Tips på träning till starthäst!

L

lie

Eftersom jag ska kvala in mitt (gammla ök) den 23 på örebro för monte så tänkte jag fråga om lite råd..

Hur ska jag köra/rida honom de dagar som är kvar till kvalet?

Blir det för hårt om jag kör 5 intervaller i djup snö i 1.30-128 fart tre dagar i veckan? Eller Räcker det med två jobb i veckan för han och en dag motion i djup snö nån mil?

:)

Sv: Tips på träning till starthäst!

lie skrev:
Eftersom jag ska kvala in mitt (gammla ök) den 23 på örebro för monte så tänkte jag fråga om lite råd..

Hur ska jag köra/rida honom de dagar som är kvar till kvalet?

Blir det för hårt om jag kör 5 intervaller i djup snö i 1.30-128 fart tre dagar i veckan? Eller Räcker det med två jobb i veckan för han och en dag motion i djup snö nån mil?

:)

Menar du verkligen att du ska köra med vagn i dessa farter i djup snö??:crazy: Så fort skulle jag aldrig köra i snön, det sliter nåt enormt med de farterna.....ska man köra i djup snö så ska man göra det i skritt eller MAX långsam trav ....men det är ju bara min åsikt..men det är iaf inte bra att köra för fort i när det är för tungt...oavsett hur många intervaller du kör.....

Okej, det är därför jag frågar för att få veta!
Jag har inte kört snabbjobb med han hemma bara på banan pga licens och innan så hade vi plogad rakbanan så det gick och köra men nu är det inte plogad, så jag har inte kört fort i djupsnö ännu..Men nu när du säger att det sliter så mkt så får jag väl köra på banan till rakbanan är plogad.

Hur mkt snö är det på rakbanan då?
Ganska mkt förstår jag det som :)
Jag (eller ja, min häst tack och lov) var ute och pulsade med vagnen i djup snö idag, kan tippa på en 50-60cm kanske, var ute i 30 min, och då varvade jag med att skritta i djup snö samt "vila" på plogad väg....han var rejäält svettig när vi kom hem kan jag säga, det var dryyyyyygt ;)

Är det bara ett litet lager snö på vägen är det ju lite skillnad...

Lycka till med hästen! Hoppas montén blir lyckad!:)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket...
2
Svar
27
· Visningar
5 089
Senast: em-pirre
·
Ridning behöver lite tips och råd för hur jag ska lösa hösten och vintern med ridningen! Har en 19årig ponny som jag tränar med 1 gång/vecka för...
2
Svar
23
· Visningar
2 690
Senast: bigganl
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka