Tips på träning! :)

B

Boribaby

Hejsan
Jag har nu bestämt mig för att börja rida min häst barbacka mkt mera! Dels för att hon tycker det är mysigare plus att jag tycker det är skönare oxå.. :D

Men har någon lite tips på övningar man kan göra för att få bättre balans? Jag klarar av inte ramla av i traven och galoppen sägs ju vara 'mindre skumpig'. Har aldrig galopperat barbacka.. :p (Hon har väldigt skumpig galopp! Kan knappt sätta mig ner i galoppen med sadel.. ) heh.. >.<'

Så har någon lite tips så att man sitter så gott som klistrad på hästryggen? ;)

Tacksam för tips! :bow:

Ha det så bra!
Kraam!

Sv: Tips på träning! :)

hah! Gör du det , hoppas att någon svarar.. :p

Tips? Allt handlar om att öva och öva. Själv rider jag rätt bra efter 1 år bara barbacka ridning.:D Man måste bara tänka på att slappna av heeeeeeeeela tiden. Man kan gärna ha någon typ av halsring de första gångerna så att man kan ta tag i den om man skulle tappa balansen..;)

Är det samma häst som har så ont i ryggen? :crazy:

Rid inte den hästen alls, snälla!

Barbackaridning på en redan öm rygg kan vara precis lika illa som med sadel. Hästen ska inte bära något alls om den har ont. :(

om de är samma häst..behöver ju inte vara de..så rid inte alls förren hästen är kollad, speciellt inte barbacka om du inte rider bra barbacka, den hästen är inte bra att öva sej på sånt om den redan har så ont i ryggen, hur ska de då gå om du skumpar runt på den barbacka.

annars om de inte är den hästen så är de bara att slappna av och sitt lodrätt precis som när du rider i sadel och inte i stolsits..då spänner man sej bara, och följ med i hästens rörelser och bara slappna av.

och glöm inte att hela tiden ge efter mycket och ofta på tygeln så att du är helt 100 på att du inte håller någon balans i tyglarna, hästen ska kunna hoppa åt sidan eller sticka iväg i skumpig slängtrav utan att du tar i tyglarna för att inte åka av..sen när de är helt säker på de och sitter bra..då kan man börja träna lite mera för att bygga upp musklerna..för de är jättebra att träna dressyr osv barbacka..om man kan de.

Slappna av så mycket som möjligt! Då sitter man enklast kvar, var noga med att du inte sitter och driver framåt genom att knipa med knäna.
Sen är ett tips om du har svårt att slappna av är att blunda och bara känna!

Sen ska hästen givetvis vara frisk!

jag rider bara barbacka på min isis. Sist jag testade saden så känndes det bara heeelt fel både för mej och hästen, haha.

De är bara att slappna av och följa med hästen i minsta lilla rörelse.
Jag spänner alltid övre delen av låren omedetet så jag låser mig fast
på hästryggen, de är ganska smart. Annars är det bara att öva.
Ta det långsamt om det känns bra, men allt faller på platts så
småningom när allt känns rätt :)

Är det samma häst som har så ont i ryggen? :crazy:

Rid inte den hästen alls, snälla!

Barbackaridning på en redan öm rygg kan vara precis lika illa som med sadel. Hästen ska inte bära något alls om den har ont. :(

Nej det är inte samma häst! Den vi pratar om i denna tråden Heter Tösen, hon är ett finskt kallblod och 14 år och i topp trim. xD

Alltså, alla som tror att det är samma häst, det är fel! Jag kanske skulle ha skrivit att det var en annan häst.. :angel:

Den häst som har ont i ryggen rids just nu inte alls, utan vi går istället promenader med henne i grimma och grimskaft. Utan ryttare till 100%! Den vi pratar om här är helt annan. :D

20237880.jpg

Bild ovan. Pridan som har ont i ryggen (bilden togs för ett tags sedan)..

21679561.jpg

Bild ovan. Tösen och Jag,, Min älskade lilla klumpe duns! :D Som alltid ska räcka ut den dära tungan..... x.x Och det är henne jag ska börja rida barbacka på heltid nu! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ett tips är att mest skritta i början,för att sedan lägga in kortare trav-intervaller :)
I skritten kan man ju svänga mkt, göra massa grejjer inte bara rakt fram.Då lär man sig få in "känslan". Sedan trava en bit, sluta innan man blir "trött" o börjar spänna sig och börjar skumpa.Skritta o fixa i skritten.Sedan trava igen.O.s.v.Sedan länger man travpassen bara. :)

Lycka till!

Vad roligt!!!:bump:
Barbacka är underbart, jag rider lika mycket barbacka som med sadel. (Har precis lärt mig att hoppa upp så där snyggt gymkhanaaktigt som de visar i "hoppa upp barbacka"- tråden. Sving med ena benet, går riktigt bra)

Om du inte är van vid att rida barbacka så är det bästa tipset som är allmänt beprövat att låta någon longera dig, för du behöver du inte hålla i dig. Balansen ska vara i sitsen, inte i händerna, prova därför att rida barbacka i alla gångarter med händerna rakt ut, en fram och en bak, händerna i sidan, på huvudet, på knäna... etc.etc.

Sen när det känns bra är det bara att köra på.

På ridskolor i Tyskland ägnar man de första två åren åt att longeras för att få en bra sits innan man tar tyglarna. Det tycker jag verkar vettigt med tanke på hur många nybörjare som drar sönder hästarna i munnen.

Annars blunda som nån sa är rätt bra, men då bör du bli longerad:angel:

Sen en annan grej som kan vara bra att öva är lättridning och lätt sits om hästen nu har lite konstig galopp. Försök inte resa dig (som många gör) utan bara vinkla lite, så att du lättar en aning. Och knip inte med knäna, utan mer med låren. Dåblir det inte sån punktbelastning heller. Vilket ju är bra.

Kanske ska förtydliga lite angående mitt tips att blunda;), det ska vara en lugn häst du litar på, gärna inhängnat i början..:angel: alt. bli longerad då!

Sen en annan grej som kan vara bra att öva är lättridning och lätt sits om hästen nu har lite konstig galopp. Försök inte resa dig (som många gör) utan bara vinkla lite, så att du lättar en aning. Och knip inte med knäna, utan mer med låren. Dåblir det inte sån punktbelastning heller. Vilket ju är bra.

Ja, har ju lärt mig trava riktigt bra barbacka, och kan faktiskt rida lätt i trav oxå! :D Fast man blir fort trött tycker jag så jag föredrar att sitta ned, xD Men ska testa det att bara luta mig aningen framåt istället! :idea:

va kul, när du fått in tekniken så är det inte mycket jobbigare än med sadel. Men klart, man orkar ju inte tio minuter eller så.:angel: (med Man menar jag Jag)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Ridning Min nyss fyllda fyraåring är medryttare till en liten shettis. Vi går mest ut i skogen, men en liten ridbana finns att tillgå. Barnet...
Svar
11
· Visningar
2 319
Senast: Andromedae
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama