klasserna som pole-bending och barrelracing, ifall att sadeln glider lätt.

Mina sadlar har inte haft stora glidtendenser, särskilt inte min SS, den är väldigt stabil tycker jag, men det är ju ändå skillnad på att rida i fullt ös och svänga tight runt exvis en tunna och på att rida fort rakt fram i terrängen.

Har din häst en väldigt kort rygg så kan ju det också vara en faktor. Inte för att sadeln riskerar att ligga och trycka på njurarna (padden fördelar ju inte tyngd över hela sadelns längd som bommen i en bomsadel gör) men rent estetiskt kan det ju vara kul med en sadel som inte andra tror är farlig för hästens rygg... :smirk: Därför köpte jag en FitForm istället för en till SS när jag letade sadel till min andra häst.

Om pommeln är i trä och man inte kan ta ut trädelen (som man kan på en FF t.ex.) så KAN vissa hästar faktiskt muskla sig ur en bomlös också, även om det förmodligen tar ett tag (särskilt om man har haft bomsadel på hästen tidigare som hindrat muskulaturen från att utvecklas maximalt...), så det kan man också titta på.

Vill man över huvud taget kunna tävla dressyr med sin bomlösa så måste den vara av "engelsk typ" och där duger tydligen INTE en FreeForm (som jag personligen tycker ÄR av engelsk typ), utan då är det sadlar (ofta med paneler) som verkligen ser ut som en std engelsk sadel som gäller.

Vill man hoppa (inga höga hinder nu, men några skutt på 70-80cm kanske?) så skulle jag välja en SS eller någon annan sadel som INTE har stiglädren fästa i ett band som går över sadeln och därmed även över hästens rygg. SSen har en y-formad infästning av stiglädren som gör att det känns mer rimligt att hoppa i den (inga punkttryck), men å andra sidan är den ju lite klumpig att hoppa i, med tanke på hur den ser ut.

Hoppas ni fick något svar på det ni undrar om.
/JES

Hej!:)
Tack för tips & råd (lite sent)!:bow:
Vi har nu äntligen bestämt oss!:banana:
Det blev en Star-Trekk Western naturfärgad som det går att byta framvalvet på till ett endurance som är utan horn och lägre.
Den har inte anlänt än, men kommer vilken dag som helst så håll tummarna för att vi har gjort rätt val!
STWesternnatur.jpg

Camilla

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka