Tips på vid dressyrsadel..

Sv: Tips på vid dressyrsadel..

*kl* Jag har en Morris & Nolan xvid (bomvidd 33) som jag tippar ligger på ca 105 grader. Passar raka ryggar. Men de är ju inte billiga direkt.

Hejsan!
Har ni provat Lemetex e-motion sadel med flexibel bom? Jag har dressyrsadeln och den är verkligen toppen. Köpte den till ett fullblod med hög manke och ganska normal ryggbredd men den fungerar lika bra på mitt halvblod som min mans quarterhorse vilken har knappast någon manke och en rygg som är väldigt bred.
/Karina

Hej !
Jag tror faktiskt att den gör det. Jag fick för mig att jag skulle rida några distansritter för ett tag sedan och red i min allroundsadel (vägrade låna min mans westernsadel, känner inte hästen!) Vid vet.grinden fick jag påbackning för att sadeln inte passade hästen. Jag ville väldigt gärna fortsätta rida lite mer distans så jag tog helt enkelt och sadlade upp min mans westernhäst i min dressyrsadel med flexibel bom. Vid veterinärbesiktningen sa veterinären att sadeln passade bra på hästen! Sedan kan man ju diskutera hur skönt det var för mig att rida flera mil i en dressyrsadel...men den tråden hör inte hit.;) Sedan så är det ju naturligtvis så att just den här hästen passade sadeln medan på en annan häst kanske den skulle sitta helt fel.
Allt Gott
Karina

Ja tack så mycket...

Någon annan med något bra förslag????:bow:

Har inte läst hela tråden så jag kanske svarar flummit:angel:

Inte så billig kanske men om du kan hitta en zaldi atlanta 34" kanske den skulle passa, har den nyare modellen new kent 34" till min nordis, wintec passar inte henne i vidd

det är svårt öht att hitta en x-vid sadel.... att även hitta en med rätt sorts bom är ännu svårare. Och en 16" på toppen av det... Ja då har man inte mkt att välja på!

Visst finns det sadlar som skulle passa, men då kommer man snabbt upp i prisklass långt över prestige... Tex Jaguar, Amerigo, Harry Dabbs.

County och wellington kan passa, men som sagt svårt att hitta i x-vid och 16".

Så är det bara tyvärr. Har man inte råd med två sadlar så får man välja antigen hopp eller dressyr, eller så får man spara. Eller ha jättetur och hitta en billig beg.!

Fast det är tydligen jättesvårt att bli av med dem också! ;) Min är ju för stor för din häst. Så jag skall inte försöka sälja på dig den. Men jag kan verkligen rekommendera Jeremy Rudge till breda hästar. Jag har en modell Dressage och den har jag mätt till ca 110-115°. (det varierar lite beroende på hur man mäter) i storlek Wide. Märket finns även i XW. Prisklass ny ca 18-20.000kr. Begagnade kan man hitta för runt 10.000kr om man har tur. Min är tom för bred för stallets bredaste Islandshäst, som verkligen är tjock! Bra kvalitet och mjuk sits är det också. Mustang hästsport säljer dem bla. De kanske har några begagnade om du har tur.

Det kan inte stämma att den är så bred... (i XW tror jag definitivt att den är så bred, men inte bara i W) Har du någon bild framifrån?

Jag har mätt den på olika sätt och vidden blir 110-115°. Beskriv gärna hur jag skall mäta den så skall jag mäta om den på rätt sätt ifall jag gjort fel. Jag la den upp och ned i gräset och mätte dels där koppjärnet sitter (fast naturligtvis utanpå då jag inte kan ta ur det :)) och dels under sadeln mot hästen i främre delarna av sadeln. Jag använde en ståltrådsbit som jag böjde, plus en gradskiva. Jag skall ta nya bilder på den både liggande på en superbred häst, och när någon håller upp den och "böjer ut" den så man kan se hur vid den faktiskt är. Bommen verkar hel när man böjer och vrider på sadeln, så jag tror inte att den är skadad och därför är så vid. Men jag kan ha mätt fel. Hur vid "borde" den vara i Wide? Min "Medium" har jag mätt till ca 90° och den förväntas vara två storlekar mindre än "Widen", de har ju en "Medium Wide" emellan. Rimligt tycker jag vore att M= 90, MW= 100 W= 110 och XW= 115. Eller hur. Och det stämmer rätt bra med mina mätningar isåfall.

MW är ju bara en halv bomvidd egentligen. Tror snarare att det är M=90, MW=95, W=100-105 XW=110-115.
Läs min tråd "Att mäta bomvinkeln på en sadel" där står det hur man ska göra.
Du ska inte mäta det som är mot hästen, för det kan man ju korrigera med en omstoppning..
Ta bilder framifrån när den ligger på en bock eller nåt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025