Tips på ur man klänger sig fast....

Sv: Tips på ur man klänger sig fast....

jag har en halsrem från en martingal runt halsen.

Visst skulle den åka framåt om hon böjde sig ner för att äta el liknande men annars håller den sig på plats.

säkerhetsväst är skönt tills man blivit balanskung :)

Pontevecchio skrev:
jag har en halsrem från en martingal runt halsen.

Visst skulle den åka framåt om hon böjde sig ner för att äta el liknande men annars håller den sig på plats.

säkerhetsväst är skönt tills man blivit balanskung :)

Säkerhetsväst? Nu må ja ju låta som den dumma tonåring jag är men, jag förstår inte hur man kan rida med säkerhetsväst! :angel:
Min kompis var med om en grymt olycklig ridolycka för ett par år sedan. Vi red ut tillsammans och så var olyckan så att hon åkte in med ryggen före i ett träd och skadade ryggen såpass att hn fick en spricka i ryggkotorna.
Trodde att den ridolyckan skulle ge mig en "aha-upplevelse" men icke. Rider fortfarande i min dumhet utan! :crazy:

Det enda som funkar enligt mig är en förr kallad "hingstrem". Spän en lång nosrem mellan ringarna till förbygeln så du lätt kan ta tag i den med ena handen. Den håller du stenhårt i och drar dig ned i sadeln när rodeon börjar (precis som man höll sig i framvalvet när mn skulle lära sig sitta ned i traven på ridskolan). Jag lovar dig, du kommer sitta kvar om du bara får tag i remmen. Har jag suttit kvar på ett litet ettrigt b-ponnysto så klarar du dig nog galant ;) Tycker inte hästen ska behöva få ngra stötar i ryggen öht, borde bara förstärka obehaget. Den här ponnyn (som jag var väldigt stor till) satt jag aldrig "tungt" på pga av min storlek men när hon började hitta på hys så fick hon ta den smällen att jag satt som klistrad på henne och i slutet så räckte det med att "sitta till" så gick hon fram igen.

Glömde...

En halsring ger på de flesta hästar en alldeles för stor tyngdpunktsförskjutning - inte en chans sitta kvar när de skjuter upp ryggen (iaf inte jag!).

Jag tycker aldrig man hinner reagera innan det är för sent :p

På min förra unghäst satte jag en läderrem i ringarna fram på sadeln som ett handtag att hålla sig i. Perfekt :banana:

Nu har jag en nordsvensk och då håller jag mig i manen istället ;)

Jag hade nog varit invalid idag om det inte vore för mitt flitiga användande av halsring, har suttit på många extremsmidiga fullblod och sett över trädtopparna när dom brallat loss och GISSA om dom kan skjuta rygg ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka