Tips på vindskydd/ligghall

karamelldrottningen

Trådstartare
Nästa år är planen att bygga en ligghall. Jag vill ha en säker och hållbar. Numer finns det i plastmaterial som ser ut som vanliga träplank men i underhållsfri plast. Vad tycker ni om detta material? Är det hållbart och verkligen underhållsfritt?

Sen undrar jag om man ska satsa på en djupare eller kanske det mer vanliga med en mer avlång?

Hur ser ni på placeringen av Ligghallen? Ska man bygga den så att baksidan kommer utanför hagen eller är det bättre att det är mer innanför så att hästarna även kan använda baksidan av ligghallen? Jag kan inte bestämma mig vad som är smartast att göra.

Och vad är bäst av tre väggar eller tre väggar och en mindre vägg i mitten med två ingångar?
 
Ligghall_1-framsida.jpg

Så här ser två av mina tre ligghallar ut. Vi har själva byggt med lösvirke. Måtten är 6m breda och 4m djupa. Hittills har inga hästar gnagt på trät men det kan ju ändra sig. Jag har tre lösdrifter och ligghallarna ligger inne i hagarna så hästarna kan gå runt ligghallarna. Två av tre har öppningen mot söderläge och denna har öppningen mot väster. De ligger allihopa på högsta punkten i respektive hage.

Den tredje ligghallen ser lite annorlunda ut och är också mycket större - nästan 70kvm
ligghall-boxar.jpg

Eftersom jag använder denna som fölboxar på våren så är det enkelt att göra om denna stora ligghall till två stora boxar. Denna är 12m på bredden och 5,60m på djupet.
 
Den typen av ligghall mina hästar har trivts allra bäst med är lite åt de fyrkantiga hållet, men en inte jättestor öppning. Självklart så alla kan gå in samtidigt i bredd etc men så pass att det ändå blir lite ombonad känsla. Jag eller hästarna har inte gillat de rektangulära som är breda men inte så djupa. Placerad med öppning åt söder.
 
Jag föredrar tre väggar och en mindre vägg i mitten med två ingångar, för att det blir lättare att gå in o ut för ranglåga hästar. Har haft problemet med att den ranghöga ställer sig i öppningen och då går ju inte den andra in (men som gärna med står/ligger där inne).

För övrigt placering helt inne i hage och helst på högsta platsen och öppning åt söder.
 
Min är 6x4 meter med, tycker det är en bra storlek. Jag har två öppningar. Håller på o bygga en till nu på 3,5x6 m, o så har vi en liten shettis-lösdrift som är 2x3 m.

Det bästa är ofta att placera den på ett ställe där hästarna brukar stå och vila, de vet själva vart i hagen de tycker om att vara. Även viktigt att se till att öppningen är åt det hållet de vill titta för att ha överblick över sina omgivningar. Vi har fönster (plast-/plexiglas) i våra ligghaller, det uppskattas jättemycket av hästarna.
 
Min är en utbyggnad bakom stallet och är 5x6 m. Just nu är öppningen hel men det ska bli två mindre dörrhål för att få mera skydd. Tanken är att bygga dörrar så man kan stänga in dom där om det skulle behövas också :) Öppningen är mot väster och ligger högst upp i hagen.
 
Ursäkta jättesent svar! Har nu bestämt att det blir en ganska stor. Med två öppningar mot sydväst (passar bättre rent estetiskt med övrig byggnation). Har nyligen fått bygglov. Så nu är det bara att sätta igång! Tack för era svar! Och pews1972 snygga ligghallar :)!
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi ska bygga ett vindskydd som är 10m långt och 6m djupt. Principen tre väggar med nästan hela framsidan öppen (två portar a 3m breda...
2
Svar
34
· Visningar
3 358
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp