Tips på vid dressyrsadel..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Behöver tips på en bra dressyrsadel som är riktigt vid i bommen.. Hästen har en hoppsadel nu i bomvid 37 (prestige)...
Någon som vet motsvarnade i dressyr.. Förutom presitge...

Sv: Tips på vid dressyrsadel..

Jag vet inte vad 37 i prestige motsvarar i vanliga (fråga Diabolkitten hon vet säkert) men Albion och framförallt Crown har breda sadlar (men kunde gått göra ändå bredare).

X-wide i Crown är rejält bred (har bild jag kan PM:a om du vill) men jag har inte koll på vilket gradtal de motsvarar.

Men det krävs en relativt rak rygg för att de märkena ska passa.

Min lilla räka till häst var visst väldigt bred. Jag provade ett tiotal sadlar och alla låg ovanpå. den som passade bäst, men som inte är helt optimal, var en Jeremy Rudge. Jag vet inte bomvidden på den, men den passar min unghäst och hon har det vidaste koppjärnet på wintechoppsadeln jag köpte till henne nu.

tack för tipsen...

är en tinker som ska ha den... är inte min häst men min speciallbeställda dominus med svinvid bom passar honom knappt... och den ser ut att passa en flodhäst... tror inte att winthec med vidaste järnet går på honom...

Länkade precis denna bilden i en annan tråd och kan lägga ut den här också.

Visar undersidan på en Crown i X-wide. Är väldigt vid. Men det är nog ändå tveksamt om den räcker till en Tinker.

Men fråga Diabolkitten! Hon har snorkoll! (Finns förresten en mkt bra lista av henne på utrustning)

Mitt 4 åriga halvblodsto är bredare över ryggen än min tinker......
Jag köpte en Kentauer hoppsadel, bomvidd 4 som var för smal.

Men har hästen en prestige nu, och förutsatt att den passar, så finns det inte en chans i havet att den kan ha någon av märkena som ni föreslår!

TS: Varför krångla till det?? Om nuvarande sadel ligger bra så skulle jag helt klart köpa dressyrsadel av samma märke!!!!

Hade väl jag också tyckt varit bra men nu är det inte min häst och hon som äger den har inte så mycket pengar att lägga på en ny sadel. vill hittat en beg men det finns inte så jättemånga Prestige dressyr 16/37 ute, därför va vi lite inne på om det kanske fanns fler märken som passade så man har lite chans att köpa beg...

men du kan ju ändra bommen på den. bara du hittar en 16!

vet ingen andra billiga sadlar som är så böjda och så vida. skulle vara wintec wide då kanske?

jo och den billigaste kostade 7500 + 1500 för omvärmning...
Tyvärr är inte alla gjorda av pengar.... Sen är det kanske inte så att alla vill ha en prestige till bara för att den ena ligger bra...

nej men lycka till att hitta en sadel som passar då. kommer inte bli lätt, jättesvårt att hitta vida och böjda sadlar beg. har man inte råd med en som passar så kanske man ska spara tills man har råd istället för att köpa nåt som inte passar...

enda som kan tänkas vara rätt och billigt är som sagt wintec..

skulle det inte finnas en enda modell till förutom prestige och winthec???

Det är kanske inte så att 8000 kr är mycket pengar i säg men det är väldigt mycket om man lägger det på en sadel man inte vill ha....

det är svårt öht att hitta en x-vid sadel.... att även hitta en med rätt sorts bom är ännu svårare. Och en 16" på toppen av det... Ja då har man inte mkt att välja på!

Visst finns det sadlar som skulle passa, men då kommer man snabbt upp i prisklass långt över prestige... Tex Jaguar, Amerigo, Harry Dabbs.

County och wellington kan passa, men som sagt svårt att hitta i x-vid och 16".

Så är det bara tyvärr. Har man inte råd med två sadlar så får man välja antigen hopp eller dressyr, eller så får man spara. Eller ha jättetur och hitta en billig beg.!

Jag har en trainers jessica i x-vid, kostade 8500 som ny.
Hästen ifråga kan även ha prestige, så den borde passa på din häst med.
Bild

tack så mycket... får kolla upp om den är så vid så den motsvarar en 37... vet du viken vinkel den har???

Jag hade en riktig burk förut som behövde böjd bom och va dessutom kort i ryggen. Hon fick en Stubben Tristan CC, tror att det va en Tristan. Det va nån islands modell, en av de skönaste sadlar jag haft. Nu har jag oxå en väldigt bred häst o hon har en M&N men den e rak.

Prestige finns ju i så många modeller... Men jag gillar dem inte heller, har visserligen bara provat hopp :crazy:

Låter konstigt då trainers går för att vara raka, medan en prestige hopp 37 är ganska rejält svängd (har haft en själv).

finns det inte flera olika hoppmodeller???? Hästen i fråga är inte speciellt sväng i ryggen och har fått sadeln utprovad av TVÅ olika sadelmakare.... så den passar nog... Själv har jag en häst den enormt svängd rygg och denna sadeln passar absolut inte honom den är för rak....

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025