Tips på transporter till en svårlastad häst?

Lottch

Trådstartare
Vet inte om den ska ligga här eller på verksamhet? aja... :p

Har tittat lite på BOJ och Fautras, samt startrailer, men eftersom jag inte har haft en transport förut, eller kört en transport förut, så vet jag inte riktigt vad det är jag ska titta efter.

Skulle vilja ha en bra, ljus, lagom stor boggie. Gärna med step-up och frontutlastning. Eller bara möjligheten att öppna upp mycket fram så att det inte ser så mörkt ut.

Någon som har något tips? Hade tänkt gå runt på Globen och titta också, men insåg att jag behövde transporten tidigare... :crazy:

Jättetacksam för svar!

Sv: Tips på transporter till en svårlastad häst?

Köp en med frontutlastning. Det är väl värt extrakostnaden.
Dels kan du "lura" hästen att den bara ska gå rakt igenom, dels finns alltid en skaderisk när hästen ska backa ut, hur foglig den än är. Dessutom är det suveränt när man kör annat än häst i den.
Enda nackdelen är att man behöver lite mer plats när det är trångt på tävlingar och så.

hmm, skulle inte rekomendera fronturlastning, iaf inte o ha den öppen!
det kan ju bli så att hästen försöker hoppa ut när den står fast, alltså genom den lilla dörren som bara vi människor ska igenom!
köp en ljus transport (vit) med bra ljus inuti, o ha lilla dörren öppen så hästen ser ut.
en bra sak kanske kan vara att ta bort det som är inne, mellanvägg o allt, träna på att hästen ska gå in o äta.
om det är problem med rampen kanske ett fautras lr. ifor williams vore en idé!

Eftersom du ändå verkar titta på rätt så dyra transportmärken så kan jag rekommendera Fautras. De har step up lastning, är stabila och rymliga och även svårlastade hästar brukar tycka att de är helt okej. Jag har testat att lasta min svårlastade häst i ett Fautrassläp vid två tillfällen, det tog mindre än fem minuter, i vanliga fall kan det ta 3 timmar... Hade jag bara haft pengarna så hade jag köpt ett fautrassläp, tyvärr har jag inte det så nu får jag nöja mej med min gamla Boj (som för övrigt också är ett bra märke... :))

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 159
Senast: axel
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 700
Senast: misen
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 934
Senast: LilaTiger
·
Hästhantering Köpte mitt sto i november förra året, innan har hon bara skickat in hästen i transporten utan problem.. aldrig krånglat. Hon hade en...
2
Svar
28
· Visningar
6 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka