Tips på tömkörningsövningar?

Koriander

Trådstartare
Ni som är duktiga på tömkörning har ni möjligen tips på lite annorlunda och roligare övningar som man kan göra när man tömkör? Kan man öva tölt när man tömkör?? och isåfall hur gör man? Jag kan tyvärr inte rida henne så mycket nu eftersom hon har dragits med en gaffelbandsskada och har varit konvalecent ett år, men enligt veterinären så kan hon sättas igång igen lite försiktigt. Har tömkört henne lite men det skulle vara kul med lite variation i övningarna. Hon verkar tycka att det är kul med tömkörning.

Sv: Tips på tömkörningsövningar?

Visst kan man träna tölt vid tömkörning men tyvärr vet inte jag hur man gör men är nyfiken! Islandshästtränare Fredrik Rydström som bor i danmark arbetar sina hästar mycket från marken, han lär även ut longering och tömkörningstekniker på kurser i danmark.

Här är en bild:
gesturfrajorden.jpg

Sv: Tips på tömkörningsövningar?

Jag brukar låta min häst tölta vid tömkörning. Han har ganska lätt för tölt. Jag brukar göra som när jag rider ungefär... Driva och fånga upp. Brukar "hasa" lite med fötterna också för att få honom att samla upp sig, det lärde jag mig på ett ridläger.

Sweet: Wow, vilken fin häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
968
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar